Citat:
Ursprungligen postat av
DrSilverdufva
Nu önskar jag dela med mig av en ångest som kommit krypande över mig på sistone.
Utvecklingen med artificiell intelligens går just nu i rasande tempo vilket gör att samhället så som jag känner det och lärt mig förstå det förändras.
Trots att jag är förhållandevis ung känner jag att jag inte riktigt hänger med. AI-tekniken skapar sätt att lösa utmaningar, problem och uppgifter på helt andra sätt.
Är det någon annan som känner lite AI-ångest?
/ Dufva
Ångest i sig är väl mer ett generellt tillstånd som är så vanligt förekommande att det nästan är "naturligt". Under historiens gång har säkert folk haft industriell revolutionsångest, kärnvapen-ångest, våld på TV ångest, twitter-ångest och kanske absolut vanligast klimat-ångest.
Visst kan det vara en del som känner som dig AI-ångest men frågan är hur mycket affirmation du ska försöka söka snarare än att titta på dig själv och varför du har ångesten.
Världen förändras oavsett om du mår dåligt eller bra över det.
Det här är det absolut ingenting du kan göra åt, så fuck it och försök ha det så bra som möjligt ändå.
AI kanske skapar ett drömsamhälle eller ett helvete. Ingen vet, så ska man sura över det kan man lika gärna sura över det då det blivit ett helvete. Inte en dag innan!