Citat:
Ursprungligen postat av
hjorten16
Visst kan jag hålla med om att man drar ner på tester, jag fick själv problem med hjärtat, fick medicin, fråga läkare om jag kunde gå på en fest nu kort efter eller om nya tillståndet kunde förvärras.
Han svara festa försiktigt, men du kan dricka.
Man kör ännu tester på medicin, jag har börjat leva som vanligt, testerna är inte klara men funnit en balans, men jag utför inga tester när jag har festat som vid påsk jag är rädd man kan plocka körkortet då jag är beroende av körkortet dels för mitt arbete. Ser 1177 skickar meddelanden o påminnelser att lämna blodprov. Visst vården vill balansera medicin mer o bättre, men detta med indragning av körkort känns lite skrämmande, utgör att jag avstår o väljer att ringer in om jag får fortsatta problem. Eller att man varit alkoholfri flera veckor innan. Men har jag festat på helgen vågar jag inte lämna något veckan efter, det får gå minst två veckor.
Det är ju precis detta som är risken med hela debatten som lyfts.
Du söker för problem med hjärtat. Atytmi? Högt blodtryck?
Besvär som kan korreleras till alkohol potentiellt sett.
Här är ju PEth ett utmärkt verktyg för att du själv ska kunna se om din konsumtiom skadar kroppen. Är provet förhöjt skulle din läkare be dig att minska. Skulle du inte ha några problem med alkohol gör du det, provet utfaller normalt, och ditt blodtryck är bättrat och du kan eventuellt sätta ut medicinen.
Istället undviker du nu att lämna prover för att du har blivit uppskrämd i media av människor med alkoholproblematik.
Du fortsätter dricka, trycker blir högre, du får fler medicinen. Arytmi? Kanske en pacemaker.
Lämna du prover och var ärlig med läkaren så kommer allt att gå bra. Har du beroendeproblematik, sök då hjälp.