2025-05-17, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Du menar att man alltså vet att man troligen kommer att bli av med körkortet men ändå vill ha det kvar? Det är att leka med andras liv, oansvarigt.
Jag ser att du fortfarande inte fattar
Om man inte är onykter så förstår jag inte varför man sätter andra liv i fara
Du är en fanatiker och jag bara hoppas att såna som du inte har höga befattningar i samhället
2025-05-17, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
"PEth-tester gör att färre vågar söka vård för sina alkoholproblem, eftersom testerna kan innebära att man blir av med körkortet."
Det menar en av landets främsta forskare inom beroendevård Sven Andréasson.

Han säger också att "många som har diagnosen alkoholberoende är fullt tillförlitliga trafikanter."
Precis det jag försökte förklara
2025-05-17, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milla2025
Precis det jag försökte förklara
Du nappade på den. Trovärdighet är naturligtvis noll om man tror att alkoholberoende är fullt tillförlitliga trafikanter.
2025-05-17, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Du nappade på den. Trovärdighet är naturligtvis noll om man tror att alkoholberoende är fullt tillförlitliga trafikanter.
Det har jag inte sagt
Men att dra in körkortet på grund av några tester är ju sjukt det hör ju hemma i nazityskland
Förstår inte varför man ska bevisa att man inte kört onykter
Annars brukar det vara åklagaren som ska bevisa att du gjort något olagligt
Sverige är fantastiskt och då menar jag inte positivt
2025-05-17, 09:34
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milla2025
Det har jag inte sagt
Men att dra in körkortet på grund av några tester är ju sjukt det hör ju hemma i nazityskland
Förstår inte varför man ska bevisa att man inte kört onykter
Annars brukar det vara åklagaren som ska bevisa att du gjort något olagligt
Sverige är fantastiskt och då menar jag inte positivt

Lagen säger att man måste vara lämplig som förare för att få körkortstillstånd och är man inte längre lämplig kan körkortet återkallas. Det finns flera olika skäl till att man inte är lämplig, allt handlar inte om att man klarar sig utan att upptäckas när när man blåser.

Citat:
2 § Körkortstillstånd får meddelas endast för den som med hänsyn till sina personliga och medicinska förhållanden kan anses lämplig som förare av ett körkortspliktigt fordon. Körkortstillståndet gäller endast under en viss tid.

[S2]Lämplighet med hänsyn till de personliga förhållandena förutsätter att sökanden inte är opålitlig i nykterhetshänseende och i övrigt kan antas komma att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken.

[S3]Lämplighet med hänsyn till de medicinska förhållandena förutsätter att sökanden har tillfredsställande syn för att köra fordon av det slag ansökningen avser och att sökanden i övrigt uppfyller de medicinska krav som är nödvändiga med hänsyn till trafiksäkerheten.

https://lagen.nu/1998:488#K2

Är man alkoholberoende uppfyller man inte de medicinska kraven. Då kan körtkortet återkallas och sen kan man återfå detta när man visat att man varaktigt klarar att uppfylla kraven igen. Sluta larva dig om Nazityskland, ta ansvar för ditt eget drickande och sluta skyll ifrån dig!
2025-05-17, 09:37
Medlem
Visst kan jag hålla med om att man drar ner på tester, jag fick själv problem med hjärtat, fick medicin, fråga läkare om jag kunde gå på en fest nu kort efter eller om nya tillståndet kunde förvärras.

Han svara festa försiktigt, men du kan dricka.

Man kör ännu tester på medicin, jag har börjat leva som vanligt, testerna är inte klara men funnit en balans, men jag utför inga tester när jag har festat som vid påsk jag är rädd man kan plocka körkortet då jag är beroende av körkortet dels för mitt arbete. Ser 1177 skickar meddelanden o påminnelser att lämna blodprov. Visst vården vill balansera medicin mer o bättre, men detta med indragning av körkort känns lite skrämmande, utgör att jag avstår o väljer att ringer in om jag får fortsatta problem. Eller att man varit alkoholfri flera veckor innan. Men har jag festat på helgen vågar jag inte lämna något veckan efter, det får gå minst två veckor.
2025-05-17, 09:45
Avstängd
triptykens avatar
Citat:
Kanada har gränsen för skadligt bruk vid 2 standardglas i veckan (13.5g per standardglas). Sverige landar säkert där också om några år pga det massiva forskningsstödet kring hur farligt alkohol är.

Kanada:

https://www.ccsa.ca/en/guidance-tools-resources/substance-use-and-addiction/alcohol/canadas-guidance-alcohol-and-health

Gränsen i Sverige är politiskt satt och högre, eftersom man anser att det finns en acceptans hos befolkningen att ta en hög risk när det gäller alkohol, men sådant kan ändras över tid.

Vill inte lägga mig i din lilla väderkvarnsfajt men det där är inga nyheter - och skillnaden är hur det påverkar diskursen kring alkohol. I Sverige blir det stora krigstrumman, i Kanada... tyst.

Alla vet att alkohol är skadligt, men alla vet att det är en omåttligt populär drog som så gott som alla gillar och använder. Alla droger har baksidor, precis samma med alkohol.

Men det finns orsaker varför vare sig Sverige eller Kanada nånsin kommer förbjuda alkohol - vilket är litet det som är det skenheliga i Sveriges beteende kontra Kanadas
2025-05-17, 09:47
Medlem
Citat:
Lagen säger att man måste vara lämplig som förare för att få körkortstillstånd och är man inte längre lämplig kan körkortet återkallas. Det finns flera olika skäl till att man inte är lämplig, allt handlar inte om att man klarar sig utan att upptäckas när när man blåser.

https://lagen.nu/1998:488#K2

Är man alkoholberoende uppfyller man inte de medicinska kraven. Då kan körtkortet återkallas och sen kan man återfå detta när man visat att man varaktigt klarar att uppfylla kraven igen. Sluta larva dig om Nazityskland, ta ansvar för ditt eget drickande och sluta skyll ifrån dig!

Du har rätt I sak, men missförstått kritiken mot trafikverket gällande trådstarten.
Den som framkommit är att PEth testerna är ganska osäkra på att bedöma en enskild persons alkoholvanor.
Vissa kan dricka drygt 1 flaska vin om dan och hamna på 0.3 andra räcker det med knappt 1 vid ett enstaka tillfälle.
Det är det kritiken ligger i, man har använt en rättssäker metod felaktigt.
Li jag förstår det rätt kan PEth vara en del I utredningen om en persons ev. alkoholmissbruk men inte som enda indikationen.
Det är kritiken som framförts.
2025-05-17, 09:53
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Visst kan jag hålla med om att man drar ner på tester, jag fick själv problem med hjärtat, fick medicin, fråga läkare om jag kunde gå på en fest nu kort efter eller om nya tillståndet kunde förvärras.

Man kör ännu tester på medicin, jag har börjat leva som vanligt, testerna är inte klara men funnit en balans, men jag utför inga tester när jag har festat som vid påsk jag är rädd man kan plocka körkortet då jag är beroende av körkortet dels för mitt arbete. Ser 1177 skickar meddelanden o påminnelser att lämna blodprov. Visst vården vill balansera medicin mer o bättre, men detta med indragning av körkort känns lite skrämmande, utgör att jag avstår o väljer att ringer in om jag får fortsatta problem. Eller att man varit alkoholfri flera veckor innan. Men har jag festat på helgen vågar jag inte lämna något veckan efter, det får gå minst två veckor.

Det är ju precis detta som är risken med hela debatten som lyfts.

Du söker för problem med hjärtat. Atytmi? Högt blodtryck?

Besvär som kan korreleras till alkohol potentiellt sett.

Här är ju PEth ett utmärkt verktyg för att du själv ska kunna se om din konsumtiom skadar kroppen. Är provet förhöjt skulle din läkare be dig att minska. Skulle du inte ha några problem med alkohol gör du det, provet utfaller normalt, och ditt blodtryck är bättrat och du kan eventuellt sätta ut medicinen.

Istället undviker du nu att lämna prover för att du har blivit uppskrämd i media av människor med alkoholproblematik.

Du fortsätter dricka, trycker blir högre, du får fler medicinen. Arytmi? Kanske en pacemaker.

Lämna du prover och var ärlig med läkaren så kommer allt att gå bra. Har du beroendeproblematik, sök då hjälp.
2025-05-17, 09:56
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Vill inte lägga mig i din lilla väderkvarnsfajt men det där är inga nyheter - och skillnaden är hur det påverkar diskursen kring alkohol. I Sverige blir det stora krigstrumman, i Kanada... tyst.

Alla vet att alkohol är skadligt, men alla vet att det är en omåttligt populär drog som så gott som alla gillar och använder. Alla droger har baksidor, precis samma med alkohol.

Men det finns orsaker varför vare sig Sverige eller Kanada nånsin kommer förbjuda alkohol - vilket är litet det som är det skenheliga i Sveriges beteende kontra Kanadas

Hur vet du att det varit tyst i Kanada? Det är inte lätt att följa debatten i ett annat land om man inte bor där själv.

Nej, alla vet inte, eller förstår inte, hur farligt alkohol är. Eftersom det är så vanligt att det används så har det blivit normaliserat. Men givet forskningsläget är det troligt att man kommer att gå mer åt restriktiva hållet. Sverige hade ju tidigare en gräns på 14 standardglas i veckan för skadligt bruk, nu säger man 10 men samtidigt att det inte finns en säker nivå, att det är skadligt från första glaset. Så troligen kommer Socialstyrelsen att sänka från dagens 10 standardglas längre fram. Kanske sker motsvarande även vad gäller gränsen 0,3 för PEth men knappast i närtid pga debatten som sker just nu.
2025-05-17, 10:05
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16

Du kan väl gå på fest utan att dricka alkohol? Fest behöver inte vara samma sak som att dricka alkohol.

Jag skulle vara försiktig om jag var du och helst inte dricka alls resten av livet. Men det är ditt beslut. Uteblir du från tester upprepat finns det kanske risk för att detta anmäls till Transportstyrelsen, det är ju rätt uppenbart att vissa gör som du och skyller på sjukdom eller annat för att slippa lämna prov för PEth och för att sen inte dricka på ett par veckor och klara provet. Tanken är väl att proverna ska utföras slumpmässigt för att man inte ska kunna "fuska" på detta sätt och klara sig undan.
2025-05-17, 10:06
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Håller med. Sjukaste på länge.

Kommer leda till att folk - ännu mer - kommer att mörka hur mycket de dricker vid läkarbesök och sjukdom, även när det vore bra att vara ärlig. Förutom alla personiga onödiga tragedier med indraget körkort och stigma.
De skyller väl på "folkhlsan" Jag åkte in på sjukhus och där tar de ju lite prover. Hade jag haft körkort kanske det hade rykt trots att jag inte var nära något fordon.

Retroaktiva straff typ. Fast ändå inte, det är bara sjukt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in