Citat:
Ursprungligen postat av
kekistan123
Jag gjorde bort mig rejält och fick en lob och polisen märkte att jag var påtänd och hittade några smulor ketamin hade dragit alldeles för mycket och fick en psykos.
En husrannsakan gjordes och dom hittade runt 40 gram.
Jag är helt förstörd nu och vet inte vad jag ska göra. Jag kommer inte heller få en advokat betald enligt polisen och känner inte att jag har råd.
Ringa vapenbrottet var 2 lösa patroner jag hade kvar sen min tid i hemvärnet.
Vad kan jag vänta mig för straff? Är bara straffad för för litet avstånd till framförvarande fordon sen innan.
Jag har varit psykiskt sjuk länge och haft alkoholproblem det var därför jag köpte ketaminet och det funkade väldigt bra tills jag tog för mycket.
Vad ska jag göra för att minska straffet och kanske få vård eller villkorlig dom?
40 gram ketamin torde betinga ett straffvärde på runt tre månaders fängelse. Bruket (i den mån det inte konsumeras av innehavet) och patronerna ligger på bötesnivå och saknar därför betydelse för det sammanlagda straffvärdet.
Narkotikabrott av normalgraden är ett brott av sådan art att påföljden normalt ska bestämmas till fängelse. På denna nivå är det dock inte otänkbart med villkorlig dom eller skyddstillsyn i kombination med samhällstjänst, om du är tidigare ostraffad. Det är därför viktigt att medverka vid personutredningen för att ge domstolen fler alternativ när de bestämmer påföljd.