• 1
  • 2
2025-05-18, 12:33
Medlem
Nu önskar jag dela med mig av en ångest som kommit krypande över mig på sistone.

Utvecklingen med artificiell intelligens går just nu i rasande tempo vilket gör att samhället så som jag känner det och lärt mig förstå det förändras.

Trots att jag är förhållandevis ung känner jag att jag inte riktigt hänger med. AI-tekniken skapar sätt att lösa utmaningar, problem och uppgifter på helt andra sätt.

Är det någon annan som känner lite AI-ångest?

/ Dufva
Citera
2025-05-18, 12:37
Medlem
Nej inte det minsta. Är det inte bra att AI hjälper oss utveckla mediciner, mjukvara mm ? Humanoida robotar som kan göra farliga och tunga arbeten ? Är det den stundande medborgarlönen som oroar eller att du inte vet hur du ska hantera AI och dess många möjligheter som verktyg ?
Citera
2025-05-18, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IVidere
Nej inte det minsta. Är det inte bra att AI hjälper oss utveckla mediciner, mjukvara mm ? Humanoida robotar som kan göra farliga och tunga arbeten ? Är det den stundande medborgarlönen som oroar eller att du inte vet hur du ska hantera AI och dess många möjligheter som verktyg ?

Jo, visst är det bra. Jag tror inte min AI-ångest är förankrad i huruvida AI är bra eller dåligt. Det var nog lite otydligt av mig i trådstarten. Ångest kommer nog snarare av mig egen känsla av att inte hänga med och att samhället som jag lärt mig leva i förändras.
Senast redigerad av DrSilverdufva 2025-05-18 kl. 12:43.
Citera
2025-05-18, 12:42
Medlem
antor86s avatar
I fel händer kan all ny teknik vara...ångestskapande. Denna teknik kommer också ha sina offer.
Citera
2025-05-18, 13:00
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Jo, visst är det bra. Jag tror inte min AI-ångest är förankrad i huruvida AI är bra eller dåligt. Det var nog lite otydligt av mig i trådstarten. Ångest kommer nog snarare av mig egen känsla av att inte hänga med och att samhället som jag lärt mig leva i förändras.
FOMO med andra ord. Jag känner samma.

AI kommer att påverka alla aspekter av livet och ekonomin och det är ett rasande tempo. Men samtidigt tänker jag som IVidere att AI hjälper oss på många sätt.
Citera
2025-05-18, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antor86
I fel händer kan all ny teknik vara...ångestskapande. Denna teknik kommer också ha sina offer.

Jo jag vet, tänk när första dammsugaren kom. Det måste varit oerhört chockerande för alla som gått och sopat i århundraden. Säkert många människor som hade ångest och istället föredrog sopkvasten.
Citera
2025-05-18, 13:17
Medlem
Slappna av lite mer är mitt råd. Låt tekniken komma till dig och inte tvärtom där du hela tiden ska söka upp nya saker om AI. Om några år kanske man har en robot hemma. Tänk att T1000 kommer hem och dammsugar åt dig.
Citera
2025-05-18, 14:05
Medlem
Grangerillans avatar
Jag är lite delad. Det är så mycket information som blir lättillgängligt nu att man måste filtrera allt på ett annat sätt än förr. Stundvis känns det som att man inte har tid med ett skit samtidigt som man har så mycket man vill göra.

Det är lite som en miniräknare fast kring information.

Annars så stör jag mig bara på de som likt glasögonsmurfen kommer med: "ChatGPT säger...".
Citera
2025-05-18, 14:14
Medlem
Citat:
Nu önskar jag dela med mig av en ångest som kommit krypande över mig på sistone.

Utvecklingen med artificiell intelligens går just nu i rasande tempo vilket gör att samhället så som jag känner det och lärt mig förstå det förändras.

Trots att jag är förhållandevis ung känner jag att jag inte riktigt hänger med. AI-tekniken skapar sätt att lösa utmaningar, problem och uppgifter på helt andra sätt.

/ Dufva
Tror du kan vara lugn - snart kommer klimatförändringar medföra en kollaps av den globala ekonomin. Krig, torka, översvämning, död följer i dess spår. Alla stora serverhallar som står och snurrar kommer slockna och vittra sönder. Vi lever verkligen i sista minuterna av roffarsamhället - inom kort kommer festen vara slut. Så släpp din AI-ångest
Citera
2025-05-18, 14:15
Medlem
När datorerna kom så hade folk ångest över det. Datorn skulle ta över alla jobb sa man då.
Så blev det inte.

AI är lite samma sak, ett effektivt verktyg.

Men det går fort. AI och utvecklingen av robotar som efterliknar oss människor kommer förr eller senare att ta alla våra jobb. Sådanna saker lär även torka oss i ärslet om 100 år för dom som lever då och är så pass gamla att dom inte kan göra det själva.

Men lugn, se dessa robotar som männsklighetens slavar. Dom är där för att serva oss.

Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Tror du kan vara lugn - snart kommer klimatförändringar medföra en kollaps av den globala ekonomin. Krig, torka, översvämning, död följer i dess spår. Alla stora serverhallar som står och snurrar kommer slockna och vittra sönder. Vi lever verkligen i sista minuterna av roffarsamhället - inom kort kommer festen vara slut. Så släpp din AI-ångest

Ja precis, viktiga är därför att inte rösta på MP eller andra skitpartier som vill göra livet surt för människor, vars politik är helt meningslös, låt oss istället bränna på nu och njuta av den sista tiden som vi har.
Senast redigerad av DaddyCool64 2025-05-18 kl. 14:18.
Citera
2025-05-18, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Ja precis, viktiga är därför att inte rösta på MP eller andra skitpartier som vill göra livet surt för människor, vars politik är helt meningslös, låt oss istället bränna på nu och njuta av den sista tiden som vi har.
Haha ja, säger som Eddie:

"När ändå ingen gör nått för å rädda vår miljö
Då kan vi lika gärna slösa tills vi alla dör
"
Citera
2025-05-18, 14:56
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:

/ Dufva

Ångest i sig är väl mer ett generellt tillstånd som är så vanligt förekommande att det nästan är "naturligt". Under historiens gång har säkert folk haft industriell revolutionsångest, kärnvapen-ångest, våld på TV ångest, twitter-ångest och kanske absolut vanligast klimat-ångest.

Visst kan det vara en del som känner som dig AI-ångest men frågan är hur mycket affirmation du ska försöka söka snarare än att titta på dig själv och varför du har ångesten.

Världen förändras oavsett om du mår dåligt eller bra över det.
Det här är det absolut ingenting du kan göra åt, så fuck it och försök ha det så bra som möjligt ändå.

AI kanske skapar ett drömsamhälle eller ett helvete. Ingen vet, så ska man sura över det kan man lika gärna sura över det då det blivit ett helvete. Inte en dag innan!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in