2025-05-15, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
Också noterat att friande domar inte är med

Det ska bli intressant att se hur dom resonerar i valet att publicera handlingar som inte vunnit laga kraft utan ligger hos högre instanser.
Per definition så, ja, finns det en dom, dock finns en chans om ändrat domslut, hur ställer dom sig då i frågan om att ha hängt ut en, i lagens mening oskyldig.

Särskilt intressant är det då det inte framkommer någonstans i "artikeln" om att domslutet överklagats och ligger hos hovrätten i väntan på datum för omprövning.

Jag har också lagt märke till att vissa har mål nr i artiklarna och andra inte har det.

Det målet jag vet har förbehåll har mål nr i artikeln. Vilket känns som ett rejält självmål från deras sida.
Citera
2025-05-15, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Vi vet ju hur Lexbase försöker lösa detta. Men vad ska Krimfup göra åt saken? Kommer de fortsätta med publicera som de tidigare gjort? Fattar de inte att de kan få ett förbud utan att åtminstone kringgå det så som Lexbase gör?

Krimfup drivs av otroligt oetiska individer, dom använder sig av bulvaner i att dra ut handlingar samt en bulvan som ansvarig utgivare.
Dom kommer köra bolaget i botten och sen fly.
Sätter mina pengar på att dom bryr sig 0% om hur rättsläget ser ut/utvecklas
Citera
2025-05-15, 23:06
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zxcvbnmqwer
Krimfup drivs av otroligt oetiska individer, dom använder sig av bulvaner i att dra ut handlingar samt en bulvan som ansvarig utgivare.
Dom kommer köra bolaget i botten och sen fly.
Sätter mina pengar på att dom bryr sig 0% om hur rättsläget ser ut/utvecklas
Då borde ett förbud från IMY vara förestående?
Citera
2025-05-15, 23:10
Medlem
Citat:

Hoppas inte på för mycket där.
IMY bör dock kontaktas om utvecklingen på lexbase och de eventuella övertramp dom nu gör mot förbehållen.
Citera
2025-05-16, 05:58
Medlem
Mullrets avatar
Citat:

Banditer bryr sig inte om förbud. Enklast vore ifall en domstol helt enkelt beordrat nedstängning av deras servrar. Men, knepigt om det är .com eller utanför Sverige. Lagstiftningen verkar väldigt klen.
Citera
2025-05-16, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Banditer bryr sig inte om förbud. Enklast vore ifall en domstol helt enkelt beordrat nedstängning av deras servrar. Men, knepigt om det är .com eller utanför Sverige. Lagstiftningen verkar väldigt klen.

Om EU får bestämma vilket dem gör i slutändan så spelar det ingen roll, deras sidor kommer inte att existera.
Annars så skulle vi se fler länder i Europa som hade sysslat med databaser och liknande med den metoden som du nämner.
Citera
2025-05-16, 07:11
Medlem
Men om de har servrarna i Norge eller England då? Jag tror nog herr Axen tänkt på allt tyvärr.
Citera
2025-05-16, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoskoter2025
Men om de har servrarna i Norge eller England då? Jag tror nog herr Axen tänkt på allt tyvärr.

GDPR gäller för dem oavsett var de väljer att ha sina servrar, eftersom deras tjänst riktar sig till svenska kunder, vilka finns inom en medlemsstat inom EU.
Citera
2025-05-16, 08:10
Medlem
Hur har du tänkt servrarna skall stängas ner on inte polisen samarbetar. Dermot sitter i England och garvar. Polisen gör inget. Sidorna kommer få nya domännamn hela tiden och återuppstå. Se på nya filmer
Citera
2025-05-16, 08:16
Medlem
Citat:
Hur har du tänkt servrarna skall stängas ner on inte polisen samarbetar. Dermot sitter i England och garvar. Polisen gör inget. Sidorna kommer få nya domännamn hela tiden och återuppstå. Se på nya filmer

Det är säkert väldigt lockande att bedriva en verksamhet som strider mot GDPR från ett annat land när sanktionsavgifterna på miljonbelopp börjar utkrävas av en.
Citera
2025-05-16, 08:24
Avslutad
Citat:

Om tanken hade varit att inte följa EU-direktiven, hade dom inte ommöblerat sidan och ändrat sin affärsmodell från första början. De förmodligen bara fortsätt verksamheten i sin nuvarande form och flyttat servarna.

Det är uppenbart att de försöker hitta en ny gråzon här. Gunnar Axén är trots allt den ex politiker med fin merit lista, förvisso delaktig i en del kontroverser. Men att lämna landet för att bedriva en olaglig verksamhet utanför EU skulle brännmärka han och sin familjs namn i all framtiden
Senast redigerad av nickenyfik007 2025-05-16 kl. 08:26.
Citera
2025-05-16, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Har ett par gamla sökningar med Screenshots som jag har jämfört med nya resultat. Hittills har jag lagt märke till följande: friande domar är (iaf just nu borta i de sökningar jag kan jämföra med). Vissa väldigt gamla domar är borta (gissningsvis inte AI-genomkörda ännu, möjligtvis bortgallrade).

I en av sökningarna är över hälften av domarna borta (dock ganska ovanligt, men svenskt namn i sökningen).

Tror inte de vill att 50% av domarna ska bort så antar att de har någon slags databearbetningsfas där vissa domar helt enkelt inte har hanterats ännu eller att de inte kommer vara sökningsbara innan beslut kommer från IMY och domstolar (de kanske inte vågar chansa med vissa typer av domar).

Lyckades söka mig fram till "artikeln" av min dom. Det är direkt kopplad till personuppgifter. Jag fick upp det vid sök på namn, adress, brottstyp eller personnummer. Visst har de tagit bort domar, men det är fortfarande en databas uppbyggt av personuppgifter som vänder sig till allmänheten.

Detta kommer jag anmäla och uppmanar alla att göra samma.
Jag tycker att alla även ska ta sig tiden att skriva till IMY så de inte nöjer sig med den nya versionen. Det sätter press om många skriver till IMY.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in