Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Min analys är att föräldrar inte har tillgång till samma information som socialtjänsten har, vilket är ett systemfel och ett allvarligt rättssäkerhetsproblem. Om du inte ser det och förstår det får det stå för dig.
Nu är du där igen, det handlar inte om vad jag ser/förstår/tycker, det du opponerar dig mot är sekretesslagstiftningen. Du anser att sekretesslagstiftningen är ett systemfel och allvarligt rättssäkerhetsproblem. Det står dig fritt att tycka men det är så det ser ut. Sedan, du kan väl iaf försöka fatta att:
när utredningen går upp i rätten har ombuden möjlighet att begäran ut hela utredningen och dess journalföring utan sekretessmarkeringar. Det är alltså inte så att socialtjänsten sitter och trycker på massa hemligt material.
Citat:
Ja och dessa utlåtanden KAN vara manipulerade, vilket framgår om man läser socialtjänstens ursprungsjournaler. Men dessa har bara socialtjänsten tillgång till och läses inte av vare sig domstol eller socialnämnd.
I ena stunden hävdar du att föräldrar aldrig får tillgång till hela utredningen och journalföringen - men själv uttalar du dig om vad som framgår i "socialtjänstens ursprungsjournaler". Det finns inget som heter "ursprungsjournaler", det heter "journal". Alla som arbetar med journalföring inom myndighet vet att journalföring inte går att ändra efter signering. Praxis är att journalen ska signeras samma dag den skrivs, om den signeras för sent så är det spårbart.
Citat:
Du skriver att socialtjänstens roll är att bara "samla ihop" materialet. Det stämmer inte med hur det ofta går till i verkligheten. Det finns exempel där socialsekreterare aktivt har vinklat eller sammanfattat uppgifter från andra aktörer på ett sätt som gynnar ett beslut om tvångsvård vilket naturligtvis påverkar både nämndens och domstolens bedömning.
"Ofta, mycket, alltid" - är exempel på ord du använder för att dina argument ska landa som kraftfulla överdrifter. Om en socialsekreterare förvanskat material från andra aktörer, så har föräldrarnas/barnens ombud rätt att kalla dessa aktörer som vittnen. Du fattar det va? Jag har upprepat det 5-6 gånger i denna tråd. Det är liksom ett av de viktigaste momenten i svensk rättsprocess.
Citat:
Det är också viktigt att förstå att även om domstolen kan ta del av allt material, så betyder inte det att de alltid hinner eller har möjlighet att göra det i praktiken. Det finns en tidsbrist i dessa processer som gör att domstolen ofta lutar sig tungt mot socialtjänstens sammanställning. Då blir det särskilt allvarligt om dessa sammanställningar inte är helt transparenta.
Det är domstolens plikt och ansvar att säkerställa att utredningen håller för prövning, i annat fall återsända med krav om komplettering. På samma sätt är det ombudens ansvar att se till att vittnen hörs för att säkerställa att underlagen som ligger till grund för socialtjänstens beslut stämmer. Inget som kan belastas socialtjänsten.
Citat:
Nej det är du som sprider felaktigheter och bortser helt från möjligheten för socialsekreterare att manipulera informationen i beslutsunderlaget. Om det vore så att socialsekreterare bara klippte in materialet så skulle deras jobb vara ganska meningslöst. det skulle ju en dator kunna göra lika gärna. Meningen är att en socialsekreterare ska göra en egen samlad bedömning av allt material som kommer in. Inte bara klippa in det. Men det är är här det också öppnar upp möjligheter för manipulation och ren rättsröta.
Jag sprider inga felaktigheter och du har heller inte citerat vad det skulle vara för felaktigheter/lögner. Du påstår att jag bortser från det ena och det andra - inte heller där har du kunnat citera där det framgår att jag bortser från något. Jag har aldrig påstått att socialsekreterare "klipper" eller "klistrar" det är du som brukar hänvisa till "klipp och klistra". Jag har skrivit att socialsekreterare sammanställer, vilket är exakt vad de gör. De utreder genom att samla in information, sammanställer informationen, tolkar och analyserar informationen, fattar beslut.
Citat:
Jag vet tydligen mer än dig om hur det här fungerar i den verkliga världen utan för föräldrar i skarpt läge.
Nej, det är det uppenbart att du inte gör.