2025-05-17, 15:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
beteendevetare, barnpsykologer. En normalt funtad vuxen. Socionomer är bottenskrapet av de som klarar av akademisk utbildning.

Beteendevetare, socialpedagoger mm arbetar redan på socialtjänster som socialsekreterare och biståndshandläggare i många av Sveriges kommuner. Så?
Citera
2025-05-17, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Min kompis blev av med sina barn på grund av en oros anmälan och nu har de blivit placerade i olika hem och HVB. Han har alltid varit lugn liksom hans familj men tyvärr gick inte barnet till skolan och så. Jag HATAR Sossarna och samhället i övrigt ska ni veta. Men här är tråden att diskutera för eller nackdelen med sosse-samhället, och så mycket skatt vi betalar för att de ibland kan ta våra barn ifrån oss.
*Min kompis" mm eller hur?
Citera
2025-05-17, 15:22
Medlem
Ajogens avatar
Jag kan bara föreslå att du lyssnar på det här poddavsnittet om hur det verkligen går till inom SOC när det kommer till att omhänderta barn.

Michael Tärnfalk, Forskare utåtagerand & brottsliga barn

https://open.spotify.com/episode/3heARXeVGGrm0Q1we4gNEk?si=6309206d9e1247bc
Citat:
Ursprungligen postat av Septemberflicka
Beteendevetare, socialpedagoger mm arbetar redan på socialtjänster som socialsekreterare och biståndshandläggare i många av Sveriges kommuner. Så?
Citera
2025-05-17, 15:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Om barnet inte gick till skolan kanske det var bra att socialtjänsten gick in?

Oavsett så är det ett faktum att ett oroväckande stort antal föräldrar är "okej och fine" med att deras ungar inte går i skolan. Hemmasittandet ökade från ca 8 500 elever till 17 500 elever mellan 2019-2023. Lägg till att 15% av eleverna har en total frånvaro mellan 15-30%.

När man skrapar på ytan så är det inte så att det bakom dessa siffror finns föräldrar som själva styrt upp hemskolning, eller säkerställer att deras barn följer skolundervisningen hemifrån. Nej. Istället finner du föräldrar som säkrat upp hemmet med mat och dryck, barnen/ungdomarna har fri wifi och möjlighet att använda telefon, spel och sociala medier hur mycket de vill. Inte sällan lämnar barnen/de unga hemmet övht. De idrottar inte eller gör något som helst som gynnar deras utveckling, intelligens eller kunskap. Rakt igenom kravlöst daltande och total rädsla för att skapa, möta och arbeta sig igenom konflikter. När många av föräldrarna börjar bli redo för att ta konflikterna så har deras urusla föräldrastil fått det att gå alldeles för långt och nu har de en rätt stark tonårig framför sig som inte drar sig för att utagera fysiskt. Här har vi LVU 3 § dvs barn och unga som inte alls vill lämna hemmet men där föräldrarna gett upp och även, i flera fall, blivit rädda för sina avkommor.

Sedan har du en klick föräldrar som låter deras barn komma och gå som de vill, det vill säga att de går överallt utom till skolan.
Citera
2025-05-17, 15:37
Avslutad
Citat:
Jag kan bara föreslå att du lyssnar på det här poddavsnittet om hur det verkligen går till inom SOC när det kommer till att omhänderta barn.

Michael Tärnfalk, Forskare utåtagerand & brottsliga barn

https://open.spotify.com/episode/3heARXeVGGrm0Q1we4gNEk?si=6309206d9e1247bc

Igen, det är du och Kurt-Sune som hävdar att beteendevetare och andra professioner borde arbeta inom socialtjänsten. Så är det redan. Jag efterfrågar din kommentar på faktumet.

Tärnfalk har jag talat med flera gånger irl, han är betydligt mer nyanserad än vad du vill få det till. Han är även varm förespråkare av att låta de svåra barn- och ungdomsfallen inte alls passera genom socialtjänsten utan istället hanteras av Kriminalvården. Vilket jag håller med om. Vissa föräldrar är helt enkelt så odugliga att de förstör sina barn, för livet om det vill sig illa. Istället för att låta skadade barn med PTSD och anknytningsproblematik bli en svindyr evighetsföljetong med socialtjänsten/HVB/SiS->anstalt, så är det bättre att direkt låta Kriminalvården ta hand om dem. Oftare behöver vi, som under de stora institutionernas epok, konstatera att ibland är det helt enkelt för sent och att vissa individer behöver stå under heldygnskontroll antingen på anstalt, institution eller med fotboja.
Citera
2025-05-17, 15:40
Medlem
Jag förstår att du inte lämnar ut hela sanningen
Men...
Soc tar inga barn bara för att dom inte går i skolan
Jag har haft en unge hemmasittande 86 procent frånvaro i 3 år...

Soc tog aldrig henne

Men där fanns bevis genom Skolinspektionen att det var skolan som inte gav tillräckligt stöd

Så det du skriver stämmer inte
Citera
2025-05-17, 15:41
Medlem
Ajogens avatar
https://www.svtplay.se/uppdrag-granskning-dom-tar-vara-barn

I den här serien kommer det tydligt fram att SOC inte jobbar med att hjälpa föräldrar. Det är inte förens nu på 2020-talet man kom fram till att man borde hjälpa föräldrarna med uppfostran istället för att frånta dem sina barn.
Citat:
Igen, det är du och Kurt-Sune som hävdar att beteendevetare och andra professioner borde arbeta inom socialtjänsten. Så är det redan. Jag efterfrågar din kommentar på faktumet.

Tärnfalk har jag talat med flera gånger irl, han är betydligt mer nyanserad än vad du vill få det till. Han är även varm förespråkare av att låta de svåra barn- och ungdomsfallen inte alls passera genom socialtjänsten utan istället hanteras av Kriminalvården. Vilket jag håller med om. Vissa föräldrar är helt enkelt så odugliga att de förstör sina barn, för livet om det vill sig illa. Istället för att låta skadade barn med PTSD och anknytningsproblematik bli en svindyr evighetsföljetong med socialtjänsten/HVB/SiS->anstalt, så är det bättre att direkt låta Kriminalvården ta hand om dem. Oftare behöver vi, som under de stora institutionernas epok, konstatera att ibland är det helt enkelt för sent och att vissa individer behöver stå under heldygnskontroll antingen på anstalt, institution eller med fotboja.
Citera
2025-05-17, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5
Orosanmälan gäller bara barn, inte vuxna.

Nej man kan göra orosanmälan på vuxna oxå
Men den vuxne kan vägra
Det kan dock inte barnen och föräldrarna till barnen
Citera
2025-05-17, 15:49
Medlem
Citat:
Fel. Det är ingen AI-text, jag behöver inte AI för att skriva texter. Var god och utred min posthistorik som är betydligt äldre än AI.

Fel igen. Majoriteten av medarbetarna på Sveriges socialtjänster röstar på S, V och MP. Ungefär samma utfall bland skolans medarbetare.
Är "majoriteten" alla? Jag skrev att det finns folk på socialen utan koppling till sossarna. Eller hur?
Citera
2025-05-17, 15:53
Medlem
Finns ju massa som skiter i skolan. Inte plockar soss dom barnen också. Många blir ju kriminella. Tror det är något din kompis inte säger. Men inget förvånar mig när det gäller soss, dom är inga hjältar som räddar barn men dom är tyvärr det bästa skyddet vi har mot barn som far illa. Jag vet också att soss helst inte vill ta några barn för det är jättesvårt att få fosterföräldrar.
Citera
2025-05-17, 15:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Sen har vi även SoL placering som utförs under hot om LVU

exakt. En miljardindustri har detta blivit. Ofta till ingen som helst nytta och mest skada för barnen. Det är bara bra för de privata bolagen som tjänar pengar på barnen, Flera tusen per dygn drar de in per barn.
Citera
2025-05-17, 15:59
Medlem
Citat:
Du måste väl ändå förstå att de menar att barnen kommer bli förändrade som individer av att leva i ett främmande hem.

Efter att ha tagit del av många konspirationsteoretiker som påstår att regeringen kidnappar barn, så skulle jag säga att det inte skulle vara helt otroligt ifall någon trodde på att de klonar barnen på riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in