2025-05-17, 08:44
Medlem
Jag är lättad över utfallet men när det Gäller Pernilla-kritiken är jag lite frågande. Gäller det endast meddelandet på Måns Instagram som löd typ:

”Tänker på er❤️❤️❤️”

Isåfall kan man väl tolka det som :
Vi är arbetskamrater, du är bästis med min polare och kollega Per Andersson och jag är i ett trängt läge/vill inte fullt ut delta i cancelling-kulturen så jag skriver ett kort meddelande på Sociala Medier ( som för många är mer livet än livet självt) att jag tänker på alla inblandade i denna infekterade och uppslitande situation. Eller?

På något sätt är det ju en mjuk kritik eftersom hon inbegriper alla i situationen och vem våra sympatier än ligger mest hos, så förstår vi ju att situationen är uppslitande för precis alla inblandade.

Hon skriver ju inte: ”Tänker på dig och barnen” eller ” Håll ut, rättvisan segrar till slut” eller ”Alla som känner dig, vet vem du är och du är kärleken och omtanken personifierad. Tappa inte hoppet”
Citera
2025-05-17, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
C:s inkomster har nog varit ganska varierande. Det är väl den uppdelningen de har haft att hon är hemma mer och han jobbar mer. Har hon tjänat £100k om året så ja då undrar man vart de pengarna har gått. Renoveringar, levnadsomkostnader?

Jag kan inte tänka mig att hon hade pengar att lägga in i deras gemensamma fastighet för då hade hon väl gjort det. Att inte vara delägare i huset man bor i, men samtidigt investera de pengar man ändå har i att renovera och förbättra, alltså höja värdet på huset, pengar man då inte får skörda frukten av när huset säljs, är ett ekonomiskt misstag som tyvärr många kvinnor gör. Men man tänker väl att vi är gifta, vi har gemensam ekonomi. Då riskerar du att stå utan någonting vid en skilsmässa eller dödsfall (om mannen har vuxna barn som inte är gemensamma t ex).

I Sverige ser man ofta att kvinnor försöker lösa detta genom att försöka göra sin mans barn arvslösa, att de ska kunna bo kvar i ett stort hus de inte har råd med. Då gäller det oftast äldre par, eller åtminstone en äldre man. I England kan jag inte reglerna lika bra, tror inte de har någon laglott för bröstarvingar där, man får testamentera hur man vill.

Men C verkar helt klart ha förmågan att försörja sig, även om hon kanske inte alltid gjort det för det har inte varit den rollfördelningen de har haft i familjen. Hon verkar heller inte ha varit så pass ”naiv” som hon själv uttryckte det att hon står helt utan alternativ. Dessutom har de äktenskapsförord.

Ciara gjorde det klart i YouTube rättegången att hon lagt sina inkomster på husets renoveringar och dekorationer i huset. Någon nämnde runt 3 miljoner sammanlagt. Och huset är värd runt 18 miljoner idag. Dom köpte huset för cirka 13 miljoner 2018
Citera
2025-05-17, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazydell
Hon har två the house in the Uk. Och Måns har ett. Du har ingen aning om vilket hon syftar på av dem.

Hon har ju varit oärlig och utnyttjat honom. Han har betalat det mesta i familjen (vilket tydligen var dyrt) samtidigt som han har försökt att hjälpa till och fixa jobb till henne. Om han då samtidigt visste hur mycket hon tjänade så är han ju oerhört generös, eller hur?

Med skörda frukterna av hans arbete menade jag inte ekonomiskt, utan att hon fick barnen till Uk, bland annat för att hon varit mer med dem. Medans han jobbade.
Han får betala dubbelt medans hon både kan äta upp kakan och ha den kvar.

Hon har nog haft ganska oregelbundna inkomster, men har förmågan att försörja sig. Den svenska rätten kanske inte kunde kolla upp detta? Möjligen har man lite större skydd för privatlivet i UK. I Sverige är det ju offentliga uppgifter hur mycket någon tjänar, bara att begära ut.

Om detta hade varit en vårdnadstvist mellan två lika lämpliga föräldrar hade jag hållit med dig. Män ska inte förlora umgängesrätten till sina barn enbart pga att deras roll i familjen har varit att stå för försörjningen.

Men detta var ingen vårdnadstvist, det handlade om barnens hemvist. M har inte bara jobbat, han har även varit otrogen och knarkat vilket splittrat familjen. C älskade honom så mycket att hon gick med på att få sina barn i olika länder för en period för att rädda förhållandet med honom. Efter att hon upptäckt att han varit otrogen ”in not a very nice way” (som hon upptäckte det alltså). Dessutom har M och hand vittnen argumenterat att om barnen bor i Sverige så blir barnflickan deras primära omsorgsperson. Det framstår alltså som att Måns vill inte själv vara den primära omsorgspersonen, han vill bara bestämma vilken kvinna som ska vara den primära omsorgspersonen, alltså vara den som har kontrollen.

Det har inte gjorts honom någon orätt när barnens hemvist bestämdes till England, för det är där de alltid har bott. Han valde själv att flytta till England och skaffa barn med en engelsk kvinna, som han hela tiden har vetat omöjligt kan flytta till Sverige pga sin äldsta son. Han har inte förlorat vårdnaden eller umgängesrätten till sina barn. Mamman till hans barn vill att han ska träffa dem, men hon vill nog kunna lämna barnen till deras pappa utan att oroa sig för att det slutar i kvarhållande, gömda pass och rättegång varje gång de ska vara hos honom.
Citera
2025-05-17, 08:53
Medlem
Rikskrim08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazydell
Vet inte vad du vill ha sagt. Men tror inte någon bryr sig om lite kokain om man säger så. De har visserligen ett band med Måns men till "vardags" spelar de med typ BI, Abba, Carola och resten av eliten. Som sagt, de kunde nog inte bry sig mindre.

Och om nu bandet brukar spela med "eliten", varför ville de tidigare då spela med Måns i Tovastugan och Lokstallet kan man undra.

De var vänner och snortade kokain, var det själva grejen?
Citera
2025-05-17, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katperlom
Jag har frågat öppet innan men ingen verkar veta, vad är rättsväsendets skyldigheter om denna sorts uppgifter kommer fram under en rättsprocess? Måste de anmäla detta till berörda myndigheter?

(Antar att berörda myndigheter är polisen, Migrationsverket och Skatteverket. Kanske Storbritanniens ambassad)

Det är nog ingen stor grej. Hon är ju från England hon får åka hem igen. Bor massor av folk i Sverige utan tillstånd, myndigheterna har nog mer prio på att få ut de som begått brott eller utnyttjar systemet först och främst än en rik artists barnflicka. Lite lättare att skicka hem någon till England än till Afghanistan eller Syrien t ex. Det finns inga verkställighetshinder som att hon riskerar dödsstraff i hemlandet t ex.
Citera
2025-05-17, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katperlom
Jag vet precis vad du menar, en slags självgodhet och inbillad överlägsenhet. Tydligt att de varit helt oförberedda på vilka slags frågor C s advokat skulle komma att ställa och hur dom borde svara på dom.

Man hade ju verkligen kunnat tänka sig att dom borde varit mer förberedda på frågor om droger men nej, istället får dom sig själva att framstå som djupt okunniga och överslätande. Hade ju räckt att googla om att vara anhörig till en missbrukare i förväg och läst på lite, kanske sagt saker som ”m är min vår och vi vill honom såklart allt gott, vi arbetar tillsammans som ett team för att han ska ta sig ur det här och har tagit bästa möjliga hjälp för att förhindra ett återfall” men neeeeej istället kommer det påståenden som att det inte aaaaalls finns någon oro för ett eventuellt återfall, herreguuuuud, det är oooootänkbaaaaaaart.

Han har loooooovat att aldrig röra droger igen och han är så pålitlig så! Är lögner, svek och manipulation en del av ett missbruk? Jaha? Nej, det visste jag inte. Men M, honom behöver man inte vara orolig för.

Bästa var när mamman sa: detta skulle aldrig gå under radarn, vi är så många som skulle märka detta.

Advokaten: men det har ju gått under radarn, ni har inte märkt något på flera år.
Citera
2025-05-17, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fårfällen
Jag är lättad över utfallet men när det Gäller Pernilla-kritiken är jag lite frågande. Gäller det endast meddelandet på Måns Instagram som löd typ:

”Tänker på er❤️❤️❤️”

Isåfall kan man väl tolka det som :
Vi är arbetskamrater, du är bästis med min polare och kollega Per Andersson och jag är i ett trängt läge/vill inte fullt ut delta i cancelling-kulturen så jag skriver ett kort meddelande på Sociala Medier ( som för många är mer livet än livet självt) att jag tänker på alla inblandade i denna infekterade och uppslitande situation. Eller?

På något sätt är det ju en mjuk kritik eftersom hon inbegriper alla i situationen och vem våra sympatier än ligger mest hos, så förstår vi ju att situationen är uppslitande för precis alla inblandade.

Hon skriver ju inte: ”Tänker på dig och barnen” eller ” Håll ut, rättvisan segrar till slut” eller ”Alla som känner dig, vet vem du är och du är kärleken och omtanken personifierad. Tappa inte hoppet”

Jag förstår din nyansering av detta, men jag tycker inte det håller riktigt i det här skarpa läget. Att skicka hjärtan till Måns nu säger sitt, tycker jag. Det betyder att hon inte bekymrar sig för att folk uppfattar henne ta ställning för honom - vilket för mig betyder att hon TAR ställning för honom. Jag skulle inte skicka hjärtan till ens min bäste vän på instagram, om jag tyckt han betett sig illa. Nånstans uppfattas det ju som "jag håller på dig, jag står på din sida".
Jag vet inte om det är jag som uppfattar saker mera svartvita än de är, men så tänker jag i a f, och jag tror att det kan uppfattas så lite allmänt.
Sedan kan det ju hända att Pernilla inte menade så, utan mer som du skrev. Pernilla är ju Pernilla. Hon har ofta uttryckt saker som andra tolkat på ett sätt hon inte menat.
Men jag tror inte det är så det blir tolkat, generellt.
Citera
2025-05-17, 09:40
Medlem
Citat:
Alltså det var det första jag tänkte t o m innan det kom upp att de skulle skiljas. Hon kan ju inte bo i Sverige hon har ett barn till i England. Exakt det hela den här rättegången handlat om också. Tyckte det var jättekonstigt att folk verkade tycka det var inga konstigheter att de skulle flytta hit på heltid. Var ju helt uppenbart att det inte kunde vara hennes avsikt.

Fast, läser man artikeln från Femina så verkar det som Ciara trots allt ville bo i Sverige. Skillnaden hade blivit att hon pendlat till UK vid umgänget för varannan vecka är varannan vecka, vare sig mer eller mindre om hon bor här eller där.
Citera
2025-05-17, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinter-natt7
Jag förstår din nyansering av detta, men jag tycker inte det håller riktigt i det här skarpa läget. Att skicka hjärtan till Måns nu säger sitt, tycker jag. Det betyder att hon inte bekymrar sig för att folk uppfattar henne ta ställning för honom - vilket för mig betyder att hon TAR ställning för honom. Jag skulle inte skicka hjärtan till ens min bäste vän på instagram, om jag tyckt han betett sig illa. Nånstans uppfattas det ju som "jag håller på dig, jag står på din sida".
Jag vet inte om det är jag som uppfattar saker mera svartvita än de är, men så tänker jag i a f, och jag tror att det kan uppfattas så lite allmänt.
Sedan kan det ju hända att Pernilla inte menade så, utan mer som du skrev. Pernilla är ju Pernilla. Hon har ofta uttryckt saker som andra tolkat på ett sätt hon inte menat.
Men jag tror inte det är så det blir tolkat, generellt.

Jag tror många blir upprörda för att Pernilla själv vart utsat för våld i nära relation och då borde veta bättre än att stötta Måns offentligt
Citera
2025-05-17, 09:47
Avslutad
Citat:
Det är nog ingen stor grej. Hon är ju från England hon får åka hem igen. Bor massor av folk i Sverige utan tillstånd, myndigheterna har nog mer prio på att få ut de som begått brott eller utnyttjar systemet först och främst än en rik artists barnflicka. Lite lättare att skicka hem någon till England än till Afghanistan eller Syrien t ex. Det finns inga verkställighetshinder som att hon riskerar dödsstraff i hemlandet t ex.

Tror också det är förhållandevis enkelt för henne att ta sig hem, men jag undrade mest om det finns skyldigheter från rättsväsendet att dela informationen om vad som framkommit med andra myndigheter. Visade sig att rättsväsendet inte är skyldiga att göra detta. Kan dock tänka mig att C med team skickat dessa uppgifter vidare då ju en utvisning av barnflickan och ett inreseförbud för henne fortsatt skulle stärka C s sak.

Även om det är enkelt att ta sig hem så har hon ju trots allt överskridit sin vistelse vilket är olagligt.

Sedan har hon ju underlåtit att betala skatt för arbete som utförts i Sverige sedan i juli 2024.

Borde kanske också utredas om M betalat för barnflickan med skattade eller oskattade pengar, om han gjort det ur någon av sina bolag så borde väl M förmånsbeskattas personligen.

Tycker i övrigt att det är viktigt att utreda fiffel som detta när det ändå inte är ett misstag och rör sig om förhållandevis stora summor.
Citera
2025-05-17, 09:48
Medlem
[quote=bazaar|91912794]
Citat:
Ursprungligen postat av Justice0000

Naturligtvis skitsnack att ”han måste få loss pengar”. Hans pappa köpte gården i Kyrkheddinge för att han ska slippa dela den med C.

Samtliga av Månspetters argument kretsade runt han själv. Me me me. Att barnen skulle ha en bättre skolgång i Staffanstorp än i London att relationen till 9 årliga storebrorsan var överdriven att han minsann flugit var tredje dag Sverige England i nio år att han är den som ger barnen stabilitet .
Vad är det egentligen han jobbar med?
Artist, programledare och entreprenör.
Citera
2025-05-17, 09:52
Avslutad
Citat:
Bästa var när mamman sa: detta skulle aldrig gå under radarn, vi är så många som skulle märka detta.

Advokaten: men det har ju gått under radarn, ni har inte märkt något på flera år.

Och pappan som är läkare får säga att han har begränsad erfarenhet av missbrukare men ändå är helt säker på att han inte är orolig för att M skulle trilla dit igen. Det är ett mycket märkligt uttalande givet just den mångåriga läkarerfarenheten.

Ett fantastiskt arbete av advokat Boström som rycker undan mattan på hans högtravande förstärkningar av som M en ansvarstagande och ordentlig kille.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in