Citat:
Ursprungligen postat av
sommarlockar
Jag förstår att det inte alltid finns ett sexuellt uppsåt med en puss på munnen.
Men samtidigt finns det en ganska tydlig norm i vårt samhälle – att kyssar på munnen är sexuellt laddade.
Hade det inte varit så, hade de också varit mer socialt accepterade mellan familjemedlemmar eller i andra icke-romantiska relationer.
Som jag skrev tidigare, skulle du känna dig bekväm med att kyssa din pappa/mamma eller syster/bror på munnen?
För de allra flesta tror jag att svaret är nej – just för att det är mer intimt än ex en kram eller en puss på kinden
Jag förstår dock att normer självklart varierar mellan olika kulturer men här pratar vi ändå om den svenska rättsordningen, och i den kontexten är det de sociala normerna som avgör vad som upplevs som sexuellt integritetskränkande
Jag håller med om att det är mer intimt med en puss på munnen än en kram och att det är ett ömhetsbevis som oftast reserveras för våra respektive kärlekspartner, även om det finns undantag där t ex vissa kvinnliga nära vänner pussar varandra.
Men efter att ha sovit på saken menar jag att även om det är en intimitet sak är den inte kopplad till sex inom de relationerna, tvärtom pussas man när man vill visa närhet men inte ha sex. Kyssar är en annan sak, liksom läppars beröring av halsen eller annat, men inte en puss på munnen.
Så om det är ofredande borde det så långt normer beträffar inte handla om sexuellt ofredande utan i så fall vanligt ofredande. Men du har tyvärr fel i att juridik utgår från samhällsnormer. Vi har ett rättspositivistiskt system där det i sådana här fall handlar om hur makten vill förändra normer mot vad någon anser är bättre och för att uppnå överordnade syften de anser är lämpliga.
Så Micke Leijnegard kan mycket väl komma att dömas för sexuellt ofredande, men det handlar inte om logik eller samhällets normer utan att han används som medel för att statuera exempel och befrämja en mer rättvis värld som tar hänsyn till kvinnors verklighet, enligt förespråkarna.