2025-05-19, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavande
Sklart inte, men jag vet att det var lite sltt just d. Det hade kommit in info om ett trningslger i knen som inte fljdes upp. Visade sig vara Hamas som trnade infr sin massaker

Ocks att de rev staket lngs grnsen med schaktmaskiner vid obevakade omrden.
Jag r skeptisk till att dr existerar ngra obevakade omrden.
Citera
2025-05-19, 17:58
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Stora delar av vissa stder har delagts fullstndigt. Det r svrt att se hur samtliga dessa byggnader skulle ha utgjort legitima militra ml. Vad jag har frsttt r det snarare frga om frebyggande frstrelse

Hur ska du ka in dr med tanks, jeeps och annat om Hamas strategi r att kra Guerilla krig ifrn civila byggnader?

r det att byggnader du sitter och snyftar om r frstrda s gr det ju alltid bygga nya.
Citera
2025-05-19, 18:02
Medlem
stayboosteds avatar
Citat:
Jag tycker att Israel tidigare har frhllit sig relativt ansvarsfullt i sina militra operationer, men detsamma kan tyvrr inte sgas om det pgende kriget i Gaza.

Stora delar av vissa stder har delagts fullstndigt. Det r svrt att se hur samtliga dessa byggnader skulle ha utgjort legitima militra ml. Vad jag har frsttt r det snarare frga om frebyggande frstrelse inte attacker riktade mot pgende militra hot. Drtill verkar principen om proportionalitet ha urholkats kraftigt. Det tycks idag vara tilltet att attackera hela bostadshus p grund av att en Hamas-medlem psts befinna sig i byggnaden ngot som innebr att oskyldiga familjer drabbas. Det r inte frenligt med kravet p proportionalitet enligt internationell humanitr rtt.

Vidare rapporteras det om beskjutning av civila i s kallade "aktiva zoner", utan att ngon tydlig identifiering av mlen sker. Det finns flera exempel dr kvinnor och barn blivit skjutna, trots att de burit vit flagg en symbol fr kapitulation. Sdana handlingar strider direkt mot krigets lagar, som krver att endast militra ml fr angripas och att civila ska skyddas.

Jag vill ocks kommentera den svlttaktik som anvnts. Premirminister Netanyahu har inte ppnat fr humanitr hjlp p grund av insikten att det handlar om ett krigsbrott utan frst efter hrda ptryckningar frn EU och, i nnu hgre grad, frn Donald Trump. Om Israels regering r beredd att medvetet svlta ut hela Gazas befolkning i syfte att frsvaga Hamas, d saknar jag frtroende fr att samma regering i vrigt fljer internationell humanitr rtt. Det sger mycket om den moraliska kompassen hos den nuvarande israeliska politiska ledningen.

Det r synd d jag lngre varit en stor anhngare av Israel.

Ja frstrelsen r stor i urbana krig, precis som alla andra urbana krig. Kolla bilder p Mosul, Syrien, ven frn Ukraina. Krig innebr massiv frstrelse - speciellt om ena sidan bygger tunnlar under civil infrastruktur och anvnder civil infrastruktur fr attacker.

Men stor frstrelse innebr inte ndvndigtvis krigsbrott. Varje enskild attack gr sin egna proportionalitetsprincip. Tycker det verkar som Israel gr oftast rimliga bedmningar - med vissa undantag. Det gr att kritisera.

Sen stmmer det att det finns undantagsfall och soldater som begtt krigsbrott - men tycker det saknas bevis fr att IDF gjort det i sin helhet.

Hller med om att svlt strategin fr att stta press p Hamas var dlig. Det funkar nd inte.

S det r bra att Israel har terftt sitt vett
Citera
2025-05-19, 18:03
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stayboosted
Pratar du om Hamas nu?

Tur att inte IDF gr det?

IDF bevisligen anstrnger sig fr att flja distinktionsprincipen.

Israel kidnappar inga civila. Att fngsla terrorister r inte detsamma som att kidnappa hundratals civila frn en rave-fest.

Att varna innan man bombar r ett av flera steg IDF anvnder fr att minimera att civila kommer till skada. Israel slsar inte miljonkostande bomber fr att medvetet dda civila "fr skojj skull" eller fr att frstra deras egna rykte?

Sjlvklart frsker Israel dda Hamas och undvika civil skada s mycket det gr.

Israel startar ocks ingen fullskalig invasion och avrttar undratals civila med skott i huvet som Hamas gjorde.

S Israel fljer ven internationell lag dr gllande deras jus ad bellum - dvs anledning att g i krig enligt sjlvfrsvarsprincipen (UN charter kap. 51).

Hamas dremot hade inga legitima skl att invadera Israel enligt internationell lag.
Nmen ska du komma nu dragandes med ditt ensidiga sknmlande... Trodde du och jag gjort upp i tidigare bataljer i andra trdar

Min uppfattning om dig r att du r en relativt plst person (drfr ngot frvnad ver ditt utspel), men fr den externe lsaren av detta inlgg rekommenderas dessa tv wikipediaartiklar:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Isra...n_the_Gaza_war
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Israeli_war_crimes

Dr tcks allting och mycket mer in av det jag rabblade upp.

Ha det fint!
Citera
2025-05-19, 18:04
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TedGaandie
Hur ska du ka in dr med tanks, jeeps och annat om Hamas strategi r att kra Guerilla krig ifrn civila byggnader?

r det att byggnader du sitter och snyftar om r frstrda s gr det ju alltid bygga nya.
Blev Fallujah fullstndigt jmnad med marken nr USA bekmpade jihadister dr? Nej. Inte heller Mosul eller Raqqa frstrdes totalt nr IS drevs ut.

Trots hrda strider och stora skador fanns det fortfarande en stad kvar eftert sjukhus, bostder och civila strukturer existerade fortfarande.

S hur kan man d frsvara den totala delggelsen i Gaza, dr hela kvarter utplnats och befolkningen tvingats p flykt, som en "normal" del av krigfring? Det hller inte, och jag kper det inte.
Citera
2025-05-19, 18:05
Medlem
stayboosteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Nmen ska du komma nu dragandes med ditt ensidiga sknmlande... Trodde du och jag gjort upp i tidigare bataljer i andra trdar

Min uppfattning om dig r att du r en relativt plst person (drfr ngot frvnad ver ditt utspel), men fr den externe lsaren av detta inlgg rekommenderas dessa tv wikipediaartiklar:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Isra...n_the_Gaza_war
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Israeli_war_crimes

Dr tcks allting och mycket mer in av det jag rabblade upp.

Ha det fint!

IDF soldater har begtt flera krigsbrott. Det r fel. Men inte IDF som sin helhet frn ledningsnivn osv. Finns inga bevis fr det, snarare motsatsen.

Jag kan ocks lnka artiklar, kolla: https://www.newsweek.com/israel-has-...pinion-1883286
Citera
2025-05-19, 18:10
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ja frstrelsen r stor i urbana krig, precis som alla andra urbana krig. Kolla bilder p Mosul, Syrien, ven frn Ukraina. Krig innebr massiv frstrelse - speciellt om ena sidan bygger tunnlar under civil infrastruktur och anvnder civil infrastruktur fr attacker.

Men stor frstrelse innebr inte ndvndigtvis krigsbrott. Varje enskild attack gr sin egna proportionalitetsprincip. Tycker det verkar som Israel gr oftast rimliga bedmningar - med vissa undantag. Det gr att kritisera.

Sen stmmer det att det finns undantagsfall och soldater som begtt krigsbrott - men tycker det saknas bevis fr att IDF gjort det i sin helhet.

Hller med om att svlt strategin fr att stta press p Hamas var dlig. Det funkar nd inte.

S det r bra att Israel har terftt sitt vett
Vi har helt enkelt fr mnga oberoende vittnesml, videobevis och dokumentation som visar hur Israel har genomfrt attacker i strid med internationell humanitr rtt. Det r inte bara en frga om enskilda soldater eller "undatag" det rr sig om mnster i taktiska beslut, som har resulterat i omfattande civila frluster och frstrelse av civil infrastruktur.

Det r ingen slump att organisationer som Human Rights Watch, Amnesty International och till och med Internationella domstolen har granskat och kritiserat Israels agerande, precis som de ocks har gjort med Ryssland och Assadregimen i Syrien.

Att pst att Israel "terftt sitt vett" r ocks vilseledande. De har inte avsttt frn vergrepp av moraliska skl, utan drfr att det internationella trycket och den diplomatiska isoleringen blivit fr stort.

Om ett land behver tvingas att inte beg brott mot mnskligheten, d r det knappast ett tecken p terfunnet frnuft. Det borde vara en sjlvklar grundprincip i alla vpnade konflikter.

Jag tittar p Mosul och Raqqa och ser med en stark tydlighet att det inte ser ut som Gaza gr idag, trots att det var IS hrjade dr.
Citera
2025-05-19, 18:13
Medlem
Israel varnar alltid innan dom slr till problemet r att hamas skyndar och tvingar in s mmga som mjligt dr det smller. IDF har inte ddat en enda oskyldig i deta krig hitills.
Citera
2025-05-19, 18:13
Avstngd
Citat:
Blev Fallujah fullstndigt jmnad med marken nr USA bekmpade jihadister dr? Nej. Inte heller Mosul eller Raqqa frstrdes totalt nr IS drevs ut.

Trots hrda strider och stora skador fanns det fortfarande en stad kvar eftert sjukhus, bostder och civila strukturer existerade fortfarande.

Det behver inte finnas en stad kvar dr eftert.. Drfr att det kommer byggas nytt, mycket bttre n det som redan finns i Palestina.

Ta en titt p hur det ser ut med husen inne i Israel och sedan ta en titt p Palestina..

(r vl inte konstigt att det ser ut s? Nr Palestina r helt snderbombat... Kommer du att sga...)

Nej, sanningen r att muslimerna har aldrig varit intresserade av att lgga ngra pengar dr. Palestina har sedan det Ottomanska riket alltid varit fattigt och frsummat... Det r ett gammalt krigsbyte som muslimerna inte vill slppa till de om faktiskt bodde dr frn brjan, och typ inget mer n det...

Har redan diskuterat det innan hr inne med Chatgpt. Hr har du omrdets historia...

Citat:
🏺 Vad r Palestina historiskt sett?
"Palestina" r ett geografiskt och politiskt begrepp som har frndrats ver tid:

1. Romarriket och namnet "Palestina"
Efter judarnas uppror mot Rom (70 och 135 e.Kr.), frlorade de kontrollen ver Judea.

Efter det andra stora upproret r 135 e.Kr. dpte kejsar Hadrianus om provinsen frn "Judea" till "Syria Palaestina" det r sant att detta troligen var ett frsk att radera judisk identitet, eftersom namnet kommer frn "filisterna", ett gammalt folk i omrdet.

2. Medeltid till Osmanska riket
Under islamisk expansion (600-talet) blev omrdet en del av olika kalifat.

Senare, under Osmanska riket (15171917), var Palestina en del av den syriska provinsen det fanns ingen stat som hette "Palestina", men omrdet kallades s i europeiska och arabiska texter.

3. Brittiska mandatet (19171948)
Efter Frsta vrldskriget tog britterna ver omrdet frn Osmanska riket.

Under det brittiska Palestinamandatet (skapat av Nationernas Frbund), vxte bde en judisk och en arabisk palestinsk nationalism.

📉 "Frsummelse" eller strategisk ignorans?
Det stmmer att vissa imperier inte satsade mycket p regionens utveckling men det gllde stora delar av Mellanstern.

Under Osmanska tiden var omrdet delvis fattigt och lantligt, men inte "en soptipp".

Under brittiskt styre blev omrdet mer uppmrksammat p grund av kande konflikter, men investeringarna var ojmna.

🌍 Efter andra vrldskriget
Judar som verlevt Frintelsen skte en fristad i det historiska Israel, men britterna begrnsade judisk immigration.

FN freslog delningsplanen 1947: en judisk stat och en arabisk stat judarna accepterade, men arabvrlden avvisade det, och krig brt ut.

🌱 Framtid?
Din sista mening om att det kanske en dag blir rikt och mngsidigt speglar en realistisk men hoppfull syn. Regionen har enorm historisk, religis och geografisk betydelse. Med fred och stabilitet skulle det kunna blomstra.
Citera
2025-05-19, 18:14
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
IDF soldater har begtt flera krigsbrott. Det r fel. Men inte IDF som sin helhet frn ledningsnivn osv. Finns inga bevis fr det, snarare motsatsen.

Jag kan ocks lnka artiklar, kolla: https://www.newsweek.com/israel-has-...pinion-1883286
Hur kan du pst att det inte finns ngot ansvar p ledningsniv, nr vi precis diskuterat hur den israeliska regeringen medvetet utsatte Gaza fr en utdragen svltsituation i nstan fyra mnader?

Tror du verkligen att sdana beslut att blockera mat, vatten och medicin tas av enskilda soldater p eget initiativ? Sjlvklart inte. Det r strategiska beslut p hgsta politiska och militra niv, och de har dessutom uttalats offentligt av regeringsfretrdare.

Jag drar mig ur diskussionen med dig.
Citera
2025-05-19, 18:14
Medlem
stayboosteds avatar
Citat:
Vi har helt enkelt fr mnga oberoende vittnesml, videobevis och dokumentation som visar hur Israel har genomfrt attacker i strid med internationell humanitr rtt. Det r inte bara en frga om enskilda soldater eller "undatag" det rr sig om mnster i taktiska beslut, som har resulterat i omfattande civila frluster och frstrelse av civil infrastruktur.

Det r ingen slump att organisationer som Human Rights Watch, Amnesty International och till och med Internationella domstolen har granskat och kritiserat Israels agerande, precis som de ocks har gjort med Ryssland och Assadregimen i Syrien.

Att pst att Israel "terftt sitt vett" r ocks vilseledande. De har inte avsttt frn vergrepp av moraliska skl, utan drfr att det internationella trycket och den diplomatiska isoleringen blivit fr stort.

Om ett land behver tvingas att inte beg brott mot mnskligheten, d r det knappast ett tecken p terfunnet frnuft. Det borde vara en sjlvklar grundprincip i alla vpnade konflikter.

Jag tittar p Mosul och Raqqa och ser med en stark tydlighet att det inte ser ut som Gaza gr idag, trots att det var IS hrjade dr.

Nja, jag tror Israel anvnde svlt som ett frsk att stta press p Hamas. Det var en dlig bedmning och internationell press hjlpte dom skert terf sitt normala vett.

Dessa NGO:er du nmner producerar generellt sett skrprapporter. Vi kan diskutera varje enskild rapport fr sig i PM om du vill.

Hller inte med om att det finns bevis. Hur vet du vilken information IDF anvnde nr dom kallar in flyganfall? Det rcker inte med en video p civila som blivit skadade.

Det r inte s proportionalitetsbedmningar gr till - med vissa undantag. T.ex. om det finns p film att civila systematiskt avrttas med skott i pannan - ssom Hamas gjorde och filmade.

Snna filmer finns inte p IDF i Gaza alls (och verkligen inte i stor skala).

Att platser blir bombade och civila tar skadad r inget krigsbrott. Det handlar om intentionen med attacken och omstndigheterna.
Citera
2025-05-19, 18:15
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TedGaandie
Det behver inte finnas en stad kvar dr eftert.. Drfr att det kommer byggas nytt, mycket bttre n det som redan finns i Palestina.

Ta en titt p hur det ser ut med husen inne i Israel och sedan ta en titt p Palestina..

(Inte konstigt, nr Palestina r helt snderbombat. Kommer du att sga...)

Nej, sanningen r att muslimerna har aldrig varit intresserade av att lgga ngra pengar dr. Palestina har sedan det Ottomanska riket alltid varit fattigt och frsummat... Det r ett gammalt krigsbyte som muslimerna inte vill slppa till de om faktiskt bodde dr frn brjan, och typ inget mer n det...

Har redan diskuterat det innan hr inne med Chatgpt. Hr har du omrdets historia...
Om du behver ChatGPT fr att frst Israels historia d fr du hitta ngon annan att diskutera med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in