2025-05-18, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
När datorerna kom så hade folk ångest över det. Datorn skulle ta över alla jobb sa man då.
Så blev det inte.

AI är lite samma sak, ett effektivt verktyg.

Men det går fort. AI och utvecklingen av robotar som efterliknar oss människor kommer förr eller senare att ta alla våra jobb. Sådanna saker lär även torka oss i ärslet om 100 år för dom som lever då och är så pass gamla att dom inte kan göra det själva.

Men lugn, se dessa robotar som männsklighetens slavar. Dom är där för att serva oss.

Ja precis, viktiga är därför att inte rösta på MP eller andra skitpartier som vill göra livet surt för människor, vars politik är helt meningslös, låt oss istället bränna på nu och njuta av den sista tiden som vi har.

Nej denna gången är det mycket värre än "bara" datorerna. Vi har redan mycket automation men med robotar och AI kommer det bli mycket värre.
Citera
2025-05-18, 15:12
Medlem
Det finns bara två typer av faror med er sk. "AI";

a) Er sk. "AI" är bra på att se informationsmönster och sammanlänka stora datamängder från ett flertal olika källor. Det medför att det är enkelt att övervaka medborgarna i minsta detalj. Det medför också att vi medborgare blir enormt sårbara om olämpliga instanser får tillgång till denna teknik.

b) Eder hype om den glorifierade "AI" gör att företag och myndigheter plötsligt får för sig att spara och sammanlänka stora mängder av data i "molnet". Det medför att all data om oss, som ligger i "molnet" kan förintas på mindre än en nanosekund. Över fem miljarder människor kommer att få sina identiteter förintade. Ju längre tiden går ju fler medborgare har sina identiteter sparade i "molnet" och ju fler kommer således att upphöra för så litet som ett ynka större vulkanutbrott eller en liten solstorm som riktas mot jorden. Idag räcker det med att Skatteverket råkar få ett fel i deras databas för personbilder så finns ingen som är född efter 1991.

Eder sk. "AI" är dock ett bra verktyg för att se mönster i olika system, såsom språksystem. Det har sedan 20 år tillbaka varit ett viktigt verktyg för olika forskningsområden. Men dessa AI-system är inte sandlådor som GPT, utan riktiga AI-system som är ämnade för ändamålet.

Vi får inte glömma bort att det är bara ett fåtal procent av den viktigaste samhällsinformationen som är digital. En stor majoritet av all viktig samhällsinformation är fortfarande säkert förvarat i analogt format i våra allmänna arkiv. Och det är precis som med råvaror och ädelmetaller, analogt sparat material är grunden och säkerheten för samhället.
Bara vi som är födda före 1991 är riktiga personer med riktiga identiteter, som inte kan försvinna på någon nanosekund.
Senast redigerad av Methos 2025-05-18 kl. 15:15.
Citera
2025-05-18, 15:17
Medlem
DevilsDens avatar
Har ingen AI ångest alls.

Men! Som ni vet kommer inte människan att kunna hantera detta. Dom har släppt AI fri…

Redan ser ni NPC människor söka på allt med chat pg nånting..har ni kanske märkt detta på jobbet?

Dom är programmerade på det sättet i det transhumanistiska sättet..dom har genom vaccin samt frekvenser förändrat ert sätt att tänka..

Dom som har tagit vaccinet MRna är totalt borta just nu. Man ska inte använda chat pgp whatever..

Det är inte mänsklig teknologi.,.
Citera
2025-05-18, 15:34
Medlem
känner ingen ångest överhuvudtaget, eftersom att samhället i dess nuvarande form är en permanent katastrof. jag är villig att gambla med de futtiga friheter vi har för stunden för möjligheten att ta sig bortom kapitalismen som vi känner den, helt enkelt (och helst bortom kapitalismen som sådan).

däremot är jag övertygad om att det bästa faktiskt möjliga utfallet involverar en initial dal (mer av att mormor luras av sofistikerade bedragare än medborgarlön, mer av ytterligare kulturell utarmning än en förstärkning av individuell och kollektiv kreativitet, mer av arbetsgivarmakt än frihetligt samarbete mellan människor). men det är smällar man får ta. det nuvarande saknar existensberättigande, liksom synbara andra drivkrafter bortom sig själv, så jag välkomnar den chock AI förhoppningsvis kan innebära.

för egen del är AI därtill helt fantastiskt. för samhällsvetare är de bästa tillgängliga modellerna idag fullt tillräckliga för att förvandla kodning från tråkigt slit till kul utforskande. vill jag lär jag mig att implementera avancerade statistiska metoder på en halvtimme, och kan spendera resten av tiden med att faktiskt förstå vad det är jag har gjort på djupet, liksom hur man bäst anpassar ett forskningsupplägg för att ta tillvara på metodens styrkor. över tid lär även de senare stegen kunna förenklas och förbättras av AI-assistans. redan idag frågar jag regelbundet chat gpt:s logikmodell om specifika saker i vetenskapliga texter jag matat den med, och jag tror inte direkt att robotjäveln kommer att bli dummare över tid.

summan av kardemumman är antagligen: AI idag är lite vad man gör den till, och kommer sannolikt att innebära förstärkt ojämlikhet mellan individer på kort sikt (dom som orkar läsa böcker orkar också hitta sätt att kombinera olika AI-verktyg för att förenkla, effektivisera och förbättra det egna tänkandet utan att för den skull sluta tänka själv, medan de intellektuellt slöa hittar det optimala verktyget för att slippa använda hjärnan). på lite längre sikt innebär den dock en potentiell smäll på käften för en helt förtvinad, urholkad och på alla sätt och vis död samhällsmodell. det borde vi fira, även om det antagligen lär bli en bergochdalbana framöver.
Senast redigerad av Kycklingspettet 2025-05-18 kl. 15:49.
Citera
2025-05-18, 15:56
Medlem
Rodrigos avatar
Ångesten kommer främst hamna hos medelklassen eftersom hela denna gruppen lever efter föreställningen att arbete definierar deras värde, det är deras religion, en föreställning som kommer att kollapsa eller i alla fall i grunden behöva ritas om.
Senast redigerad av Rodrigo 2025-05-18 kl. 16:04.
Citera
2025-05-18, 16:22
Medlem
Klart grabben ska ha ångest
Citera
2025-05-18, 16:26
Medlem
Grangerillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingspettet
känner ingen ångest överhuvudtaget, eftersom att samhället i dess nuvarande form är en permanent katastrof. jag är villig att gambla med de futtiga friheter vi har för stunden för möjligheten att ta sig bortom kapitalismen som vi känner den, helt enkelt (och helst bortom kapitalismen som sådan).

däremot är jag övertygad om att det bästa faktiskt möjliga utfallet involverar en initial dal (mer av att mormor luras av sofistikerade bedragare än medborgarlön, mer av ytterligare kulturell utarmning än en förstärkning av individuell och kollektiv kreativitet, mer av arbetsgivarmakt än frihetligt samarbete mellan människor). men det är smällar man får ta. det nuvarande saknar existensberättigande, liksom synbara andra drivkrafter bortom sig själv, så jag välkomnar den chock AI förhoppningsvis kan innebära.

för egen del är AI därtill helt fantastiskt. för samhällsvetare är de bästa tillgängliga modellerna idag fullt tillräckliga för att förvandla kodning från tråkigt slit till kul utforskande. vill jag lär jag mig att implementera avancerade statistiska metoder på en halvtimme, och kan spendera resten av tiden med att faktiskt förstå vad det är jag har gjort på djupet, liksom hur man bäst anpassar ett forskningsupplägg för att ta tillvara på metodens styrkor. över tid lär även de senare stegen kunna förenklas och förbättras av AI-assistans. redan idag frågar jag regelbundet chat gpt:s logikmodell om specifika saker i vetenskapliga texter jag matat den med, och jag tror inte direkt att robotjäveln kommer att bli dummare över tid.

summan av kardemumman är antagligen: AI idag är lite vad man gör den till, och kommer sannolikt att innebära förstärkt ojämlikhet mellan individer på kort sikt (dom som orkar läsa böcker orkar också hitta sätt att kombinera olika AI-verktyg för att förenkla, effektivisera och förbättra det egna tänkandet utan att för den skull sluta tänka själv, medan de intellektuellt slöa hittar det optimala verktyget för att slippa använda hjärnan). på lite längre sikt innebär den dock en potentiell smäll på käften för en helt förtvinad, urholkad och på alla sätt och vis död samhällsmodell. det borde vi fira, även om det antagligen lär bli en bergochdalbana framöver.
Ett utmärkt inlägg, leve robotjäveln.

Jag är fascinerad över alla möjligheter med det. Du kan tex få en helt ny bok skriven efter vad du är intresserad av eller gjord i en stil som om en viss författare skrev den. Du kan få uppföljare av serie som inte längre går eller välja skådespelare i en film. Du kommer kunna restaurera filmer, bilder och händelser. Du kan skapa din egna musik på beställning.

Kodning och programmering kommer kunna/kan felsökas eller tom göras genom AI.

Det jag tycker är både bra och dåligt är att det blir lite "food replicator" över det hela. Om du skriver, bygger eller målar så kommer folk bli mer fascinerade att du utförde hantverket snarare än resultatet.

Vill lyfta detta otroliga konstverket skapat med AI:
https://youtu.be/Kf4kqybpkdI
Citera
2025-05-18, 18:19
Medlem
Nix mest för att jag ser hur detta kommer bli en jävla backfiire för företagare som ersätter människor.
Citera
2025-05-18, 18:30
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IVidere
Nej denna gången är det mycket värre än "bara" datorerna. Vi har redan mycket automation men med robotar och AI kommer det bli mycket värre.
Hur många jobb som fanns i industrialiseringens början finns kvar idag? Har det blivit fler eller färre jobb sedan dess? Varför tror du att just AI och den här automationen kommer bli annorlunda än alla tidigare automationer?
Citera
2025-05-18, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Hur många jobb som fanns i industrialiseringens början finns kvar idag? Har det blivit fler eller färre jobb sedan dess? Varför tror du att just AI och den här automationen kommer bli annorlunda än alla tidigare automationer?

Därför att robotar och AI är sista steget i människans utveckling. Du kan inte jämföra AI med en skördetröska eller dammsugare som ersatte jobb förr. Visst kommer människor finnas kvar i viss omfattning. Men många jobb kommer försvinna. Har du sett autonoma gruvfordon i Kina t.ex. ?

Varför är vissa så rädda att människan ska förlora jobb till AI och robotar ? Jag kan dock förstå att ett jobb betyder mycket för många och det stimulerar de att ha ett jobb att gå till. Men man kanske kan göra något annat. Ta en cykeltur kanske eller baka lite bröd ?
Citera
2025-05-18, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antor86
I fel händer kan all ny teknik vara...ångestskapande. Denna teknik kommer också ha sina offer.

Jag har mer ångest över att människor bryr sig så mkt om vad andra tycker och tänker, inklusive datorer (wtf?!?), att de går så långt att de tar livet av sig, istället för att försöker ta hand om sig själva och sitt eget välmående.

Det är tragiskt.
Citera
2025-05-18, 18:48
Avstängd
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Jo, visst är det bra. Jag tror inte min AI-ångest är förankrad i huruvida AI är bra eller dåligt. Det var nog lite otydligt av mig i trådstarten. Ångest kommer nog snarare av mig egen känsla av att inte hänga med och att samhället som jag lärt mig leva i förändras.
En vanlig åkomma bland människor som blir äldre. Tidigare gick det långsammare så folk hade möjligheten att skjuta det ifrån sig och fortsätta leva som om det var 1988 fram tills det inte längre gick att boka tid på vårdcentralen utan Bank-Id. Nu går det fortare. AI handlar inte om år utan om månader. Kapaciteten mångdubblas hela tiden och AI börjar så smått redan bli självlärande. Det går undan nu.

Själv tycker jag att det är oerhört spännande. Givetvis inser jag att det inte går att kombinera en överbefolkad jord med AI som utför alltfler arbetsuppgifter. Men det är ett problem som går att lösa och ska inte påverka utvecklingen.

Nästa stora steg, vilket vi kommer att ta med AI, är genetisk modifiering av mänskligheten. Meningslösa skitsjukdomar som allergier som laktosintolerans och immunförsvarsdefekter kommer att på artificiell väg ympas bort genom genetiska modifikationer. Det är oerhört spännande och kommer att skapa en friskare och starkare mänsklighet, sida vid sida med AI. Hur är detta inte positivt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in