Citat:
Ursprungligen postat av
Septemberflicka
Nu är du där igen, det handlar inte om vad jag ser/förstår/tycker, det du opponerar dig mot är sekretesslagstiftningen.
Vzd snackar du om? Du verkar tro på allvar att socialtjänsten ÄR lagen. Det är inte lagen jag opponerat mig emot, utan socialtjänstens ofta galna tolkning av lagen. Och de är ju fria att neka föräldrar att få ut information som de anser ska vara sekretessbelagd. Då blir det en en till process för föräldrarna att få ut informationen, även om de har rätt att få ut den i en överklagandeprocess i domstol. Då kan barnet redan vara omhändertagit för länge sedan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Septemberflicka
Du anser att sekretesslagstiftningen är ett systemfel och allvarligt rättssäkerhetsproblem.
När har jag skrivit det? Det jag skrivit är att socialtjänstens missbruk av OSL är ett allvarligt rättssäkerhetsproblem som gör det svårt för föräldrar att försvara sig i domstol. Det hände exempelvis i fallet Adam UG som sändes för någon månad sen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Septemberflicka
Det står dig fritt att tycka men det är så det ser ut. Sedan, du kan väl iaf försöka fatta att: när utredningen går upp i rätten har ombuden möjlighet att begäran ut hela utredningen och dess journalföring utan sekretessmarkeringar. Det är alltså inte så att socialtjänsten sitter och trycker på massa hemligt material.
I princip är allt material tillgängligt på pappret och kan begäras ut enligt offentlighetsprincipen, men i praktiken är det inte så enkelt. Du vägrar inse att föräldrar är i ett kraftigt informationsunderläge. Först när föräldrar och socialtjänsten i realtid har tillgång till exakt samma information kan man börja prata om en rättssäker process, men det är först då. Problemet är att socialtjänsten ofta har så vansinnigt mycket information att det aldrig kommer hinnas med att gå igenom allt på några dagars tid.
Citat:
Ursprungligen postat av
Septemberflicka
I ena stunden hävdar du att föräldrar aldrig får tillgång till hela utredningen och journalföringen - men själv uttalar du dig om vad som framgår i "socialtjänstens ursprungsjournaler".
Nej föräldrar får inte automatisk tillgång till socialtjänstens journaler. De får utredningen och beslutsunderlaget. Men det för att förstå utredningen och hur informationen hamnade i beslutsunderlaget måste föräldrarna och deras juridiska ombud läsa hela materialt som soc har.
Citat:
Ursprungligen postat av
Septemberflicka
Det finns inget som heter "ursprungsjournaler", det heter "journal". Alla som arbetar med journalföring inom myndighet vet att journalföring inte går att ändra efter signering. Praxis är att journalen ska signeras samma dag den skrivs, om den signeras för sent så är det spårbart.
Du fattar precis vad jag menar. Socialtjänsten jobbar i en journal som de klipper och klistrar ifrån till sitt beslutsunderlag och det är här det kan ske manipulationer som många föräldrar missar innan det är försent. Domstolen kontrollerar INTE detta, utan det måste föräldrarna själva känna till.
Citat:
Ursprungligen postat av
Septemberflicka
"Ofta, mycket, alltid" - är exempel på ord du använder för att dina argument ska landa som kraftfulla överdrifter. Om en socialsekreterare förvanskat material från andra aktörer, så har föräldrarnas/barnens ombud rätt att kalla dessa aktörer som vittnen. Du fattar det va?
Det är mycket vanligt detta. Det är många föräldrar som vittnar om precis samma typ av avvikelser.. Ja föräldrar har rätt att kalla vittnen MEN: det är inte alla vitten som kan eller vill ställa upp, eftersom det går ut över deras arbetsschema och de kanske inte har tid att hjälpa till. Socialtjänsten har däremot ALLTID vittnen och lyckas inte föräldrarna få med sig vittnen, så blir det socialtjänstens skrivna text som gäller i domstol.
Citat:
Ursprungligen postat av
Septemberflicka
Jag har upprepat det 5-6 gånger i denna tråd. Det är liksom ett av de viktigaste momenten i svensk rättsprocess.
Ja det är väldigt viktigt, men bara för föräldrar har en rättighet betyder det inte att de kan använda sig av den rättigheten.
Socialtjänsten däremot har alltid vittnen och en massiv mängd information de kan använda sig av som redan är skriven medan föräldrar måste agera i panik och leta fel, kontakta vitten och dubbelkolla allt socialtjänsten påstår.
Citat:
Ursprungligen postat av
Septemberflicka
Det är domstolens plikt och ansvar att säkerställa att utredningen håller för prövning, i annat fall återsända med krav om komplettering. På samma sätt är det ombudens ansvar att se till att vittnen hörs för att säkerställa att underlagen som ligger till grund för socialtjänstens beslut stämmer. Inget som kan belastas socialtjänsten.
Ja men domstolen har ingen aning om informationen som socialtjänsten lämnat över faktiskt är korrekt. Inte en blekaste har de.
Citat:
Ursprungligen postat av
Septemberflicka
Jag sprider inga felaktigheter och du har heller inte citerat vad det skulle vara för felaktigheter/lögner. Du påstår att jag bortser från det ena och det andra - inte heller där har du kunnat citera där det framgår att jag bortser från något.
Du sprider den officiella bilden som inte tar upp systemfelet och rättssäkerhetsbristerna som drabbar föräldrar och deras barn och sedan hävdrar du att jag motsätter mig lagstiftningen, vilket jag aldrig någonsin gjort. Däremot socialtjänstens tolkning av lagen. Det är inte samma sak.
Citat:
Ursprungligen postat av
Septemberflicka
Jag har aldrig påstått att socialsekreterare "klipper" eller "klistrar" det är du som brukar hänvisa till "klipp och klistra".
Det är precis det du indirekt gör nedan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Septemberflicka
Jag har skrivit att socialsekreterare sammanställer, vilket är exakt vad de gör. De utreder genom att samla in information, sammanställer informationen, tolkar och analyserar informationen, fattar beslut.
Exakt tolkar och analyserar = vinklar och manipulerar efter eget TYCKE OCH SMAK. Det är här det brister för dig. Du verkar tro att en socialsekreteras personliga TOLKNING är lag. Så är det inte. Det är en personlig tolkning. Inget annat, En tolkning som tyvärr räknas som professionell i domstol, hur bristfällig den än må vara.
Först sa du "sammanställer" och nu säger du exakt det som är systemfelet som föräldrar drabbas av. För att förstå socialsekreterarens personliga tolkning så måste man gå tillbaka till "ursprungsjournalerna" som jag kallar dem. DVS den information som socialsekreteraren utgick ifrån när hen gjorde sin personliga tolkning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Septemberflicka
Nej, det är det uppenbart att du inte gör.
Jo till skillnad mot dig så förstår jag föräldrarnas och barnets perspektiv i LVU-processen och hur rättssäkerheten brister.