Citat:
Ursprungligen postat av
Kvartalet2023
Du skrev i ditt tidigare inlägg: "En omständighet som talar med hög och klar stämma är dock det i alla avseenden mycket udda och icke ändamålsenliga valet av ammunition. Värdet i den entydiga informationen är kraftigt underskattad." Hur tänker du då? Att det är en amatör bakom kulinköpet? En ensam stolle som kanske inte är så kunnig om ammunition och vilken verkan olika kulor har? Som kanske köpte revolvern MED kulor i något mörkt hörn i Stockholm av någon annan obskyr typ eller något ditåt? Men hur udda än det eventuella valet av kulor var så fungerade de ju iallafall dessvärre? De gjorde sitt jobb tyvärr.
Det kulorna visar är det inte rör sig om en eller flera GM som planerat insatsen på förhand, utan om någon eller ett par stycken som tagit det material man råkade ha tillgång till.
Ja, det är givetvis förenat med livsfara att få uppleva en tämligen grov projektils passage genom kroppen. Men om man planerar att avrätta en statsminister, så ser man nog till att anskaffa en något mer ändamålsenlig ammunition än bland det sämsta i produktkategorin man kan tänka sig för syftet.
Man bör ha i åtanke att statsministerns omfattande skador till stora delar förmodligen är en följd av att projektilen efter islag i ryggraden tumlar vid sin passage genom kroppen och bromsas därmed varvid dess energi överförs till omkringliggande vävnad som trasas sönder. Detta hade revolvermannen ingen aning om skulle bli fallet. Kulan kunde mycket väl gått spikrakt igenom en tämligen intakt statsminister med lite tur för hans del.
Många resonerar så, att kulan gjorde trots allt sitt jobb. Utfallet är dock inte så intressant. Det är istället vad GM på förhand rimligen kan ha tänkt sig, eller om han knappt tänkt alls.
Citat:
Tror du att GM kan ha köpt Sucksdorffrevolvern som aldrig har hittats vad jag förstår? Stal de också kulor som tillhörde det vapnet vid det inbrottet? Vet du vilken typ av ammunition det var isåfall som försvann? Fast det säger ju ingenting i och för sig, för Suckdorffstjyven kan kanske ha roat sig med att skjuta upp alla kulor mot en tavla innan vapnet eventuellt såldes/gavs vidare. Och kan man lita på Sigge Cedergrens vittnesmål om att han "lånade ut" revolvern till Christer Pettersson tro? Vad tror du? Jag litar nog inte själv på den uppgiften. Låter mer som att knarkhandlare Cedergren försökte spela bort korten och lägga skuld på Pettersson. Jag själv tror t.o.m att Sucksdorffrevolvern som låg i kassaskåpet hos Cedergren kan ha hamnat i händerna hos någon skum polis som kan ha haft någon hållhake på Cedergren. Eller om Cedergren kan ha stått i skuld till någon polis och att han betalade igen skulden med revolvern? Om man ens får tänka sådana hemska tankar högt. Men dåliga poliser har det ju alltid funnits och finns ju säkert än idag.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/A2rPW5/vapnet-vandrade-fran-hand-till-hand
Jag känner inte till att ammunition av något slag kom med "på köpet" i samband med att Sucksdorffsrevolvern stals.
Mockfjärdsrevolvern har däremot högintressant ammunition kopplad till sig.