2025-05-15, 16:16
Medlem
[quote=ttsp|91894728]

Citat:
Nej, det skrev jag inte, jag skrev att det måste ha existerat tusentals länkar som kunde prata, länkar som befunnit sig mellan människa och schimpans med tanke på talförmåga. Inga av dessa har tydligen överlevt, bara människan som kan tala och schimpansen som inte kan tala

Vänta snälla du?? Menar du faktiskt allvar att du tror att människor utvecklades från schimpanser? På riktigt alltså? År 2025? Wtf?? Det här är så grundläggande allmänbildning att det lärs ut i högstadiet för fasen?

Människor och schimpanser har en gemensam förfader. Vi härstammar inte från varandra! Vi har båda utvecklats från en tidigare art som levde för flera miljoner år sedan. Men den arten är utdöd, precis som nästan alla mellanliggande arter också är.

Det är därför man kallar det för "gemensam evolutionär gren" inte "stegvis utveckling från schimpans till människa". Jisses alltså?

Så nej, det finns inga "pratande länkar" mellan schimpans och människa eftersom du inte ens begriper det mest fundamentala när det kommer till evolution.

Schimpanser är inte en äldre version av människor? Det är som att klaga på att det inte finns några "mellanformer" mellan fågel och krokodil för att båda härstammar från en gemensam reptil-liknande förfader för miljontals år sedan.

Det vore toppen om vi kunde diskutera evolution utan att först behöva backa bandet till att förklara att vi inte härstammar från apor i djurparken.

Citat:
Va? Är inte att kristna ska följa bibeln ett konkret svar? Att vara kristen innebär att följa bibeln, vad vill du ha för svar egentligen?

Så du tycker precis som gud i bibeln alltså att våldtäkt (2 Sam 16:21–22) eller pedofili (4 Mos 31 17-18) är en bra grej?
Citera
2025-05-15, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Dåligt exempel. Jesus påstår sig inte vara den son av David som de skriftlärda broderade ut sedan Davids påstående om löftet från Gud. Jesus menar sig vara den profet som Moses sa skulle komma och som israelerna skulle lyssna till.

Jaha? Så du lägger benen på ryggen innan vi ens har börjat :lol Patetiskt!!

Så du vill alltså acceptera Moseprofetian som messiansk, men avvisa Davidsförbundet och de messianska Davidslöftena eftersom du vet att ditt Jesus nonsens annars är fet-körd. Och samtidigt vilja säga att du studerat evangelierna i över trettio år och att du följer det Nya Testamentet där båda förklaras uppfyllda i just Jesus?

Allvarligt! Du tror ju inte ens själv på ditt eget jesus-bullshit längre när du proaktivt är tvungen att hoppa över de verser som inte passar din dogmatiska tolkning.

Så bara för att dubbelkolla innan jag tänder grillen?

Menar du alltså att du i den heliga skriften har stöd för att avvisa Davidsförbundet och de messianska Davidslöftena?
Citera
2025-05-15, 17:26
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag tror dig inte. Om du vill motbevisa mig kan du berätta om förslagsvis 3 budskap i bibeln som du finner omoraliska och/eller motbjudande.

Prediction: Du kommer ge mig NOLL. Vilket bevisar min poäng.
1. Att stena folk
2. Omskärelse
3. Öga för öga
Citera
2025-05-15, 17:33
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Jaha? Så du lägger benen på ryggen innan vi ens har börjat :lol Patetiskt!!

Så du vill alltså acceptera Moseprofetian som messiansk, men avvisa Davidsförbundet och de messianska Davidslöftena eftersom du vet att ditt Jesus nonsens annars är fet-körd. Och samtidigt vilja säga att du studerat evangelierna i över trettio år och att du följer det Nya Testamentet där båda förklaras uppfyllda i just Jesus?

Allvarligt! Du tror ju inte ens själv på ditt eget jesus-bullshit längre när du proaktivt är tvungen att hoppa över de verser som inte passar din dogmatiska tolkning.

Så bara för att dubbelkolla innan jag tänder grillen?

Menar du alltså att du i den heliga skriften har stöd för att avvisa Davidsförbundet och de messianska Davidslöftena?
Jesus själv säger det och jag tror honom. Nästan all galenskap i Israel kom från kungarna och Gud varnade Israel som ville ha en härförare för att gå ut i strid med sina grannar. David, lasternas och svekens konung, var den siste som skulle bli anfader till Messias, som i stället föddes av en ung kvinna utanför äktenskapet.

Moses talar om en profet som skulle komma, inte om en konung och inte om Josua som redan var hans medhjälpare.
Citera
2025-05-15, 18:22
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
1. Att stena folk
2. Omskärelse
3. Öga för öga

Nice. Ge mig en från nya testamentet också.
Citera
2025-05-15, 18:27
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Nice. Ge mig en från nya testamentet också.
Simon Petrus variant av "tiondet".
Citera
2025-05-15, 18:35
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
din pösbröstade sagosvingare.
..din vekmagade tarmkråka.

Citat:
Det är inget fel i att vilja ha ett slut på vidskepliga människor...
Se bara hur gränslöst svagsinta uttalanden du gör...
Det hade varit bättre om du lärde dig att tänka istället.

Citat:
JÖSSES vad tomt det ekar där borta.

Nu är det generalfel i ditt huvud.

IQ fiskmås, hallå, hallå.

Jag tror det är bättre att du låter Mino44 svara istället för dig, du är inte en bra representant för evolutionsteorin. Eller så är du det bästa exemplet på "the survival of the fittest" där man dominerar andra med nedvärdering och dominans a la Donald Trump.
Citera
2025-05-15, 18:38
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Simon Petrus variant av "tiondet".

Aldrig hört talas om. Vers?
Citera
2025-05-15, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Vänta snälla du?? Menar du faktiskt allvar att du tror att människor utvecklades från schimpanser? På riktigt alltså? År 2025? Wtf?? Det här är så grundläggande allmänbildning att det lärs ut i högstadiet för fasen?

Helt otroligt!!! Varför förvränger du?!!! Jag har aldrig påstått det. Jag trodde vi kom överens om att bygga argument på bevis?

Det jag säger är att evolutionsteorin bygger på att människan utvecklades från schimpansliknande varelser, som inte kunde prata, och sedan utvecklades flera grenar där grenarna kunde prata mer eller mindre, och där schimpansen inte kan prata alls.

Varför har endast dom som kan prata och dom som inte kan prata överlevt, och inte en enda art som halvt om halvt kan prata och vara nära människans intelligens där människan kan bygga städer, elektricitet, bilar, datorer o.s.v. inte överlevt?
Citera
2025-05-15, 18:50
Medlem
Citat:
Det är inget fel i att vilja ha ett slut på vidskepliga människor.

Jag tror Nordkorea tar emot likasinnade. Problemet är väl att du är vidskeplig och tror att arter uppstår magiskt.
Senast redigerad av ttsp 2025-05-15 kl. 19:10.
Citera
2025-05-15, 18:54
Medlem
Citat:
Tankeexperiment: En population delas i två och placeras på två olika kontinenter utan kontakt med varandra. 500 miljoner år går. Kommer de två populationerna enligt dig fortfarande kunna få avkomma med varandra och vara samma art?

Även om det går 1 miljard år, så kommer dessa arter inte att kunna flyga.
Citera
2025-05-15, 19:00
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Aldrig hört talas om. Vers?
Apg 5:1-11. Istället för att vandra egendomslösa från stad till stad och berätta vad de hade hört och sett stannade Petrus och flera andra lärjungar i Jerusalem och håvade in pengar från mer förmögna personer som trodde på Jesus. Efter en tid utbröt svält i församlingen i Jerusalem eftersom Petrus förmått dem att sälja sina jordar och annat kapital.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in