Citat:
Ursprungligen postat av
Kycklingspettet
känner ingen ångest överhuvudtaget, eftersom att samhället i dess nuvarande form är en permanent katastrof. jag är villig att gambla med de futtiga friheter vi har för stunden för möjligheten att ta sig bortom kapitalismen som vi känner den, helt enkelt (och helst bortom kapitalismen som sådan).
däremot är jag övertygad om att det bästa faktiskt möjliga utfallet involverar en initial dal (mer av att mormor luras av sofistikerade bedragare än medborgarlön, mer av ytterligare kulturell utarmning än en förstärkning av individuell och kollektiv kreativitet, mer av arbetsgivarmakt än frihetligt samarbete mellan människor). men det är smällar man får ta. det nuvarande saknar existensberättigande, liksom synbara andra drivkrafter bortom sig själv, så jag välkomnar den chock AI förhoppningsvis kan innebära.
för egen del är AI därtill helt fantastiskt. för samhällsvetare är de bästa tillgängliga modellerna idag fullt tillräckliga för att förvandla kodning från tråkigt slit till kul utforskande. vill jag lär jag mig att implementera avancerade statistiska metoder på en halvtimme, och kan spendera resten av tiden med att faktiskt förstå vad det är jag har gjort på djupet, liksom hur man bäst anpassar ett forskningsupplägg för att ta tillvara på metodens styrkor. över tid lär även de senare stegen kunna förenklas och förbättras av AI-assistans. redan idag frågar jag regelbundet chat gpt:s logikmodell om specifika saker i vetenskapliga texter jag matat den med, och jag tror inte direkt att robotjäveln kommer att bli dummare över tid.
summan av kardemumman är antagligen: AI idag är lite vad man gör den till, och kommer sannolikt att innebära förstärkt ojämlikhet mellan individer på kort sikt (dom som orkar läsa böcker orkar också hitta sätt att kombinera olika AI-verktyg för att förenkla, effektivisera och förbättra det egna tänkandet utan att för den skull sluta tänka själv, medan de intellektuellt slöa hittar det optimala verktyget för att slippa använda hjärnan). på lite längre sikt innebär den dock en potentiell smäll på käften för en helt förtvinad, urholkad och på alla sätt och vis död samhällsmodell. det borde vi fira, även om det antagligen lär bli en bergochdalbana framöver.
Ett utmärkt inlägg, leve robotjäveln.
Jag är fascinerad över alla möjligheter med det. Du kan tex få en helt ny bok skriven efter vad du är intresserad av eller gjord i en stil som om en viss författare skrev den. Du kan få uppföljare av serie som inte längre går eller välja skådespelare i en film. Du kommer kunna restaurera filmer, bilder och händelser. Du kan skapa din egna musik på beställning.
Kodning och programmering kommer kunna/kan felsökas eller tom göras genom AI.
Det jag tycker är både bra och dåligt är att det blir lite "food replicator" över det hela. Om du skriver, bygger eller målar så kommer folk bli mer fascinerade att du utförde hantverket snarare än resultatet.
Vill lyfta detta otroliga konstverket skapat med AI:
https://youtu.be/Kf4kqybpkdI