Citat:
Det är ju du som försöker dig på avledande manövrar. Ditt ursprungliga påstående var att en stark valuta ger möjligheter för ett land att köpa upp värdepapper i andra länder. Men det förhåller sig precis tvärtom vilket exemplet med USA och Kina visar. Ja, valutor är relativa…so what? Om det finns fördelar med en stark valuta så är det inga du nämnt i alla fall. En uppenbar fördel är lägre inflationstryck.
Just uppköp av värdepapper och realkapital råkade Sverige ut för under 90-talskrisen, delvis beroende på att den svenska kronan sjönk påtaglig i värde gentemot andra relevanta valutor, exempelvis den danska kronan.
Citat:
Ah, så innan NF och FN kunde man göra vad man vill med länder som inte hade en europeisk typ av stat. Vad nu det innebär. För Kina och Indien var väl i alla fall någon slags statbildningar utan att britterna brydde sig ett jota om det. Men detta att gömma sig bakom fraser och termer för att rättfärdiga sitt roffande är ohederligt och omanligt. Det är ärligare att köra på ”den starkes rätt” för det är vad det egentligen handlar om.
Indien, och delvis även Kina, var närmast i statskollaps när britterna kom in i bilden. Min bedömning är fö att synen på kolonialismen kommer att nyanseras betydligt längre fram, när de akademiska hysterikerna är bort ur bilden.
Citat:
I Ukrainakriget finns bara en möjlig segrare. Ryssland.
Jag, som är mer analytisk än tvärsäker, väljer att ha en mera öppen syn på möjliga utfall. Sedan hoppas jag förstås på att det på alla rimliga sätt går riktigt dåligt för Ryssland. Men, det återstår att se. Tänk om Trump blir så arg på Putin att hand väljer att istället stödja Ukraina så mycket han kan. Tänk om de europeiska staterna småningom också sänder egna trupper till Ukraina. Och med tanke på alla gånger som Putin, eller någon av hans underhuggare, hotat med kärnvapen utan att ens våga provspränga något, så skall man nog inte ta det där skramlandet på så stort allvar. Tomma tunnor skramlar mest, som bekant.
Citat:
Som jag och många med mig ser det så är det väst som varit aggressor genom sin proxystat Ukraina. Vilket inleddes redan 2014. Med tanke på att Ryssland genomfört multipla officiellt erkända kärnvapentester borde du släppa det halmstrået. Oroa dig istället för om USA/NATO ens har några fungerande kärnvapenmissiler.
Det blir inte rättare för att Ni är många som har fel.

Inte på något sätt har Väst, eller Ukraina, varit aggressor mot Ryssland. Vilken del av Rysslands territorium påstår Du och Dina felhavande vänner ha anfallits av Väst? Däremot anser jag att Väst bör kräva att Ryssland lämnar Kaliningrads oblast för att få fred, och kanske att Väst blockerar Ryssland från att både militärt och kommersiellt löpa ut ur Finska viken. Ja, helst borde Nyen återlämnas till sina rättmätiga ägare.
Nu är förstås 1990, rätt många år bakåt i tiden, dvs när Ryssland senast utförde ett (lyckat) kärnvapentest. De kan förstås ha genomför hemliga tester senare, som misslyckats och därför inte registrerats.
Citat:
Tja, det är ju ett faktum att Putins senaste drag är genialiskt. Det ger även Trump en utväg från Ukrainafiaskot utan att förlora ansiktet.
Genialitet bör bedömas efter utfallet - som vi ännu inte känner. Det skulle starkt förvåna mig om det blir något avgörande beslut i Turkiet, utan sannolikt kommer kriget att fortsätta minst över sommaren och in på kommande höst, kanske längre.