2025-05-18, 20:59
Medlem
Svanberg died July 1987
He received the S&W revolver and ammunition in 1981

Filip Svanberg (his son) is well aware of the S&W and he has been hiding this information for many years.
The revolver and ammunition was a favorite of both USA military personnel as well as USA police officers - for its reliability.

Hans Melander is lazy. He should have investigated this many years ago.

Citat:
Ursprungligen postat av Kvartalet2023
Kan du bekräfta det på något sätt att denne Svanberg fick pistolen (fast mordvapnet var de facto en revolver) med ammunition 1981? Vem fick han den av isåfall av? Initialer räcker bra. Har du skickat in ditt tips till PU när gruppen fortfarande existerade? Du skriver också att ammunitionen var av militär klass. Vad menar du då? Skulle mordvapnets kulor ha varit i svenska militärens tjänst? Jag tycker allt att jag har läst annan information på nätet om mordkulorna men minns inte riktigt vad just nu. Och vart någonstans skulle "Svanbergsvapnet" finnas idag då menar du? Lever denne person fortfarande?
Citera
2025-05-18, 21:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
Svanberg died July 1987

Filip Svanberg (his son) is well aware of the S&W and he has been hiding this information for many years.
The revolver and ammunition was a favorite of both USA military personnel as well as USA police officers - for its reliability.

Det var ju tyvärr inte något svar på mina frågor men vem vet du kanske har rätt ändå.
Citera
2025-05-18, 21:16
Medlem
To answer some of your questions directly

My guess: The S&W revolver was kept at the Svanberg summer house - I doubt the mother took it to Davos-Dorf Switzerland - that would mean crossing several International boundaries with an illegal weapon.
Svanberg died July 1987
I told Hans Melander - I have a record of the conversation. Hard for him to deny at this point. He is lazy, he should have followed up.
I did not say Swedish military ammunition. I have been clear over a long time, USA military liked the ammo - as well as USA police.
The ammunition was old (not manufactured in 1985)

I know where the “original place of purchase” for the S&W was.
I also know who gave it to Svanberg.

Citat:
Svanberg died July 1987

Citera
2025-05-19, 10:22
Avslutad
Citat:
To answer some of your questions directly

My guess: The S&W revolver was kept at the Svanberg summer house - I doubt the mother took it to Davos-Dorf Switzerland - that would mean crossing several International boundaries with an illegal weapon.
Svanberg died July 1987
I told Hans Melander - I have a record of the conversation. Hard for him to deny at this point. He is lazy, he should have followed up.
I did not say Swedish military ammunition. I have been clear over a long time, USA military liked the ammo - as well as USA police.
The ammunition was old (not manufactured in 1985)

I know where the “original place of purchase” for the S&W was.
I also know who gave it to Svanberg.

Jag tänker att det måste vara ganska svårt för polisen att knacka på en dörr och be en person visa upp sitt vapen och ännu mindre få fram en husrannsakan för att söka igenom ett hus på så vaga grunder som en persons utsaga? Många hatade Palme så denne Svanberg utgjorde inget undantag, men gjorde det honom till en mördare? Jag har själv ett förslag till GM som jag inte heller tror polisen valde att kolla närmare på när jag skickade in ett tips efter mycket vånda och stort besvär och jag har en viss förståelse det. Det blir alldeles för vagt. Men det är klart, du kan ju ha gett dem så pass specifika uppgifter om revolvern att de valde att kolla din utsaga. Men personen i huset säger att han inte äger en sådan revolver om de skulle ha knackat på hans dörr? Har de rätt på så lösa grunder som det väl ändå skulle vara? att få åklagaren att utfärda en husrannsakan? Det vet inte jag men jag tvivlar lite på det.
Citera
2025-05-19, 12:02
Medlem
Filip Svanberg “never owned it”
It was given to his father - Filip and his mother are helping to hide it, and the truth.
Many hated Palme, yet most did not have a S&W revolver along with matching ammunition. And most if not all - did not have Olof Palme showing up at the factory they built a few days prior to getting killed.

What do you think the mathematical statistic is for that scenario?

Then add to it the description of the killer. Height, weight, hair color, general look. - again a match.

Citat:
Jag tänker att det måste vara ganska svårt för polisen att knacka på en dörr och be en person visa upp sitt vapen och ännu mindre få fram en husrannsakan för att söka igenom ett hus på så vaga grunder som en persons utsaga? Många hatade Palme så denne Svanberg utgjorde inget undantag, men gjorde det honom till en mördare? Jag har själv ett förslag till GM som jag inte heller tror polisen valde att kolla närmare på när jag skickade in ett tips efter mycket vånda och stort besvär och jag har en viss förståelse det. Det blir alldeles för vagt. Men det är klart, du kan ju ha gett dem så pass specifika uppgifter om revolvern att de valde att kolla din utsaga. Men personen i huset säger att han inte äger en sådan revolver om de skulle ha knackat på hans dörr? Har de rätt på så lösa grunder som det väl ändå skulle vara? att få åklagaren att utfärda en husrannsakan? Det vet inte jag men jag tvivlar lite på det.
Citera
2025-05-19, 12:39
Avslutad
Citat:
It was given to his father - Filip and his mother are helping to hide it, and the truth.
Many hated Palme, yet most did not have a S&W revolver along with matching ammunition. And most if not all - did not have Olof Palme showing up at the factory they built a few days prior to getting killed.

Then add to it the description of the killer. Height, weight, hair color, general look. - again a match.

Ok.
Citera
2025-05-19, 14:59
Medlem
Citat:

Får intrycket att du trots ditt återkommande tjat lagt ned väldigt lite tid på att utreda detta själv och vaska fram nåt mer matnyttigt.

Mest en massa uppmaningar om att andra ska kontakta efterlevande och be dem hala fram Svanbergs S&W. Tänker du på allvar att det skulle ge nåt?

Och häromsistens låter du veta att han även ska ha haft ammunition av rätt typ. Hur vet du det?

Du återkommer till att Palme var ett hot mot Svanbergs företag. Exakt hur? Firman verkar ha blomstrat.

Har du inga kalla fakta att komma med kan du väl åtminstone ge dig på nån sorts fylligare karaktäristisk av Svanberg. Du kände uppenbarligen honom. Var bodde han? Hur såg hans rörelsemönster ut? Vilka var hans närmaste utöver familjen? Våldskapital?

Om du ska fortsätta pladdra om detta är ett tips att fylla på med nåt nytt.
Citera
2025-05-19, 15:32
Medlem
IKEA and Tetra Pac saw Olof Palme as a threat as well…I guess they just didn’t have a S&W.

Yes, Svanberg had the revolver and ammunition. It was given to him in 1981.

Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Får intrycket att du trots ditt återkommande tjat lagt ned väldigt lite tid på att utreda detta själv och vaska fram nåt mer matnyttigt.

Mest en massa uppmaningar om att andra ska kontakta efterlevande och be dem hala fram Svanbergs S&W. Tänker du på allvar att det skulle ge nåt?

Och häromsistens låter du veta att han även ska ha haft ammunition av rätt typ. Hur vet du det?

Du återkommer till att Palme var ett hot mot Svanbergs företag. Exakt hur? Firman verkar ha blomstrat.

Har du inga kalla fakta att komma med kan du väl åtminstone ge dig på nån sorts fylligare karaktäristisk av Svanberg. Du kände uppenbarligen honom. Var bodde han? Hur såg hans rörelsemönster ut? Vilka var hans närmaste utöver familjen? Våldskapital?

Om du ska fortsätta pladdra om detta är ett tips att fylla på med nåt nytt.
Citera
2025-05-19, 16:38
Medlem
Citat:
Yes, Svanberg had the revolver and ammunition. It was given to him in 1981.

Ja, det tror jag du har påpekat i minst hundra inlägg. Men eftersom du vill att andra gör jobbet här vore det kanske på sin plats att entusiasmera tråden med nånting annat.

I nåt av dina tidigare inlägg tyckte du utredningen borde ägnat 30 år åt att "kartlägga alla män mellan 40-55". Du har en rätt märklig syn på vad andra borde underkasta sig för jobb givet. Ska folk i tråden åka till Schweiz och rota igenom ex-fruns byrålådor?
Senast redigerad av Bemp 2025-05-19 kl. 17:36.
Citera
2025-05-19, 17:21
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
What made you think I had not spoken to Hans Melander - yet he is lazy.

Would rather push the theory that a mediocre, middle aged, graphic artist, who most likely had never held a weapon since he did “lumpen” when he was 18 years old, who walked up late to the murder as “they likely person of interest” - since they the amazing Swedish investigators “could not get around him”

Seriously, Swedish police and Swedish media destroyed SE - the guy never had a weapon. Great scapegoat. Allowed the investigators to retire with their full pensions - well earned. Laugh My Fucking Ass Off…

Yet, Hans Melander, the now retired “professional” is to lazy to investigate.

Oh, I forgot - SE had a neighbor who collected guns. Therefore he’s guilty…Yup - that makes sense.

Citat:
Isn't that strange?
Instead there is a bunch of hype regarding a middle aged overweight graphic artist - who knew a neighbor who collected handguns. Oh - I almost forgot - he voted M
So he MUST BE GUILTY - he enjoyed the limelight a little too much, all the tv and newspaper interviews.

Citat:
Hans Melander and KP spending 3 years "investigating" Stig Engstrom. That for sure was time well spent.

[...]

Go investigate that guy who voted Moderat - and had a neighbor who collected weapons - sounds like you will find your answers there!
Laugh my ass of - SE was and always will be "en jävla fegis"

Citat:
But hey, maybe an overweight, middle aged graphic artist who may or may not have "borrowed" a revolver from a neighbor who is a weapons collector sounds better to you!

Well said.

Jag vet inte om du inte är svensk, men det är alltid intressant att höra utländska perspektiv på Palmeutredningen. För amerikaner till exempel misstänker jag att det inte smäller särskilt högt att en granne till SE hade ett vapen. Som dessutom alltid var inlåst enligt folk i hans närhet.
Citera
2025-05-19, 17:22
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Du skrev i ditt tidigare inlägg: "En omständighet som talar med hög och klar stämma är dock det i alla avseenden mycket udda och icke ändamålsenliga valet av ammunition. Värdet i den entydiga informationen är kraftigt underskattad." Hur tänker du då? Att det är en amatör bakom kulinköpet? En ensam stolle som kanske inte är så kunnig om ammunition och vilken verkan olika kulor har? Som kanske köpte revolvern MED kulor i något mörkt hörn i Stockholm av någon annan obskyr typ eller något ditåt? Men hur udda än det eventuella valet av kulor var så fungerade de ju iallafall dessvärre? De gjorde sitt jobb tyvärr.

Det kulorna visar är det inte rör sig om en eller flera GM som planerat insatsen på förhand, utan om någon eller ett par stycken som tagit det material man råkade ha tillgång till.

Ja, det är givetvis förenat med livsfara att få uppleva en tämligen grov projektils passage genom kroppen. Men om man planerar att avrätta en statsminister, så ser man nog till att anskaffa en något mer ändamålsenlig ammunition än bland det sämsta i produktkategorin man kan tänka sig för syftet.

Man bör ha i åtanke att statsministerns omfattande skador till stora delar förmodligen är en följd av att projektilen efter islag i ryggraden tumlar vid sin passage genom kroppen och bromsas därmed varvid dess energi överförs till omkringliggande vävnad som trasas sönder. Detta hade revolvermannen ingen aning om skulle bli fallet. Kulan kunde mycket väl gått spikrakt igenom en tämligen intakt statsminister med lite tur för hans del.

Många resonerar så, att kulan gjorde trots allt sitt jobb. Utfallet är dock inte så intressant. Det är istället vad GM på förhand rimligen kan ha tänkt sig, eller om han knappt tänkt alls.

Citat:
Tror du att GM kan ha köpt Sucksdorffrevolvern som aldrig har hittats vad jag förstår? Stal de också kulor som tillhörde det vapnet vid det inbrottet? Vet du vilken typ av ammunition det var isåfall som försvann? Fast det säger ju ingenting i och för sig, för Suckdorffstjyven kan kanske ha roat sig med att skjuta upp alla kulor mot en tavla innan vapnet eventuellt såldes/gavs vidare. Och kan man lita på Sigge Cedergrens vittnesmål om att han "lånade ut" revolvern till Christer Pettersson tro? Vad tror du? Jag litar nog inte själv på den uppgiften. Låter mer som att knarkhandlare Cedergren försökte spela bort korten och lägga skuld på Pettersson. Jag själv tror t.o.m att Sucksdorffrevolvern som låg i kassaskåpet hos Cedergren kan ha hamnat i händerna hos någon skum polis som kan ha haft någon hållhake på Cedergren. Eller om Cedergren kan ha stått i skuld till någon polis och att han betalade igen skulden med revolvern? Om man ens får tänka sådana hemska tankar högt. Men dåliga poliser har det ju alltid funnits och finns ju säkert än idag. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/A2rPW5/vapnet-vandrade-fran-hand-till-hand

Jag känner inte till att ammunition av något slag kom med "på köpet" i samband med att Sucksdorffsrevolvern stals.

Mockfjärdsrevolvern har däremot högintressant ammunition kopplad till sig.
Citera
2025-05-19, 19:03
Medlem
Kan DNA lösa Palmemordet?

"Snart tillåts polisen använda släktforskning för att lösa vissa grova brott
Metoden blir tillåten 1 juli och är tydligt reglerad i lag. 2025 kommer den användas i en handfull fall."

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/nationell/2025/maj/snart-tillats-polisen-anvanda-slaktforskning-for-att-losa-vissa-grova-brott/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in