2025-05-17, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CitrusInYourEye
INGEN kommer lyssna på en text som till synes är skriven av ett lågstadiebarn.

Tror snarare att han är en åderförkalkad boomer eftersom han skriver VPK.
Följaktligen har han inga kompisar heller.
Trolltråd.
Citera
2025-05-17, 16:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Septemberflicka
Igen, det är du och Kurt-Sune som hävdar att beteendevetare och andra professioner borde arbeta inom socialtjänsten. Så är det redan. Jag efterfrågar din kommentar på faktumet.

Ja fast det räcker inte. De borde göra de slutgiltiga bedömningarna som ett team. Socionomer borde inte få jobba med bedömningar när det kommer till livsavgörande beslut överhuvudtaget och absolut inte när det gäller tvångsvård av barn.

Även om socionomerna samlar in information från riktiga experter så blir det ändå deras tolkning av informationen som gäller i utredningen.
Citera
2025-05-17, 16:02
Medlem
Ajogens avatar
SOC de facto kidnappar barn. Det är ingen konspirationsteori.
Det är dock falskt att SOC riktar sig mot muslimer, de är lika elaka gentemot alla familjer oberoende av ursprung.
Citat:
Ursprungligen postat av design
Efter att ha tagit del av många konspirationsteoretiker som påstår att regeringen kidnappar barn, så skulle jag säga att det inte skulle vara helt otroligt ifall någon trodde på att de klonar barnen på riktigt.
Citera
2025-05-17, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
beteendevetare, barnpsykologer. En normalt funtad vuxen. Socionomer är bottenskrapet av de som klarar av akademisk utbildning.

Socionomprogrammet behöver ses över

"Utbildningen måste följa verkligheten"

https://skr.se/skr/tjanster/bloggarfranskr/socialtjanstbloggen/artiklar/socionomprogrammetbehoversesover.67814.html

Men är inte beteendevetare redan involverade i fall där barn blir placerade?

Du tappar dock trovärdighet hos mig när du buntar alla personer med en viss utbildning.
Citera
2025-05-17, 16:04
Medlem
Ajogens avatar
De har ingen avgörande roll. De kan endast ge utlåtanden, men socionomen är den som har avgörandet.
Citat:
Men är inte beteendevetare redan involverade i fall där barn blir placerade?

Du tappar dock trovärdighet hos mig när du buntar alla personer med en viss utbildning.
Citera
2025-05-17, 16:04
Medlem
Citat:
SOC de facto kidnappar barn. Det är ingen konspirationsteori.
Det är dock falskt att SOC riktar sig mot muslimer, de är lika elaka gentemot alla familjer oberoende av ursprung.

Det är väl en smula överdrivet påstående, trots att det såklart kan finnas fall där placeringar gjorts på felaktiga grunder?
Citera
2025-05-17, 16:06
Medlem
Ajogens avatar
Felpost
Citat:
Det är väl en smula överdrivet påstående, trots att det såklart kan finnas fall där placeringar gjorts på felaktiga grunder?
Citera
2025-05-17, 16:12
Medlem
Ajogens avatar
Nej, det är helt grundat i verkligheten. Det finns en uppsjö av nyhetsinslag och djupdyk om hur SOC totalt brister i sina skyldigheter och kör över familjer med ljug och fiffel i sina utredningar. Förvaltningsrätten agerar endast kängurudomstol och granskar aldrig SOC utredningens evidens. Ta bara Sjuåring pekades ut som sexförbrytare – tvångsvårdades i flera år
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/sjuaring-pekades-ut-som-sexforbrytare-tvangsvardades-i-flera-ar
SOC står över 'vanliga' domstolen och kan frånta en far sitt barn inte bara utan evidens, utan med TRE domstolsbeslut som ger pappan rätt.
Citat:
Citera
2025-05-17, 16:16
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incidenten
Så dina barn är räddade från dig och befinner sig på evigt LVU🥱
Jävligt säker på att du är otroligt ensidig i denna sak och garanterat inte ser problemen sos ser.
Citera
2025-05-17, 16:16
Medlem
kim-bong-ils avatar
Jag tror mer det har att göra med att "din kompis" är en fylltratt som inte bör ha vårdnad över barn.
Citera
2025-05-17, 16:48
Medlem
Citat:
Nej, det är helt grundat i verkligheten. Det finns en uppsjö av nyhetsinslag och djupdyk om hur SOC totalt brister i sina skyldigheter och kör över familjer med ljug och fiffel i sina utredningar. Förvaltningsrätten agerar endast kängurudomstol och granskar aldrig SOC utredningens evidens. Ta bara Sjuåring pekades ut som sexförbrytare – tvångsvårdades i flera år
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/sjuaring-pekades-ut-som-sexforbrytare-tvangsvardades-i-flera-ar
SOC står över 'vanliga' domstolen och kan frånta en far sitt barn inte bara utan evidens, utan med TRE domstolsbeslut som ger pappan rätt.

En uppsjö? Kan du nämna tio djupdyk? När jag googlar på det verkar det också finnas en uppsjö av nyheter som kallar detta för desinformationskampanj.

Du kan väl omöjligt veta att förvaltningsrätten "aldrig" granskar utredningar? Haha, HUR skulle du kunna veta det?
Citera
2025-05-17, 16:55
Avstängd
dansquelcass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meeku
Punkt ett och två är ju rent hittepå, men det vet du nog. Soc får inte en krona av staten för placerade barn, bortsett från i vissa få, mycket speciella fall

Om jag har fel borde du veta vad kostnaderna för omhändertagande enligt LVU är för stat och kommun?

Och om du inte kan svara på frågan så har jag rätt i att systemet faktiskt är utformat så att kostnaderna för omhändertagandet enligt LVU handlar om att få in pengar i den kommunala verksamheten så att det genererar jobb till de anställda i kommunen.
Senast redigerad av dansquelcas 2025-05-17 kl. 17:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in