Citat:
Ursprungligen postat av
Angeliqa
Japp, och han är inte sekretess hos tingsrätten.
https://gofile.io/d/o5rxsn
Tackar för häktningsframställan!
Så MGM är alltså EB, som nämndes redan tidigt i tråden.
Jag vet ganska väl vem EB är. Vill ej gå in på detaljer, eftersom jag inte vill outa mig själv i detta forum. Men kan säga att jag haft ytlig kontakt med EB i ett par olika sammanhang.
Mitt intryck är att han framstår som svagbegåvad, nästan på gränsen till förståndshandikappad, att han med stor säkerhet har något slags neuropsykiatrisk diagnos, samt att han verkar ha bristande impulskontroll.
Å andra sidan är EB 57 år gammal, och verkar fram till nu ha levt ett någorlunda ordnat liv. Han verkar ha haft bostad och arbete. Om han dömts för brott har det troligen inte handlat om någon grövre kriminalitet, eftersom han inte verkar ha varit känd av polisen. Det är, sett ur detta perspektiv, mycket underligt att han nu är misstänkt för ett extremt grovt brott, alltså mord på två personer.
Jag hade inte blivit förvånad om han ägnat sig åt mindre allvarlig brottslighet i någon form. Han är på många sätt urtypen för en person som kan tänkas hålla på med småstölder eller handel med stöldgods. Det hade inte heller varit förvånande om han t.ex. misshandlat någon under ett fyllebråk på krogen. Men dubbelmord - det är ju på en helt annan nivå!
Någon skrev tidigare i tråden att EB under tiden före morden synts mycket i Klippan, att han utebilivit från sitt arbete och att han umgåtts med "folk från samhällets botten". Om dessa uppgifter stämmer kanske man kan tänka sig följande:
Något har hänt i EB:s liv som fått honom att tappa greppet och bete sig ännu mer avvikande än vanligt. Han har börjat umgås i missbrukarkretsar, och kanske tagit droger som han inte varit van att använda. Han har fått något slags "snedtändning", kanske efter att ha blandat diverse olika berusningsmedel, och totalt tappat kontrollen.
Ett sådant scenario skulle kunna förklara om han under inledande förhör varken kunnat förneka eller erkänna brott. Om han varit kraftigt påverkad av droger/alkohol kanske han har oklara minnen av vad han gjort. Det skulle också kunna förklara det totalt irrationella agerandet. Det verkar ju inte finnas någon logisk förklaring till morden.