• 1
  • 2
2025-05-20, 07:09
Moderator
Kyrpators avatar
Rubrik i Svenska Dagbladet i dag på nätet:

Citat:
Hans oror: De är traumatiserade

Det kan ju diskuteras huruvida ordet "oro" verkligen kan vara pluralis, men det är väl snarare en filosofisk eller möjligen psykologisk fråga. Det är ju uppenbarligen accepterat att ha flera rädslor, så varför inte? Men om vi en gång accepterar att "oro" kan stå i pluralis, är det då "oror" som är den korrekta formen?

En sökning på svenska.se ger vid handen att varken SAOL, SO eller SAOB ger någon pluralform för ordet.

https://www.svd.se/a/0VdWo0/hjalparb...traumatiserade (bakom betalvägg)

Jag avstår från att ge en utförlig beskrivning av länkens innehåll, då det bara är den citerade rubriken som är viktig i sammanhanget.
Citera
2025-05-20, 07:13
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
En sökning på svenska.se ger vid handen att varken SAOL, SO eller SAOB ger någon pluralform för ordet.
Nja... SAOB säger att pluralformen är ”oror”, men att plural inte längre förekommer för oro i bemärkelsen ”ängslan”.
Citera
2025-05-20, 07:23
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Nja... SAOB säger att pluralformen är ”oror”, men att plural inte längre förekommer för oro i bemärkelsen ”ängslan”.

Kan du vara behjälplig och ange var i artikeln man kan läsa det? Jag har hittat "oror" under punkt 3 vid en fritextsökning, men inte det där om att plural inte längre skulle förekomma. Det är ju väldigt tråkigt att man inte kan förlita sig på svenska.se.

Hur som helst så verkar det ju som om "oror" skulle vara den korrekta pluralformen, så då är den frågan avklarad.
Citera
2025-05-20, 07:23
Medlem
PetterHanssons avatar
oros, var det svårt? Moderator i ett språkforum och kan inte grundläggande grammatik. LOL.
Citera
2025-05-20, 07:25
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Kan du vara behjälplig och ange var i artikeln man kan läsa det? Jag har hittat "oror" under punkt 3 vid en fritextsökning, men inte det där om att plural inte längre skulle förekomma. Det är ju väldigt tråkigt att man inte kan förlita sig på svenska.se.
Längst upp står det så här (min fetning):
ORO ω³~rω², r. l. f. (l. m.); best. -n (Fatab. 1909, s. 121 (1602: oronn; i bet. 3) osv.) ((†) oroan VDR 1661—62, s. 56 (i bet. 3); oroen Schmedeman Just. 333 (1664; i bet. 1 c), Posten 1769, s. 1034 (i bet. 3)); pl. (numera bl. i bet. 3) oror (PJAngermannus CChristierni B 2 b (1602; i bet. 2 b), ORudbeck d. ä. Vitt. 22 (1693; i bet. 3; i ordlek) osv.) l. oroar (Sahlstedt (1773; i bet. 3) osv.).
Citera
2025-05-20, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterHansson
oros, var det svårt? Moderator i ett språkforum och kan inte grundläggande grammatik. LOL.
Sedan när har svenska språket s i pluralis?
Citera
2025-05-20, 07:44
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Längst upp står det så här (min fetning):
ORO ω³~rω², r. l. f. (l. m.); best. -n (Fatab. 1909, s. 121 (1602: oronn; i bet. 3) osv.) ((†) oroan VDR 1661—62, s. 56 (i bet. 3); oroen Schmedeman Just. 333 (1664; i bet. 1 c), Posten 1769, s. 1034 (i bet. 3)); pl. (numera bl. i bet. 3) oror (PJAngermannus CChristierni B 2 b (1602; i bet. 2 b), ORudbeck d. ä. Vitt. 22 (1693; i bet. 3; i ordlek) osv.) l. oroar (Sahlstedt (1773; i bet. 3) osv.).

Tack, jag såg det också. De säger alltså inte uttryckligen att pluralformen inte förekommer, de har bara inget exempel på det efter 1773.
Citera
2025-05-20, 07:46
Medlem
Det är väl samma som med tro. Människor har olika tro, inte olika tror.
Citera
2025-05-20, 08:04
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Sedan när har svenska språket s i pluralis?
Ett lås - flera lås
Ett hus - flera ljus
Ett bås - flera lås

Så var det med s i pluralis
Citera
2025-05-20, 08:06
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Tack, jag såg det också. De säger alltså inte uttryckligen att pluralformen inte förekommer, de har bara inget exempel på det efter 1773.
Enligt deras officiella förkortningar så står ”bl.” för ”blott”. När det står ”numera blott i betydelse 3” så säger de uttryckligen att pluralformen inte längre förekommer för andra betydelser.
Citera
2025-05-20, 08:07
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flogistoneter
Det är väl samma som med tro. Människor har olika tro, inte olika tror.

Och med "ro", motsatsen till oro. Dvs. i betydelsen "ro i själen", "ta det med ro".
Citera
2025-05-20, 08:15
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Enligt deras officiella förkortningar så står ”bl.” för ”blott”. När det står ”numera blott i betydelse 3” så säger de uttryckligen att pluralformen inte längre förekommer för andra betydelser.

Jag vill inte tjata om det här, men det är raka motsatsen till vad du först skrev.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in