2025-05-15, 10:36
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Som sagt, det ska fasen inte lagstiftas om vad man får säga eller ej. Oavsett om det är ansett som 'sant' eller ej av något utsett sanningsministerium. En av stöttepelarna i ett fritt demokratiskt samhälle är frihet att uttrycka sin åsikt, oavsett vem som tar illa upp.

Det är helt jävla perverst att ens försvara lagstiftad 'sanning'. Men men, det är där vi är idag. Israel bombar skiten ur kvinnor och barn och samtidigt håller offerkoftan med omvärldens rädsla för att bli kallad antisemit. Sinnesjukt.

Vad är din ersättning för att ljuga här?

Åter igen frågar jag igen: Vilken lag är det förbjudet diskutera om förintelsen!?Varför undviker du frågan hela tiden? OM det var förbjudet att diskutera, varför kan vi göra det här ?

Ingen förbjuder att du har en åsikt!!

OM israel frågan, så är det irrelevant här. Jag är ingen jude vän, men de är människor liksom palestinier.

Hur kom du fram jag får en ersättning här? Hur mycket får du betalt av NMR? Det bevisar hur låg nivå du går lool.
Citera
2025-05-15, 10:42
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Hade du berättat för offentligheten om att du försöker lura dom om en historisk händelse, ifall du gjorde det… eller hade du gjort ditt yttersta för att det skulle vara svårt att motbevisa?

Men denna historiska händelse är överbevisat hur många gånger som helst. Hela denna forumdel är full av BEVIS, som ingen av "motståndarna" har lyckats bevisa det ej stämmer. Det säger allt väl?

Som jag skrev : Som trådens ämne! Vilka bevis har du för det? Många piper om det, men under alla åren här, så är det ingen lyckats bevisa det!!! Säger det inte allt?

Du som alla andrahar inge bevis det ej har hänt!!
Citera
2025-05-15, 20:36
Medlem
Citat:
Det handlar inte om det är viktigt för mig eller ej. Det handlar om att vill man ha yttrandefrihet, så kan man inte hålla på att kompromissa. Det är rätt tydligt vad yttrandefrihet innebär. Det spelar ingen roll vad du, jag eller Gunn-Britt, 89 år, tycker om det någon säger. Oavsett vad som är sagt så ska det inte få tystas/censureras.

Visst kan man tycka olika. Men jag frågar dig vad du specifikt vill få sagt som du (eller nån annan) känner att du inte får?

Det har ju gnällts om den här lagen ett tag nu där vissa försöker få det att se ut som att lagen förbjuder åsikter eller att göra sin röst hörd på en konstruktivt sätt, vilket inte stämmer. I själva verket handlar det om ett förtydligande av en redan existerande lag som är över 70 år gammal. En lag som finns i dom flesta demokratiska länder i någon form.
Citera
2025-05-16, 13:12
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Visst kan man tycka olika. Men jag frågar dig vad du specifikt vill få sagt som du (eller nån annan) känner att du inte får?

Det har ju gnällts om den här lagen ett tag nu där vissa försöker få det att se ut som att lagen förbjuder åsikter eller att göra sin röst hörd på en konstruktivt sätt, vilket inte stämmer. I själva verket handlar det om ett förtydligande av en redan existerande lag som är över 70 år gammal. En lag som finns i dom flesta demokratiska länder i någon form.
En lag som även den går emot yttrandefriheten. Så frågan är: är du verkligen för yttrandefrihet eller inte? Det går inte att säga att man är för yttrandefrihet och samtidigt vilja motverka att vissa ord yttras för att någon blir kränkt eller mår dåligt över orden.

Återigen så verkar du inte förstå att jag inte ska behöva ha ett behov av att säga ett visst ord för att jag ska ha denna åsikt. Jag är helt enkelt för yttrandefrihet - rättigheten som är till för allihopa att få säga vad som helst, oavsett vad någon annan tycker eller känner om det som sägs.
Citera
2025-05-16, 13:52
Medlem
Citat:
En lag som även den går emot yttrandefriheten. Så frågan är: är du verkligen för yttrandefrihet eller inte? Det går inte att säga att man är för yttrandefrihet och samtidigt vilja motverka att vissa ord yttras för att någon blir kränkt eller mår dåligt över orden.

Återigen så verkar du inte förstå att jag inte ska behöva ha ett behov av att säga ett visst ord för att jag ska ha denna åsikt. Jag är helt enkelt för yttrandefrihet - rättigheten som är till för allihopa att få säga vad som helst, oavsett vad någon annan tycker eller känner om det som sägs.

Vad heter denna nya lag? För några månader sedan var jag emot detta förtydligande. Men efter att ha läst på, och även diskuterat här på Flashback lutar jag mer åt det är ett vettigt förtydligande.

Ingen har kunnat ge ett exempel på något som dom vill få sagt som skulle vara olagligt (inkl dig). Att man inte får skrika judejävel el liknande på stan är för mig logiskt. Det är så ickekonstruktivt det kan bli.
Citera
2025-05-16, 14:08
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Vad heter denna nya lag? För några månader sedan var jag emot detta förtydligande. Men efter att ha läst på, och även diskuterat här på Flashback lutar jag mer åt det är ett vettigt förtydligande.

Ingen har kunnat ge ett exempel på något som dom vill få sagt som skulle vara olagligt (inkl dig). Att man inte får skrika judejävel el liknande på stan är för mig logiskt. Det är så ickekonstruktivt det kan bli.
Det borde väl du veta eftersom att det var du som tog upp den lagen.

Att du tycker att det är logiskt förändrar inte faktumet att vi då inte har yttrandefrihet som påstås. Så återigen: är du för yttrandefrihet eller ej? Det verkar som att du inte är för yttrandefrihet.

Yttrandefrihet innebär att man ska få skrika ”judejävel” eller dylikt. Att dina känslor blir kränkta över det ordet, det bryr sig inte yttrandefriheten om. Förstår du nu?
Citera
2025-05-16, 14:17
Medlem
Citat:
Det borde väl du veta eftersom att det var du som tog upp den lagen.

Att du tycker att det är logiskt förändrar inte faktumet att vi då inte har yttrandefrihet som påstås. Så återigen: är du för yttrandefrihet eller ej? Det verkar som att du inte är för yttrandefrihet.

Yttrandefrihet innebär att man ska få skrika ”judejävel” eller dylikt. Att dina känslor blir kränkta över det ordet, det bryr sig inte yttrandefriheten om. Förstår du nu?

Jag säger att det är ett förtydligande av en redan befintlig lag (hets mot folkgrupp), medans du säger att det är en ny lag, och då undrar jag vad denna nya lag heter. Men skitsamma, det spelar ingen roll.

Jag trodde jag var tydlig nog i mitt tidigare svar men på enkel svenska så är jag för yttrandefrihet så länge den är konstruktiv. Alltså ska man kunna diskutera om allting, t.ex om förintelsen skett eller inte. Men när det bara handlar om att hota, skada, såra med skällsord, så ser jag inte att det fyller någon vettig funktion.
Citera
2025-05-17, 15:31
Medlem
Dumdrygs avatar
Intresserade mig för det här för typ 20 år sedan och tyckte att det fanns massa belägg för att det hela är överdrivet.

Nu gjorde jag om samma sak de senaste dagarna och kollade lite hemsidor och dokumentärer om Ernst Zündel, David Irving, Germar Rudolf, Faurrison m fl.

Tycker det är rätt uppenbart att Förintelsen är överdriven. Det finns ju hur mycket tveksamheter som helst som dyker upp när man skrapar på ytan.
Citera
2025-05-17, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Åter igen frågar jag igen: Vilken lag är det förbjudet diskutera om förintelsen!?Varför undviker du frågan hela tiden? OM det var förbjudet att diskutera, varför kan vi göra det här ?

Ingen förbjuder att du har en åsikt!!

Vi tar det igen då. Enligt den skärpning gällande lagen om hets mot folkgrupp som nyligen trätt i kraft är det numera förbjudet att förneka, men även "förringa" förintelsen. Med andra ord: det är inte längre möjligt att diskutera förintelsen ur ett kritiskt perspektiv utan att riskera att dras inför domstol. Hittills har vi ingen fällande dom att peka på, men det lär komma framöver.

Att det är möjligt att diskutera frågan här på Flashback är en helt annan sak eftersom forumet inte direkt lyder under svensk lagstiftning, av olika skäl som andra säkert kan förklara bättre än mig.
Citera
2025-05-17, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Intresserade mig för det här för typ 20 år sedan och tyckte att det fanns massa belägg för att det hela är överdrivet.

Nu gjorde jag om samma sak de senaste dagarna och kollade lite hemsidor och dokumentärer om Ernst Zündel, David Irving, Germar Rudolf, Faurrison m fl.

Tycker det är rätt uppenbart att Förintelsen är överdriven. Det finns ju hur mycket tveksamheter som helst som dyker upp när man skrapar på ytan.

Så av vilken anledning väljer du att bara söka och läsa på förnekarnas sidor…?

Och tar du det de påstår för givet att vara sant rakt av…? Vad har du gjort för faktakontroll för att se om det
stämmer med verkliga fakta och de bekräftade bevis som samlats om förintelsen av etablerad forskning…?

Har du kontrollerat om det finns sakligt kritik mot det som förnekarna du nämner påstår…?

Tar du för givet att det är tveksamheter bara för att dina idoler påstår det….?

Har du kontrollerat om dessa påstådda tveksamheter har förklarats och motbevisats av seriös vetenskap…?

Varför tror du att förintelseförnekarnas påståenden anses vara bara pseudovetenskap (och då är man ändå snäll…) av den seriösa vetenskapen?

Här kan du kolla vilka kontrollerbara förklaringar och motbevis det finns för en lång lista av förintelseförnekares vanligaste påståenden, läs den gärna noga.

https://holocaustcontroversies.blogspot.com/2017/05/rebutting-twitter-denial-most-popular.html
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2025-05-17 kl. 20:19.
Citera
2025-05-17, 20:22
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så av vilken anledning väljer du att bara söka och läsa på förnekarnas sidor…?
Och tar du det de påstår för givet att vara sant rakt av…? Vad har du gjort för faktakontroll för att se om det stämmer med verkliga fakta och de bekräftade bevis som samlats om förintelsen av etablerad forskning…?
Har du kontrollerat om det finns sakligt kritik mot det som förnekarna du nämner påstår…?

Vet knappt om jag orkar svara. Om jag nämner några sidor, så tror du att jag bara har läst det. Suck.

Den allmänt vedertagna historien är ju känd. Men som jag skrev, så behöver man bara skrapa lite på ytan så faller det samman.

Ingen misstror att judarna förföljdes och deporterades till koncentrationsläger och att massvis dog, både i avrättningar, sjukdomar och svält.

Men det hela industriella massmordet faller på så många punkter. Brister i vittnesmål, tekniska beskrivningar, siffror som inte stämmer, grundläggande fysik mm.
Citera
2025-05-17, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Vet knappt om jag orkar svara. Om jag nämner några sidor, så tror du att jag bara har läst det. Suck.

Den allmänt vedertagna historien är ju känd. Men som jag skrev, så behöver man bara skrapa lite på ytan så faller det samman.

Ingen misstror att judarna förföljdes och deporterades till koncentrationsläger och att massvis dog, både i avrättningar, sjukdomar och svält.

Men det hela industriella massmordet faller på så många punkter. Brister i vittnesmål, tekniska beskrivningar, siffror som inte stämmer, grundläggande fysik mm.

Ja då frågar jag igen, på vilka saker brister det, och varför, och vilken seriös faktakontroll mot seriösa bekräftade vetenskapliga fakta (t ex autentiska dokument etc etc) har du gjort…?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in