2025-05-16, 12:52
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Är du autist på riktigt eller gör du dig till? Du gillar härskartekniker märker jag. Och du använder dig av samma sk. 'argumentationsteknik' som rysstrollen gör i trådarna om Ukraina. (Och snälla, dra nu inte upp att jag därmed jämför PEth-prov med Ukrainakriget).

Det är DU som här gör sambandet mellan Gulag och PEth-prov.

JAG däremot drar paralleller, med mina exempel, i att påpeka det olämpliga i att läkare går statens och myndigheters ärenden i första hand, före patientens väl och ve.

Precis som din föregångare 2.3 så är det uppenbart att du ingår i Transporstyrelsens 'damage control' med dina cirkelrunkande lågkvalitativa inlägg.

Du har en fullständig oförmåga att se saken ur ett större samhällsperspektiv vad gäller medborgarnas rättssäkerhet.

Vet inte vem "2.3" är men du har en fullständig oförmåga att se saken ur det mycket viktiga perspektivet trafiksäkerhet. Det finns mer här i livet än att kröka.
2025-05-16, 13:20
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Vi kollar ju journalen varje gång vi utfärdar ett sådant intyg. Vi har nu även som krav att ma lämnar prover innan. Hur ska vi annars veta om man har en överkonsumtion? Jag vill inte sätta mitt namn på ett intyg där jag inte har fullständig info.

Sen vet jag att privata aktörer utfärdar intyg utan att ens kolla journalen. Detta är ju rent utsagt oseriös verksamhet.

Så, hur ställer du dig till om man har spärrat sin journal så att du inte kommer åt andra vårdinstansers journalanteckningar? Vägrar du skriva ut ett intyg då?
2025-05-16, 13:54
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Så, hur ställer du dig till om man har spärrat sin journal så att du inte kommer åt andra vårdinstansers journalanteckningar? Vägrar du skriva ut ett intyg då?

Du menar om någon vill fiffla sig till ett intyg genom att undanhålla information?
2025-05-16, 15:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Du menar om någon vill fiffla sig till ett intyg genom att undanhålla information?
Att det snårtas kokain på toaletterna på regeringskansliet är allmänt känt. Jag undrar om det tas peth-tester även där och är tjänstemän i transportstyrelsen samt angiveriläkare tvungen att underkasta sig dylika tester?

Eller är det bara knegare som indirekt försörjer myndighetspersoner och höjdare via skattsedeln som måste bli granskade och riskera sitt levebröd och sin sociala heder pga av tveksamma översittare med tveksamma metoder som vill hålla menigheten under tukt och förmaning? Vad är vitsen? Jag snackar om folk som inte kör med promille.

Och ska politiskt tillsatta personer vara chefer över folket, eller ska folket inte vara chef över sina framröstade politiker som utser GD:ar till div. myndigheter där de leker påvar?

Försök fatta vad jag skriver och jag vill inte ha någon utläggning från nån chat-robot, OK?
Senast redigerad av jonkebonke 2025-05-16 kl. 15:57.
2025-05-16, 16:14
Medlem
Bbobis avatar
Finns det något land i världen som är lika extrema som Sverige ang alkohol om man exluderar muslimska länder?

Såg nån reddit-tråd där en fru frågade om sin mans alkoholvanor då han drack 2 öl på vardagskvällarna och alla svarade typ att hon borde lämna honom då han är alkis och ett sjunkande skepp som kommer dra ner henne med honom. Helt sjukt hur Svenskar är.
2025-05-16, 16:34
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Finns det något land i världen som är lika extrema som Sverige ang alkohol om man exluderar muslimska länder?

Såg nån reddit-tråd där en fru frågade om sin mans alkoholvanor då han drack 2 öl på vardagskvällarna och alla svarade typ att hon borde lämna honom då han är alkis och ett sjunkande skepp som kommer dra ner henne med honom. Helt sjukt hur Svenskar är.

Kanada har gränsen för skadligt bruk vid 2 standardglas i veckan (13.5g per standardglas). Sverige landar säkert där också om några år pga det massiva forskningsstödet kring hur farligt alkohol är.

Kanada:

Citat:
Key points from the guidance include:

There is a continuum of risk associated with weekly alcohol use where the risk of harm is:
- 0 drinks per week — Not drinking has benefits, such as better health, and better sleep.
- 2 standard drinks or less per week — You are likely to avoid alcohol-related consequences for yourself or others at this level.
- 3–6 standard drinks per week — Your risk of developing several types of cancer, including breast and colon cancer, increases at this level.
- 7 standard drinks or more per week — Your risk of heart disease or stroke increases significantly at this level.
- Each additional standard drink radically increases the risk of alcohol-related consequences.
- Consuming more than 2 standard drinks per occasion is associated with an increased risk of harms to self and others, including injuries and violence.
- When pregnant or trying to get pregnant, there is no known safe amount of alcohol use.
- When breastfeeding, not drinking alcohol is safest.
- No matter where you are on the continuum, for your health, less alcohol is better.

https://www.ccsa.ca/en/guidance-tools-resources/substance-use-and-addiction/alcohol/canadas-guidance-alcohol-and-health

Gränsen i Sverige är politiskt satt och högre, eftersom man anser att det finns en acceptans hos befolkningen att ta en hög risk när det gäller alkohol, men sådant kan ändras över tid.
2025-05-16, 17:11
Medlem
Blingons avatar
Citat:

Du menar, att man är skyldig tills motsatsen bevisats? Du förstår inte att man kanske vill ha en spärrad journal utav den enkla anledningen att "vården" är inkompetent och läcker som ett såll?

Man har full juridisk rätt att spärra sin journal. Menar du att regelverket har fel, som tillåter folk att spärra sin journal? Och att alla som spärrar sin journal har något att dölja?
Senast redigerad av Blingon 2025-05-16 kl. 17:16.
2025-05-16, 17:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi

Jag tänker att det handlar om ett arv från den lutheranska skamkulturen som fortfarande gäller i Sverige från den tid byprästen (som representerade kung, adel och borgarklass) hade rätt att stövla in hos menighet och hålla husförhör och kontrollera att undersåtarna iaktog gudfruktighet och måttlighet, alltså det som överheten inte behövde fundera på, typ dagens myndigheter och kontrollorgan.

På tidigt 1900-tal tog frikyrkor, godtemplarna, arbetarrörelsen och folkrörelserna den rollen som moralens väktare från kyrkan. Efter det ärvde polititiska partier som liberalerna, KD, SAP och fackföreningar inom LO det tänket.

Resultatet ser du idag inom olika myndigheter där nollor utan kompetens som förlänas av sina kompisar i politiska partier till generaldirektörer i myndigheter där de kan driva det lutheransk-calvinistiska arvet vidare, men nu i en sekulär kostym.

Det handlar om ett unikt kulturellt arv vi svenskar fortfarande lider från sviterna av, tex. snokande i privatliv, moraliserande, jantelag och nu ultimativt, angiveri från läkare utan integritet om PEth-resultat till Transportstyrelsen helt utan testobjektets vetskap. Fy fan, liknar aktoritärt styre.
2025-05-16, 17:13
Medlem
Så du menar att befolkningen i Kanada testas i smyg?
Frågan är ju vad man gör med kunskapen
2025-05-16, 17:23
Avslutad
Citat:
Kanada har gränsen för skadligt bruk vid 2 standardglas i veckan (13.5g per standardglas). Sverige landar säkert där också om några år pga det massiva forskningsstödet kring hur farligt alkohol är.

Kanada:

https://www.ccsa.ca/en/guidance-tools-resources/substance-use-and-addiction/alcohol/canadas-guidance-alcohol-and-health

Gränsen i Sverige är politiskt satt och högre, eftersom man anser att det finns en acceptans hos befolkningen att ta en hög risk när det gäller alkohol, men sådant kan ändras över tid.
Drar kanada körkortet för dem som dricker mer än 2 standarglas i veckan och rapporterar läkarna där till deras motsvarighet tilltransportstyrelsen som sker i Sverige? Det som är topic i tråden du vet.

Visste du att Kanada har en promillegräns 0,5 utom i Quebec som har 0,8 för att köra bil?
2025-05-16, 18:16
Medlem
Citat:

Kanada:

Skulle vara kul att veta vad du jobbar med
Hoppas att du inte har någon hög befattning
Skrämmande åsikter du har
2025-05-16, 18:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av julemand
Ja läkaren kan skylla på att vi måste kolla dina blodvärden tex om du känner dig lite sjuk.
Och vips så har dom bett om ett peth prov också. Utan att ens fråga patienten.
Men det är inte säkert att man blir av med körkortet för det. Mitt Peth låg på 0,7 nånting och jag har inte hört någonting från myndigheterna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in