Citat:
Till att börja med så är det faktum att det finns begränsningar inget som talar emot fri vilja. Vi har inte oinskränkt handelsutrymme men det hindrar inte att vi har handelsutrymme.
¨
Du menar att för att kvalificera sig till "fri vilja" räcker frånvaro av tvång och att handlingen kommer från självet. Därmed är saken klar. En termostat har följaktligen fri vilja så länge den fungerar.
Och ibland tillkommer förmågan att förstå sina handlingar för att ansvarighet ska bli fallet. Så vi kanske inte kan döma termostaten om den fungerar felaktigt och orsakar skada, men det verkar oklart.
Våra handlingsutrymmen är för övrigt alltid kraftigt begränsade och inskränkta. Det är i varje läge oerhört mycket man är förhindrad att göra. Så varför är frånvaro av tvång ett så avgörande kriterium - det enda - för fri vilja? Man agerar utifrån sin person i ett läge under tvång lika mycket som i någon annan situation.
Har, för övrigt, någon individ förmåga att förstå konsekvenserna av sina handlingar? Hur är det möjligt att överblicka dessa? Och varför är det relevant, den oförmågan är ju i sådana fall en del av det själv som agerar.
Jag vet inte hur jag skall utveckla att jag inte godtar att definiera något ofritt som fritt, mer än att jag tycker det blir en menlös lek med ord. Och jag menar vidare och fortsatt att det är en moraliskt undermålig hållning att hålla individer ansvariga för belägenheter likt att ha en moder som befann sig under stressade förhållanden under graviditeten.
Ja, i civiliserade samhällen är straffrätten starkt påverkad av idén att individer inte har fri vilja och vedergällningen är ganska utrensad. Men du menar ju att folk är ansvariga om ingen tvingar dem och bör väl då sona sina handlingar.
Jag påstår inget sådant utan klagar i det du citerar på inlägg som verkar leta efter fri vilja i orsakslösa orsaker.
Du menar att för att kvalificera sig till "fri vilja" räcker frånvaro av tvång och att handlingen kommer från självet. Därmed är saken klar. En termostat har följaktligen fri vilja så länge den fungerar.
Och ibland tillkommer förmågan att förstå sina handlingar för att ansvarighet ska bli fallet. Så vi kanske inte kan döma termostaten om den fungerar felaktigt och orsakar skada, men det verkar oklart.
Våra handlingsutrymmen är för övrigt alltid kraftigt begränsade och inskränkta. Det är i varje läge oerhört mycket man är förhindrad att göra. Så varför är frånvaro av tvång ett så avgörande kriterium - det enda - för fri vilja? Man agerar utifrån sin person i ett läge under tvång lika mycket som i någon annan situation.
Har, för övrigt, någon individ förmåga att förstå konsekvenserna av sina handlingar? Hur är det möjligt att överblicka dessa? Och varför är det relevant, den oförmågan är ju i sådana fall en del av det själv som agerar.
Jag vet inte hur jag skall utveckla att jag inte godtar att definiera något ofritt som fritt, mer än att jag tycker det blir en menlös lek med ord. Och jag menar vidare och fortsatt att det är en moraliskt undermålig hållning att hålla individer ansvariga för belägenheter likt att ha en moder som befann sig under stressade förhållanden under graviditeten.
Ja, i civiliserade samhällen är straffrätten starkt påverkad av idén att individer inte har fri vilja och vedergällningen är ganska utrensad. Men du menar ju att folk är ansvariga om ingen tvingar dem och bör väl då sona sina handlingar.
Jag påstår inget sådant utan klagar i det du citerar på inlägg som verkar leta efter fri vilja i orsakslösa orsaker.
Precis som att det finns en gräns för hur snabbt vi kan springa men det innebär ju inte att vi inte kan springa överhuvudtaget.
Sedan är din bild av att man är under tvång när man agerar efter sin persons vilja pudelns kärna.
Vi är ju den personen, om vi inte agerar efter den personens vilja vems vilja skulle vi då agera efter och hur skulle det göra oss mer fria?
Vi är en person som gillar att vara utomhus, vi sitter i ett rum där inget hindrar oss från att gå ut så vi går ut. Här är vi fria att agera utefter vår persons vilja och preferenser.
I det andra exemplet är dörren låst och vi saknar nyckeln, dvs vi är tvingade att stanna inomhus.
Vi kan dessutom resonera om för och nackdelarna med att gå ut, frisk luft är bra för oss, tar vi en promenad är det bra både för vår kropp och vårt mentala välbefinnande och vi har ingen som helt anledning till att tro att vårt agerande skulle skada någon. Möjligen finns en viss risk för att vi skulle utveckla hudcancer så vi tar en solhatt. Osv, det är detta som skiljer oss från termostaten.
Det är också det här som får oss att vara ansvariga för våra handlingar även om vi har olika förutsättningar. Ingen kan hållas till svars för den kropp man fått men det hindrar inte att man ändå har ett ansvar för sina handlingar. En utåtagerande pedofil kan tex gå i terapi, medicinera eller gå med på en kastrering. Förutsatt att personen är psykiskt frisk utöver sin avvikande läggning är han således ansvarig.