Citat:
Ursprungligen postat av
stayboosted
Nej dom tv sakerna stmmer som du sger. Israels krigsfring har varit legitim i sin helhet - med vissa undantagfall.
Dremot r svlt uppenbart ett krigsbrott - drfr Netanyahu nu ngrade sig och tillt mat in i Gaza igen. Tycker det r bra och dom borde aldrig ha slutat...
Det r sant att man inte fr "frdriva" dvs tvinga ngon sorts massflykt ut ur ett land men att evakuera civila frn krigszoner inom ett land s gott det gr r en skyldighet enl. internationell lag (med vissa undantag).
Jag tycker att Israel tidigare har frhllit sig relativt ansvarsfullt i sina militra operationer, men detsamma kan tyvrr inte sgas om det pgende kriget i Gaza.
Stora delar av vissa stder har delagts fullstndigt. Det r svrt att se hur samtliga dessa byggnader skulle ha utgjort legitima militra ml. Vad jag har frsttt r det snarare frga om frebyggande frstrelse inte attacker riktade mot pgende militra hot. Drtill verkar principen om proportionalitet ha urholkats kraftigt. Det tycks idag vara tilltet att attackera hela bostadshus p grund av att en Hamas-medlem psts befinna sig i byggnaden ngot som innebr att oskyldiga familjer drabbas. Det r inte frenligt med kravet p proportionalitet enligt internationell humanitr rtt.
Vidare rapporteras det om beskjutning av civila i s kallade "aktiva zoner", utan att ngon tydlig identifiering av mlen sker. Det finns flera exempel dr kvinnor och barn blivit skjutna, trots att de burit vit flagg en symbol fr kapitulation. Sdana handlingar strider direkt mot krigets lagar, som krver att endast militra ml fr angripas och att civila ska skyddas.
Jag vill ocks kommentera den svlttaktik som anvnts. Premirminister Netanyahu har inte ppnat fr humanitr hjlp p grund av insikten att det handlar om ett krigsbrott utan frst efter hrda ptryckningar frn EU och, i nnu hgre grad, frn Donald Trump. Om Israels regering r beredd att medvetet svlta ut hela Gazas befolkning i syfte att frsvaga Hamas, d saknar jag frtroende fr att samma regering i vrigt fljer internationell humanitr rtt. Det sger mycket om den moraliska kompassen hos den nuvarande israeliska politiska ledningen.
Det r synd d jag lngre varit en stor anhngare av Israel.