2025-05-20, 08:16
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flogistoneter
Det är väl samma som med tro. Människor har olika tro, inte olika tror.

Men en människa kan ju känna oro för många olika saker, så det är inte riktigt jämförbart.
Citera
2025-05-20, 08:25
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Rubrik i Svenska Dagbladet i dag på nätet:

Det kan ju diskuteras huruvida ordet "oro" verkligen kan vara pluralis, men det är väl snarare en filosofisk eller möjligen psykologisk fråga. Det är ju uppenbarligen accepterat att ha flera rädslor, så varför inte? Men om vi en gång accepterar att "oro" kan stå i pluralis, är det då "oror" som är den korrekta formen?

En sökning på svenska.se ger vid handen att varken SAOL, SO eller SAOB ger någon pluralform för ordet.

https://www.svd.se/a/0VdWo0/hjalparb...traumatiserade (bakom betalvägg)

Jag avstår från att ge en utförlig beskrivning av länkens innehåll, då det bara är den citerade rubriken som är viktig i sammanhanget.

Alla substantiv (abstrakta såväl som konkreta) är inte räknebara och kan alltså inte stå i plural.

Exempel: rädsla, glädje, kött, ohyra, bagage.

Men språket förändras ju ständigt och man kan då och då se rädsla” i någon sorts pluralform: ”rädslor”.
När det kommer till konkreta substantiv som inte har någon pluralform är det ofta
sådana som betecknar kollektivitet och/eller inte är räknebara, t ex bagage, sand, vatten, regn.
Men jag drar mig till minnes att jag sett ”ohyra” i plural: ”ohyror”.
Citera
2025-05-20, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Ett lås - flera lås
Ett hus - flera ljus
Ett bås - flera lås

Så var det med s i pluralis
Jag menade att man lägger till ett s på ett ord i singular för att få plural. Som engelskan gör;
One idiot, two idiots.
Det finns inte i svenska språket.
Citera
2025-05-20, 08:35
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ett lås - flera lås
Ett hus - flera ljus
Ett bås - flera lås

Ett tält - flera tält
Ett skåp - flera skåp
Ett ljud - flera ljud

Har för fan inget att göra med vilken bokstav som kommer sist i ordet.
Citera
2025-05-20, 08:47
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Jag vill inte tjata om det här, men det är raka motsatsen till vad du först skrev.
Nej, det jag skrev först var att plural inte längre förekommer för oro i bemärkelsen ”ängslan”. Vilket är vad SAOB uttryckligen säger. Kom ihåg att den tredje betydelsen i SAOB är betydelsen som har med urverk att göra. När de säger ”numera blott i betydelse 3” så säger de uttryckligen att pluralformen inte längre förekommer för andra betydelser än den som har med urverk att göra.
Citera
2025-05-20, 08:56
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Nej, det jag skrev först var att plural inte längre förekommer för oro i bemärkelsen ”ängslan”. Vilket är vad SAOB uttryckligen säger. Kom ihåg att den tredje betydelsen i SAOB är betydelsen som har med urverk att göra. När de säger ”numera blott i betydelse 3” så säger de uttryckligen att pluralformen inte längre förekommer för andra betydelser än den som har med urverk att göra.

It's a fair cop. Jag hade fel. Men det hade underlättat om du hade skrivit ut det i klartext från början.
Citera
2025-05-20, 08:58
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Jag menade att man lägger till ett s på ett ord i singular för att få plural. Som engelskan gör;
One idiot, two idiots.
Ok, du menar så. Då förstår jag dig
Citera
2025-05-20, 08:59
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Ett tält - flera tält
Ett skåp - flera skåp
Ett ljud - flera ljud

Har för fan inget att göra med vilken bokstav som kommer sist i ordet.
Inte dina exempel. Det stämmer.
Citera
2025-05-20, 09:30
Medlem
a-mortals avatar
"Synonymer: orolighet, ängslan, upprördhet, rädsla, olust, disharmoni, bekymmer, farhåga, fruktan, nervositet, anfäktelse, kval, stress; missnöje, uppståndelse, bråk, liv, larm, tumult, villervalla, panik, upplopp
Motsatsord: lugn, ro; frid, stillhet"
https://www.synonymer.se/sv-syn/oro

Jag tycker de där synonymerna låter opassande många av dem, men motsatsorden är passande.

'Oror' låter som ett fyndigt sätt att säga att någon ror dåligt. Han ror inte i land, han oror.

Vad syftar ens oro i plural på? Att det är fler saker man känner oro av?
Om man oroar sig för olika saker så är det oroanden, skulle jag säga.

Oro är en dimension, från ro till oro. Det skiljer sig till exempel från oroligheter som är tråkiga händelser.
Oro är likt upprördhet en dimension, fast man är inte nödvändigtvis upprörd bara för att man är oroad. Oro är inte en upplevelse av att inte kunna koppla av, det är upplevelsen att inte kunna koppla av. Därför låter det konstig med fler oro. Oavsett hur många saker som oroar en så finns det bara en och samma upplevelse, att man inte känner sig lugn.

Har ni tänkt på att man roar sig med något och oroar sig över något.
Det är alltså aktivt att roa sig medan oroa sig är passivt.
Lustigt, eftersom man är oftast passiv när man är road och aktiv när man är oroad.
Citera
2025-05-20, 09:33
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ett lås - flera lås
Ett hus - flera ljus
Ett bås - flera lås

Konstigt exempel, men förstår vad du menar. Det är inte pluralis, dessa ord saknar pluralform. Det finns motsvarande ord som saknar singularform, t.ex. kläder.
Citera
2025-05-20, 09:34
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
One idiot, two idiots.
Korrekt.
Citera
2025-05-20, 09:41
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Men en människa kan ju känna oro för många olika saker, så det är inte riktigt jämförbart.

En oro, fler oron?

Jag har oron för...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in