• 4
  • 5
2025-05-21, 20:18
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrokrat
Hans "oror" är väl en dålig översättning av engelskans "worries". "Oro" i betydelsen "ängslighet" har inte pluralis. Däremot finns det kugghjul i mekaniska klockor som kallas "oror" i pluralis. Den är ett slags fjäder eller kugghjul i urverket.

Jag tror snarare att det är reportern som försöker vara lite "edgy" och kreativ och bryta ny mark här. Jag tror inte att det handlar om en dålig översättning utan om ett medvetet val. Och det kan ju faktiskt vara så att det föreligger ett behov av en pluralform, och att det är en brist hos språket att det inte finns någon.
Citera
2025-05-21, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Jag tror snarare att det är reportern som försöker vara lite "edgy" och kreativ och bryta ny mark här. Jag tror inte att det handlar om en dålig översättning utan om ett medvetet val. Och det kan ju faktiskt vara så att det föreligger ett behov av en pluralform, och att det är en brist hos språket att det inte finns någon.
Jag klarar mig alldeles utmärkt utan en pluralform av "oro".
Citera
2025-05-21, 20:30
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrokrat
Jag klarar mig alldeles utmärkt utan en pluralform av "oro".

Jo, men allt handlar kanske inte om dig?
Citera
2025-05-21, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Jag menade att man lägger till ett s på ett ord i singular för att få plural. Som engelskan gör;
One idiot, two idiots.
Det finns inte i svenska språket.

Folk använder plural-s på en del låneord i svenska så då finns det. Den svenska s.k. språkvården verkar inte vara tillräckligt stark för att mota bort det. Fast "oro" är inget låneord så då är plural-s inte aktuellt.

SAOL säger att det heter bikinier hellre än bikinis, vilket betyder att Svenska akademin inser att bikinis finns i svenska språket, men de skulle helst vilja att det inte gjorde det.
Citera
2025-05-22, 20:53
Medlem
Dorniers avatar
L’Estasi dell’Oro

Citera
2025-05-22, 21:00
Medlem
Behövs pluralis överhuvudtaget för ordet oro?

Föregående ord har ju redan angivit det.

Hans oro
Folkets oro
Människors oro
Riksdagsledamöternas oro
Citera
2025-05-23, 11:28
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Behövs pluralis överhuvudtaget för ordet oro?

Föregående ord har ju redan angivit det.

Hans oro
Folkets oro
Människors oro
Riksdagsledamöternas oro

Man skulle kunna säga samma sak om sorg, men man lägger sina sorger i en gammal säck!

Men när jag börjar tänka efter, så är det väldigt många känslo-beskrivande substantiv som saknar pluralform;
Glädje, lust, avund, ilska, nostalgi osv.

Kanske för att det är känslor som uppfyller oss och i första hand beskriver vårt tillstånd.
Man kan inte känna flera nostalgier eller flera ilskor samtidigt. Man är nostalgisk eller arg.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in