• 1
  • 2
2025-05-16, 16:14
Medlem
Jag gjorde bort mig rejält och fick en lob och polisen märkte att jag var påtänd och hittade några smulor ketamin hade dragit alldeles för mycket och fick en psykos.

En husrannsakan gjordes och dom hittade runt 40 gram.

Jag är helt förstörd nu och vet inte vad jag ska göra. Jag kommer inte heller få en advokat betald enligt polisen och känner inte att jag har råd.

Ringa vapenbrottet var 2 lösa patroner jag hade kvar sen min tid i hemvärnet.

Vad kan jag vänta mig för straff? Är bara straffad för för litet avstånd till framförvarande fordon sen innan.

Jag har varit psykiskt sjuk länge och haft alkoholproblem det var därför jag köpte ketaminet och det funkade väldigt bra tills jag tog för mycket.

Vad ska jag göra för att minska straffet och kanske få vård eller villkorlig dom?
Citera
2025-05-16, 16:17
Medlem
napsterspys avatar
detta kommer generera i fängelsestraff, min 8 månader samt böter.
Citera
2025-05-16, 16:23
Medlem
Får du inte försvarare under förundersökning eller vid huvudförhandling så gäller i regel att påföljden är begränsad till böter, villkorlig dom, eller liknande.

Ett annars vuxet karaktärsdrag som går hem för det mesta är att man inte bortförklarar sig om man väl väljer att erkänna brott / sammarbeta under snutens brottsutredning mot en själv. Ingen bryr sig om dina alkoholproblem, spelberoende, eller vad som än kan tänkas föranleda hur du handlat. Att du mått dåligt den sista tiden är ingen förmildrande omständighet.

Att 40 g ketamin slutar vid ringa narkotikabrott kan du nog skatta dig lycklig åt.
Citera
2025-05-16, 16:24
Har du körkort så ska/kommer du bli av med det.
Citera
2025-05-16, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qqqqqqqqqqqq
Får du inte försvarare under förundersökning eller vid huvudförhandling så gäller i regel att påföljden är begränsad till böter, villkorlig dom, eller liknande.

Ett annars vuxet karaktärsdrag som går hem för det mesta är att man inte bortförklarar sig om man väl väljer att erkänna brott / sammarbeta under snutens brottsutredning mot en själv. Ingen bryr sig om dina alkoholproblem, spelberoende, eller vad som än kan tänkas föranleda hur du handlat. Att du mått dåligt den sista tiden är ingen förmildrande omständighet.

Att 40 g ketamin slutar vid ringa narkotikabrott kan du nog skatta dig lycklig åt.

Nej det är ringa och narkotikabrott.

Ja jag erkände brotten.
Citera
2025-05-16, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
Har du körkort så ska/kommer du bli av med det.

Ja det kommer jag och inte få tillbaka det på minst ett år med en massa prover.
Citera
2025-05-16, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av napsterspy
detta kommer generera i fängelsestraff, min 8 månader samt böter.

Vad får dig att tro att det kommer bli så långt?
Citera
2025-05-16, 16:46
Medlem
Bör jag skaffa en advokat ändå?

Det blir bara ännu mer pengar känner jag nu.
Citera
2025-05-16, 17:17
Medlem
Dagsböter för ringa. Men att 40g ketamin skulle bli ringa narkotikabrott är jag inte så säker på. Mer troligt med brott av normalgraden?
Citera
2025-05-16, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kekistan123
Jag gjorde bort mig rejält och fick en lob och polisen märkte att jag var påtänd och hittade några smulor ketamin hade dragit alldeles för mycket och fick en psykos.

En husrannsakan gjordes och dom hittade runt 40 gram.

Jag är helt förstörd nu och vet inte vad jag ska göra. Jag kommer inte heller få en advokat betald enligt polisen och känner inte att jag har råd.

Ringa vapenbrottet var 2 lösa patroner jag hade kvar sen min tid i hemvärnet.

Vad kan jag vänta mig för straff? Är bara straffad för för litet avstånd till framförvarande fordon sen innan.

Jag har varit psykiskt sjuk länge och haft alkoholproblem det var därför jag köpte ketaminet och det funkade väldigt bra tills jag tog för mycket.

Vad ska jag göra för att minska straffet och kanske få vård eller villkorlig dom?

40 gram ketamin torde betinga ett straffvärde på runt tre månaders fängelse. Bruket (i den mån det inte konsumeras av innehavet) och patronerna ligger på bötesnivå och saknar därför betydelse för det sammanlagda straffvärdet.

Narkotikabrott av normalgraden är ett brott av sådan art att påföljden normalt ska bestämmas till fängelse. På denna nivå är det dock inte otänkbart med villkorlig dom eller skyddstillsyn i kombination med samhällstjänst, om du är tidigare ostraffad. Det är därför viktigt att medverka vid personutredningen för att ge domstolen fler alternativ när de bestämmer påföljd.
Citera
2025-05-16, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hengli
40 gram ketamin torde betinga ett straffvärde på runt tre månaders fängelse. Bruket (i den mån det inte konsumeras av innehavet) och patronerna ligger på bötesnivå och saknar därför betydelse för det sammanlagda straffvärdet.

Narkotikabrott av normalgraden är ett brott av sådan art att påföljden normalt ska bestämmas till fängelse. På denna nivå är det dock inte otänkbart med villkorlig dom eller skyddstillsyn i kombination med samhällstjänst, om du är tidigare ostraffad. Det är därför viktigt att medverka vid personutredningen för att ge domstolen fler alternativ när de bestämmer påföljd.

Tack så mycket för svar. Kan du förklara mer om hur jag medverkar i personutredningen?
Citera
2025-05-16, 17:36
Citat:
Ursprungligen postat av kekistan123
Ja det kommer jag och inte få tillbaka det på minst ett år med en massa prover.
Blir du av med körkortet mer än 1år så måste du även ta om körkortet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in