2025-05-20, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blakullafararen
Jag tycker detta är ett spännande ämne. Jag håller med dig om att killar förmodligen blir rädda för att göra ett move på en kvinna.

I detta fall var det kollegor emellan. Han känd och hon förmodligen inhyrd personal.
Det blir en position där han utnyttjar sin makt.
Att tvinga sig på någon och pussa dem, utan att personen vill det, är inget man ska ägna sig åt bland kollegor. Han ska inte ha en relation med någon i teamet, då det upplevs som dåligt för de övriga kollegorna. Därför har arbetsgivaren uppförandekoder för att förhindra detta.

Man får helt enkelt läsa av den människa man är intresserad av. Närma sig denne med försiktiga steg och när det väl är dags att pussas, då ska båda vilja det.
Fast i dagens tider räcker iunte det tydligen man lär ha inspelat påskrivna papper filmat mm både före och efter ett hångel eller samvaro så det verkligen finns bevis att tjejen ville hela tiden, tjejen kan villja från början men sen helt plötsligt inte vilja och då kanske hon inte vågar nämna det just då vilket killen inte märker då hon ville från början sen dagen efter a
nmäls han för våldtäkt då hon har ringt en kompis och sagt att det har hänt nåt hon egentligen inte ville.
Citera
2025-05-20, 12:47
Medlem
Hatar män som utnyttjar kvinnor. Föraktar det. Men om det inte finns mer än de som står i artikeln så är det woke in its finest. Bli av med jobbet eller bli avstängd. Be om ursäkt and move on.
Citera
2025-05-20, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Håller med. Man måste kunna göra bort sig och be om ursäkt, utan att det ska bli ett polisärende och att karriären ska haverera. Folk är så lättkränkta idag.
Om han ärligt ångrar sig och ber om ursäkt. Alla vet att man bli korkad när man är onykter.
Håller helt med. Vad är det för våp som anmäler detta? Har unga kvinnor idag ingen integritet?
Det är väl bara att ge honom en lavett och skarp tillrättavisning!
Citera
2025-05-20, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittAnvendarnamn
Alltid sekretess på målsägande i sådana mål.
Det är säkert mot "offrets" vilja att det är sekretess då hela hennes avsikt med att anmäla är att bli kändis.
Konstigt tycker jag att alla sådana här tjafsanmälningar oftast riktar sig mot kända personer.
Citera
2025-05-20, 12:53
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprattan
Det har varit ute flera dagar. Men där står bara datum för förhandlingar i rätten.
Inga namn på någon.

Om du begär ut FUPen så står allt där. Det är fan helt otroligt hur sopiga folk är i detta forum.
Citera
2025-05-20, 12:53
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlockar
Jag förstår att det inte alltid finns ett sexuellt uppsåt med en puss på munnen.
Men samtidigt finns det en ganska tydlig norm i vårt samhälle – att kyssar på munnen är sexuellt laddade.

Hade det inte varit så, hade de också varit mer socialt accepterade mellan familjemedlemmar eller i andra icke-romantiska relationer.

Som jag skrev tidigare, skulle du känna dig bekväm med att kyssa din pappa/mamma eller syster/bror på munnen?

För de allra flesta tror jag att svaret är nej – just för att det är mer intimt än ex en kram eller en puss på kinden

Jag förstår dock att normer självklart varierar mellan olika kulturer men här pratar vi ändå om den svenska rättsordningen, och i den kontexten är det de sociala normerna som avgör vad som upplevs som sexuellt integritetskränkande

Jag håller med om att det är mer intimt med en puss på munnen än en kram och att det är ett ömhetsbevis som oftast reserveras för våra respektive kärlekspartner, även om det finns undantag där t ex vissa kvinnliga nära vänner pussar varandra.

Men efter att ha sovit på saken menar jag att även om det är en intimitet sak är den inte kopplad till sex inom de relationerna, tvärtom pussas man när man vill visa närhet men inte ha sex. Kyssar är en annan sak, liksom läppars beröring av halsen eller annat, men inte en puss på munnen.

Så om det är ofredande borde det så långt normer beträffar inte handla om sexuellt ofredande utan i så fall vanligt ofredande. Men du har tyvärr fel i att juridik utgår från samhällsnormer. Vi har ett rättspositivistiskt system där det i sådana här fall handlar om hur makten vill förändra normer mot vad någon anser är bättre och för att uppnå överordnade syften de anser är lämpliga.

Så Micke Leijnegard kan mycket väl komma att dömas för sexuellt ofredande, men det handlar inte om logik eller samhällets normer utan att han används som medel för att statuera exempel och befrämja en mer rättvis värld som tar hänsyn till kvinnors verklighet, enligt förespråkarna.
Citera
2025-05-20, 12:54
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Om du begär ut FUPen så står allt där. Det är fan helt otroligt hur sopiga folk är i detta forum.
Största soppan är ju du själv som vet att den finns och inte lägger ut den.
Klaga lagom!
Citera
2025-05-20, 12:56
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansundret
Det är säkert mot "offrets" vilja att det är sekretess då hela hennes avsikt med att anmäla är att bli kändis.
Konstigt tycker jag att alla sådana här tjafsanmälningar oftast riktar sig mot kända personer.

Det är naturligtvis helt vansinnigt att man vid allvarliga anklagelser i offentligheten mot någon inte behöver stå för det med namn.

Vi får se om du har rätt. I så fall finns inget som hindrar att vederbörande självmant går ut med sitt namn. Det vore ju hedervärt.
Citera
2025-05-20, 12:58
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprattan
Största soppan är ju du själv som vet att den finns och inte lägger ut den.
Klaga lagom!

Jag vill inte bidra till er lathet. Begär ut den själv. Det tar 30sek av ditt liv. Och då har du lärt dig nåt också.
Citera
2025-05-20, 13:01
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voolt
Nej! Det står att han pussade, eller försökte pussa, deltagaren. En kyss är något helt annat.
Någon som vet vem som fick njuta av pussarna?
C K åkte ut hastigt efter att ha varit helt överlägsen i många grenar.
Eller var det kanske N F som är flata?
Kanske någon i produktionen ......
Citera
2025-05-20, 13:07
Medlem
Micke Leijnegard måste ju bli årets största idiot. Först förstör han MM genom att införa helt värdelösa regler, och sen sexuellt ofredar han deltagare på efterfesten.
Citera
2025-05-20, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittAnvendarnamn
Alltid sekretess på målsägande i sådana mål.
Nej. Det är utifrån vad för typ av sexuellt ofredande det rör sig om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in