2025-05-16, 12:26
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Helt otroligt!!! Varför förvränger du?!!! Jag har aldrig påstått det. Jag trodde vi kom överens om att bygga argument på bevis?

Det jag säger är att evolutionsteorin bygger på att människan utvecklades från schimpansliknande varelser, som inte kunde prata, och sedan utvecklades flera grenar där grenarna kunde prata mer eller mindre, och där schimpansen inte kan prata alls.

Varför har endast dom som kan prata och dom som inte kan prata överlevt, och inte en enda art som halvt om halvt kan prata och vara nära människans intelligens där människan kan bygga städer, elektricitet, bilar, datorer o.s.v. inte överlevt?
Du får skylla dig själv när du skrev som du gjorde.

Det har förgrenats.
Det finns ett otal olika primater idag. Vi är en av dem
En art som lärde sig att prata (och har en vilja att kommunicera) överlevde och utkonkurrerade alla andra. Vi har lärt gorillor teckenspråk men de är inte intresserade av att initiera konversation.

Vi vet att det fanns åtminstone två andra som var väldigt människolika, men de var det för att de var väldigt nära besläktade så vi hade avkomma med dem samt att vi dödade dem. De är nu både vi och utdöda.

Det är värt att beakta att VI också är våra egna mellanformer, vi har bara inte varit åtskiljda nog mycket och länge för att förgrenas märkbart. Dock finns det skillnader mellan olika folkslag som suddas ut när det börjar blandas igen.
Eftersom människan skapat sig ett bekvämt liv har selektionstrycket minskat jämfört med ex en art som måste anpassa sig till att leva i berg mot för att leva på stränder (ex).

Kommer du nu ta till dig något av det här eller kommer det vara samma konversation om någon månad igen när du tagit mot till dig din grötpökade vinkelböjare?
Citera
2025-05-16, 12:27
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag tror Nordkorea tar emot likasinnade. Problemet är väl att du är vidskeplig och tror att arter uppstår magiskt.
Haha, mycket tamt försök till motjuck.
Det är lite gulligt.

Kanske det är dags att förstå att vi som INTE grundar hela vår världsuppfattning på vidskepliga amsagor är den rationella sidan?
Citera
2025-05-16, 12:29
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Även om det går 1 miljard år, så kommer dessa arter inte att kunna flyga.
Goddag, yxskaft.
SKÄMS du inte?
Jag hade rodnat hela dagen om jag var du.
Hellre fly än illa fäkta brukar man säga och jag tycker du hade gjort bättre i att INTE trycka på "skicka svar" på den...
Citera
2025-05-16, 12:36
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
"kanske" är rätt ord. Ja många dog i en massdöd, det finns det arkeologiska bevis för.
Du ser de bevis du vill se.
Arter dör HELA TIDEN, LÖPANDE, och har alltid gjort det. Det behövs ingen massdöd. Bara om man tror på ytterst vansinniga idéer som att Jorden är 6000år gammal. Du rättar bevisen efter din vidskepliga världsbild. DÄRFÖR är det så skadligt att ha teflonhjärnade ärkebimbos i samhället och särskilt inte i någon maktposition. Det kan bara leda till katastrof för alla tänkande människor.
Citera
2025-05-16, 12:48
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du drar alla över en kam och är nedlåtande.
Skit får skit, som man brukar säga.

Citat:
Och det handlar om subjektivitet, man väljer vad man vill kalla för en art.
Så är det. Det är det ENDA vi har. Det är inte som att du har ett bättre alternativ du kan peka på och säga "såhär ska det vara". Människan har sorterat djur efter huvudsakligen morfologi och sedan kallat den sorteringen för "art". Det är ett subjektivt påhitt, alla gånger. Det har vi redan diskuterat.

Citat:
Jag har egentligen inget problem med att man delar upp arter t.ex. genom kriteriet: "beteendemässiga förändringar där de utvecklat ett annorlunda sätt att uppvakta varandra som inte längre fungerar", dom får göra som dom vill.
Orsaken till att jag ifrågasätter det, är för att det blir problem om man dömer bibeln genom dessa kriterier. Framförallt tänker jag på berättelsen om Noa som tog med sig olika arter in i arken. Det var ju inte så att han tog med sig 100 miljoner arter. Och folk anklagar då bibeln för att vara ovetenskaplig, när det i själva verket handlar om olika kriterier för vad en art är.
Så igen gillar du inte hur verkligheten är beskaffad, för den stämmer inte med din myt.
Bra jobbat, din kukbärsgurglande fanatiker.

Citat:
Du berättar inget nytt, jag har förstått vad evolutionsteorin går ut på, du behöver inte vara nedlåtande.
Men du demonstrerar ju gång på gång att du INTE förstår.

Citat:
Däremot berör du överhuvudtaget inte det jag tog upp.
Menar du att det mänskliga talet utvecklades långsamt eller menar du att talet uppstod plötsligt från en generation till en annan?
Själva viljan, behovet och inte ens förmågan verkar saknas i många primater.
SJÄLVKLART uppstod det inte från ingenstans. Det är du som tror på sånt.

Citat:
Problemet är att folk i allmänhet tänker i dom banorna i sitt vardagliga liv, att det t.ex. gäller att armbåga sig fram för att konkurrera ut andra. Den teorin har påverkat människor till att bli mer känslokalla, och jag märker här på Flashback att dom flesta som tror på evolutionsteorin är ganska elaka och hemska. Det är ju inte så att man blir attraherad av att börja tro på samma sätt.
Nej, nej, nej, nej. Psykopater och egennyttiga människor tänker inte att "för att Darwin observerade att selektionstryck påverkar riktningen av evolution över tid så betyder det att om jag agerar själviskt är mitt beteende försvarbart!"
Din fotnyllade falsettpolett, var fan får du det ifrån?
Proppskåpet har verkligen brunnit ut.

Citat:
Du är lite mer sansad, men ändå spiller det över förakt, och det är ju lite underligt att evolutionister är på det sättet, i alla fall på Flashback. Det påminner lite om religiös fanatism där man måste försvara sin tro med näbbar och klor genom att attackera motsidan med nedvärdering och förakt. Själva argumenten verkar inte räcka till.
DU KLIPPER JU BORT ALLA ARGUMENTEN OCH VÄGRAR SVARA PÅ DEM! Hur fan kan du säga att argumenten inte räcker till!?

Sanningen är att din kognitiva dissonans får dig att känna dig attackerad när du känner på dig att vi faktiskt har rätt i sak. Där är ditt förakt och vad som får dig att känna dig obekväm.
Tänk nu lite!
Citera
2025-05-16, 12:49
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Man behöver lära sig vad kunskap, bevis och fakta är.
Ja tack. Det hade varit uppfriskande.
Citera
2025-05-16, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Läste du inte Matt 25:31-46? Där står allt, till många kristnas fasa.

Först kommer den stora vedermödan som väl rullat igång redan. Vedermödan avkortas i och med Jesus återkomst innan precis alla har dött.

Ty då skall det bliva 'en stor vedermöda, vars like icke har förekommit allt ifrån världens begynnelse intill nu', ej heller någonsin skall förekomma. Och om den tiden icke bleve förkortad, så skulle intet kött bliva frälst; men för de utvaldas skull skall den tiden bliva förkortad. — Matteus 24:21-22

Men strax efter den tidens vedermöda skall solen förmörkas och månen upphöra att giva sitt sken, och stjärnorna skola falla ifrån himmelen, och himmelens makter skola bäva. Och då skall Människosonens tecken visa sig på himmelen, och alla släkter på jorden skola då jämra sig. Och man skall få se 'Människosonen komma på himmelens skyar' med stor makt och härlighet. Och han skall sända ut sina änglar med starkt basunljud, och de skola församla hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himmelens ena ända till den andra. — Matteus 24:29-31

Kanske i år, eller om något eller några år?

Javisst ja! Du kan ju inte försvara din fantasi-version av Jesus utan att vara intellektuellt oärlig och utelämna just det som saboterar din påhittade teologi.

Klassisk strategi: citera halva stycket, men "glöm" delen där Jesus faktiskt säger emot dig. Så låt mig göra jobbet åt dig, eftersom din egen oärlighet förhindrar det.

För evangelierna är ju glasklara. Såväl Matteus 24:34, Markus 13:30 och Lukas 21:32 säger ju exakt samma sak: - "Sannerligen säger jag er: Detta släkte skall inte förgå, förrän allt detta händer."

Och vilket "detta" är det? Jo, just det som du själv nyss citerade. Vedermödan, solförmörkelsen, änglarna med basuner och människosonens återkomst etc.
Så Jesus säger alltså uttryckligen att allt detta skulle ske under dåtida generationens livstid och inte 2000 år senare, inte "i framtiden", utan medan vissa fortfarande levde.

Och han upprepar detta gång på gång i NT.
- Matteus 16:28 – "Några som står här skall inte smaka döden förrän de får se människosonen komma i sitt rike."
- Markus 9:1 – "Vissa här (de han talar till) skall inte dö förrän de ser Guds rike komma i makt."
- Matteus 10:23 – "Innan ni hunnit igenom Israels städer, skall människosonen återkomma."

Så vad blir du tvungen att göra nu då?
Ju du har tre alternativ: a) Erkänn att Jesus hade fel (och då är han inte heller Gud).
b) Erkänn att evangelierna har fel (och då är din tro byggd på osanning) eller c) Erkänn att allt redan hänt och att hela din framtidsfantasi faller ihop?

Men när vi pekat ut din intellektuellt ohederliga bluff och försök att ignorerar Jesus egna ord så gissar jag att ditt nästa ohederliga drag kommer att vara att hävda att orden inte egentligen betyder vad orden betyder.

För du predikar ju alltså om en Jesus som inte finns i Bibeln och hittar på en teologi som varken Jesus, evangelierna eller någon av apostlarna lärde ut som du själv bara fantiserat fram.
Citera
2025-05-16, 14:04
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag frågar DIG!

1) Är det inte väldigt missvisande att kalla en muntlig tradition som lagts till i bibeln 300+ år efter Jesus levde för "Jesus egna ord"? Speciellt när du själv kallar det "ganska väl bevarat av folk som försökte minnas så gott de kunde"?

2) Det är väl i själva verket per definition hörsägen vi har att göra med?

Nu skarvar du lite på sanningen. Snarare 40 år, inte sant?

Varför?

Och? Har du tillgång till de ursprungliga muntliga berättelserna så att du kan jämföra, eller?
Jag tror på de ord av Jesus som finns i evangelierna även om jag inte kan vara helt säker på att han alltid är rätt citerad.

En text som vördas traderades av särskilt tränade personer medan vanligt skvaller urartar snabbt.
Citera
2025-05-16, 14:06
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Det är för övrigt att du använder "ointresse" som argument för att du inte svarar, när du inte svarar på frågor om "Jesus ord" heller. Det borde väl betyda att du är ointresserad av de delarna också, inte sant?
Du får förhöra någon annan om Apostlagärningarna, någon som tror att den är sann.
Citera
2025-05-16, 14:09
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Suck. Bara svara på frågan. Är följande en korrekt uppfattning av vad du tror?

Jordelivet ----> Tillfälligt efterliv, samma för alla oavsett religion ----> Domedagen -----> Evigt efterliv, bra för de troende, dåligt/icke existerande för icke-troende
Det beror på vad man menar med troende. Den som inte tror på sanning, rätt och kärlek får nog inte evigt liv. Om du vill vetaom kristna hävdar att bara kristna får evigt liv får du fråga kristna. Eller hur?
Citera
2025-05-16, 14:19
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag tror på de ord av Jesus som finns i evangelierna

Du behöver inte upprepa att "du tror på dem", det har redan framgått. Vad du behöver göra är att faktiskt bemöta det som skrivs till dig. Det börjar bli helt absurt. Patetiskt.

Citat:
En text som vördas traderades av särskilt tränade personer

Suck. Nu har vi gått full circle från "Jesus egna ord" till "ganska väl bevarat" till "de minndes så gott de kunde" och slutligen tillbaks till "specialtränade minnesexperter"

Utan att svara rakt på fråga efter fråga efter fråga.

Vad håller du på med, egentligen? Vad ÄR det här?

Du borde verkligen skämmas över hur du beter dig just nu.
Senast redigerad av Fiffiniffi 2025-05-16 kl. 14:22.
Citera
2025-05-16, 14:21
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det beror på vad man menar med troende.

Jag frågar DIG enligt din definition av troende. Kan du svara?

Stämmer följande överens med DIN bild?:

Jordelivet ----> Tillfälligt efterliv, samma för alla oavsett religion ----> Domedagen -----> Evigt efterliv, bra för de troende, dåligt/icke existerande för icke-troende
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in