Citat:
Ursprungligen postat av
stayboosted
Nej dom två sakerna stämmer som du säger. Israels krigsföring har varit legitim i sin helhet - med vissa undantagfall.
Däremot är svält uppenbart ett krigsbrott - därför Netanyahu nu ångrade sig och tillät mat in i Gaza igen. Tycker det är bra och dom borde aldrig ha slutat...
Det är sant att man inte får "fördriva" dvs tvinga någon sorts massflykt ut ur ett land men att evakuera civila från krigszoner inom ett land så gott det går är en skyldighet enl. internationell lag (med vissa undantag).
Jag tycker att Israel tidigare har förhållit sig relativt ansvarsfullt i sina militära operationer, men detsamma kan tyvärr inte sägas om det pågående kriget i Gaza.
Stora delar av vissa städer har ödelagts fullständigt. Det är svårt att se hur samtliga dessa byggnader skulle ha utgjort legitima militära mål. Vad jag har förstått är det snarare fråga om förebyggande förstörelse – inte attacker riktade mot pågående militära hot. Därtill verkar principen om proportionalitet ha urholkats kraftigt. Det tycks idag vara tillåtet att attackera hela bostadshus på grund av att en Hamas-medlem påstås befinna sig i byggnaden – något som innebär att oskyldiga familjer drabbas. Det är inte förenligt med kravet på proportionalitet enligt internationell humanitär rätt.
Vidare rapporteras det om beskjutning av civila i så kallade "aktiva zoner", utan att någon tydlig identifiering av målen sker. Det finns flera exempel där kvinnor och barn blivit skjutna, trots att de burit vit flagg – en symbol för kapitulation. Sådana handlingar strider direkt mot krigets lagar, som kräver att endast militära mål får angripas och att civila ska skyddas.
Jag vill också kommentera den svälttaktik som använts. Premiärminister Netanyahu har inte öppnat för humanitär hjälp på grund av insikten att det handlar om ett krigsbrott – utan först efter hårda påtryckningar från EU och, i ännu högre grad, från Donald Trump. Om Israels regering är beredd att medvetet svälta ut hela Gazas befolkning i syfte att försvaga Hamas, då saknar jag förtroende för att samma regering i övrigt följer internationell humanitär rätt. Det säger mycket om den moraliska kompassen hos den nuvarande israeliska politiska ledningen.
Det är synd då jag längre varit en stor anhängare av Israel.