• 1
  • 2
2025-05-18, 22:43
Medlem
Vissa användare på Flashback, särskilt rasister, använder ett otroligt grovt och stötande språk. Eftersom många svenskar läser på forumet, undrar jag om det över tid har påverkat hur folk uttrycker sig i vardagen? Självklart värnar jag om yttrandefrihet och rätten till ett öppet samtal utan censur, men det måste ändå finnas en gräns. Det blir ibland så vidrigt att man inte orkar läsa vidare i trådarna. För att forumet ska vara läsbart, måste tonen hållas på en nivå där det fortfarande går att ta del av diskussionerna. Jag tror att den hårda jargongen och det vidriga språkbruket skrämmer bort många, vilket lämnar fältet fritt för de mest extrema trollen. Tror detta riskerar att normalisera ett destruktivt språkbruk hos yngre användare som växer upp.

Det är synd om ett stort anonymt forum med så många användare ska förstöras av att en del förståelsehandikappade ska få häva ur sig vad som helst utan eftertanke. Det här är inte bra, varken för individen, samhället eller framtiden. Jag tror det skrämmer bort många vettiga läsare, och kvar blir bara de här extrema trollen som bombarderar trådarna, och det blir bara värre. Många växer upp med det här som en normal del av internet, och det påverkar helt säkert deras språk och attityd i vardagen.
2025-05-18, 22:46
Medlem
Sagodjurs avatar
tvärtom så genom att man kan uttrycka sig på ett annat sätt än i vardagen så minskar risken att man gör det i andra sammanhang eftersom man kan ventilera sig på flashback.

jag har t ex inte alls haft samma behov av att skrika heil hitler sen jag varit på flashbacksforum och så att säga "heilat av mig"

även min psykolog säger att detta är bra för mig och råder mig att heila vidare på flashback och inte som den där gången d
2025-05-18, 22:49
Medlem
Zaedrewss avatar
Jo det är hemskt. Att folk ska få höra saker. Bästa vore ju att hålla inne dom. Spärra inom dom. Så de inte fick höra farliga saker som hör livet till.
2025-05-18, 22:54
Medlem
Xpander-s avatar
Worngthink och wrongspeak är de verkliga problemen i samhället.
Förhoppningsvis kan FRA/STASI ordna God Ton som behövs så mycket i Sweden Oceania State.

"Självklart värnar jag om yttrandefrihet och rätten till ett öppet samtal utan censur, men det måste ändå finnas en gräns", en gräns som Vadhandemedlivet ska bestämma.
Senast redigerad av Xpander- 2025-05-18 kl. 22:56.
2025-05-18, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
tvärtom så genom att man kan uttrycka sig på ett annat sätt än i vardagen så minskar risken att man gör det i andra sammanhang eftersom man kan ventilera sig på flashback.

jag har t ex inte alls haft samma behov av att skrika heil hitler sen jag varit på flashbacksforum och så att säga "heilat av mig"

även min psykolog säger att detta är bra för mig och råder mig att heila vidare på flashback och inte som den där gången d
Det verkar som att du har grova psykologiska problem att hantera (vilket bland annat bevisats genom att har en psykolog du pratar om dessa saker med) . Jag tycker det vore mer konstruktivt att fokusera på att arbeta med de problemen du har, snarare än att bombardera Flashback. Du kan ju skriva på ett normalt sätt, som du gjorde nu, så det handlar inte om oförmåga, utan om vilja.

Poängen är att forumet måste vara läsbart. När språket blir extremt grovt och vidrigt i varje mening skrämmer det bort folk och kvar blir bara idioterna. En mer civiliserad ton behövs, precis som i samhället i stort. Yttrandefrihet betyder inte att det är ok att till exempel att vråla vidriga fula ord i ett bibliotek. I längden är ett destruktivt språkbruk nedbrytande för alla parter.
2025-05-18, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xpander-
Worngthink och wrongspeak är de verkliga problemen i samhället.
Förhoppningsvis kan FRA/STASI ordna God Ton som behövs så mycket i Sweden Oceania State.

"Självklart värnar jag om yttrandefrihet och rätten till ett öppet samtal utan censur, men det måste ändå finnas en gräns", en gräns som Vadhandemedlivet ska bestämma.
Jag tycker att jag var väldigt tydlig i tråden, du får vara rasist om du vill och argumentera för dina åsikter. Det jag vänder mig emot är det lågkvalitativa och tröttsamma innehållet, som till exempel kommentarer i stil med "ÅK HEM TILL AFRIKA FIN JÄVLA BAJSNEGER OCH KÖR UPP EN KVAST I ARSLET"

Fattar du skillnaden nu? Det är tröttsamt när idioter bombarderar med sådant trams hela tiden. Nu gäller detta inte bara rasism, jag tog det som ett exempel bara. Så ni som är rasister behöver inte ta åt er. Eller lite grann kanske..
2025-05-18, 23:14
Medlem
Ganonitos avatar
Flashback är nog inte rätt forum för dig om du har problem med grovt språk. Det finns andra som passar dig bättre. Kan rekommendera Familjeliv för snöflingor som du.
2025-05-18, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vadhandemedlivet
Vissa användare på Flashback, särskilt rasister, använder ett otroligt grovt och stötande språk. Eftersom många svenskar läser på forumet, undrar jag om det över tid har påverkat hur folk uttrycker sig i vardagen? Självklart värnar jag om yttrandefrihet och rätten till ett öppet samtal utan censur, men det måste ändå finnas en gräns. Det blir ibland så vidrigt att man inte orkar läsa vidare i trådarna. För att forumet ska vara läsbart, måste tonen hållas på en nivå där det fortfarande går att ta del av diskussionerna. Jag tror att den hårda jargongen och det vidriga språkbruket skrämmer bort många, vilket lämnar fältet fritt för de mest extrema trollen. Tror detta riskerar att normalisera ett destruktivt språkbruk hos yngre användare som växer upp.

Det är synd om ett stort anonymt forum med så många användare ska förstöras av att en del förståelsehandikappade ska få häva ur sig vad som helst utan eftertanke. Det här är inte bra, varken för individen, samhället eller framtiden. Jag tror det skrämmer bort många vettiga läsare, och kvar blir bara de här extrema trollen som bombarderar trådarna, och det blir bara värre. Många växer upp med det här som en normal del av internet, och det påverkar helt säkert deras språk och attityd i vardagen.

Åh nej! Hemska ord skrivs på internet! Gud vad hemskt!

Väx upp jävla syltrygg
2025-05-18, 23:16
Medlem
franges avatar
Citat:
Vet inte vad uttrycket du skrev innebär och har inte läst något sådant på flashback. I denna tråd pratar jag om vidrigt språkbruk och sättet att uttrycka sig, inte om åsikter.

Märkligt att många inte verkar förstå vad jag skriver trots att jag är övertydlig. Det ingår väl i dessa personers funktionsnedsättningar..
Välkommen till Internet, boomer-kärringtrasa. Det kanske är något nytt och chockerande för dig - men för oss som använt det i 30+ år så är det här ingenting nytt. Kryp tillbaks till Familjeliv om det inte passar. Eller ännu hellre - sätt dig vid tv'n och borsta fittan till Lasse Berghagen som du brukar göra.

Jaha, du trivs inte här? Surt - vi behöver inte dig här heller.

Lämna Internet, lämna Flashback. Det var ingen som bad dig komma hit.
2025-05-18, 23:20
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

Må så vara, men nu är det inte upp till dig att avgöra hur människor uttrycker sig eller vilket samhälle vi ska ha. Ingen bryr sig vad du personligen anser är bra för individen, samhället och framtiden.
2025-05-18, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange

Jaha, du trivs inte här? Surt - vi behöver inte dig här heller.

Lämna Internet, lämna Flashback. Det var ingen som bad dig komma hit.

Du representerar inte forumet som helhet. Det här är ett bra och värdefullt forum, särskilt när det gäller anonymitet och antalet engagerade användare, det finns inget direkt alternativ som kan mäta sig. Problemet är snarare att en liten grupp på kanske 20–30 personer tenderar att sabotera många trådar.

För att illustrera: tänk dig ett bibliotek där det finns många kunniga och intresserade människor som gillar att diskutera i lugn och ro. Men om två luffare stormar in, börjar skrika och stöka runt, så påverkar det hela atmosfären negativt. Deras beteende tar oproportionerligt mycket plats, ofta på grund av deras psykisk ohälsa, och det drabbar alla andra.
2025-05-18, 23:25
Medlem
franges avatar
Citat:
För att illustrera: tänk dig ett bibliotek där det finns många kunniga och intresserade människor som gillar att diskutera i lugn och ro. Men om två luffare stormar in, börjar skrika och stöka runt, så påverkar det hela atmosfären negativt. Deras beteende tar oproportionerligt mycket plats, ofta på grund av deras psykisk ohälsa, och det drabbar alla andra.
Du menar såsom blattarna du har röstat för att importera hit gör dagligen på bibliotek över hela landet?
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in