2025-05-15, 15:56
Medlem
Danne90s avatar
Så fort jag läste att "Mannen har hela tiden nekat till brott och hävdade i de första förhören att han hade minnesluckor från händelsen. Vid det tredje polisförhöret klarnade dock minnet och han berättade mer detaljer kring händelseförloppet."
visste jag att han var skyldig.

Hörde att han har en son som spelar i HBK eller något.
Citera
2025-05-15, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Jag ska vara ärlig: jag tillhör en samhällsgrupp där det är främmande att sova över hos främlingar.

Det jag försöker lyfta handlar inte om att ifrågasätta att kvinnor blir utsatta för våldtäkt – det är en fruktansvärd verklighet, och jag har full respekt för de som drabbas. Det är ett allvarligt samhällsproblem, särskilt när rättssystemet inte förmår att leverera rättvisa och skydd till offren.

Men samtidigt ser jag ett systemfel i hur lagstiftningen är utformad idag. När beviskraven sänks och trovärdighet blir avgörande i rättsprocessen, riskerar vi att hamna i situationer där en enskild mans framtid kan krossas – ibland på grunder som i efterhand visar sig vara felaktiga. En fällande våldtäktsdom kan i praktiken omöjliggöra ett normalt liv, både socialt och professionellt.

Jag upplever att lagens utformning delvis är ett resultat av ett politiskt tryck att tillmötesgå starka feministiska opinioner. Samtidigt som vi kritiserar konservativa reaktioner i länder som USA, är det få som vågar prata öppet om hur liknande (fast på andra sidan myntet) ideologiskt färgade beslut tas i Sverige.

Nu är det dock klart att lagen ska ses över, eftersom den lett till flera uppmärksammade och kontroversiella domar – domar som troligen kommer att rivas upp och det visar sig i statistiken att det fällt på helt befängt låga grunder. Jag menar att vi står inför något som liknar en rättsskandal. Den som tvivlar kan själv söka upp fallen – det finns gott om exempel.

Jag har svårt att tro på berättelsen om att man följer med en främmande kille hem från krogen bara för att sova på hans soffa – det strider mot sunt förnuft och den försiktighet många kvinnor själva uttrycker att de lever efter.

När sådana berättelser tas för sanning utan vidare granskning, riskerar vi att urholka rättssäkerheten. I det här fallet upplever jag det snarare som ett exempel på någon som ångrat sig i efterhand och försöker hantera det genom en anmälan – inte en faktisk våldtäkt. Om vi blint försvarar sådana berättelser utan att kunna ifrågasätta dem, riskerar vi att göra både rättsväsendet och riktiga offer en björntjänst.

Har du inte läst tidningsartikeln du själv länkade till? Elitidrottaren och kvinnan var ute på dejt med varandra. De var inga främlingar för varandra. Utan häll på att lära känna varandra genom dejt.

Vid dejtade kan två parter ha olika tankar om när sex är lämpligt att ha för första gången. Mannen kanske vill på en gång. Medans kvinnan vill vänta och se om attraktion uppstår eller vill kanske rentav vänta och se om kärlek uppstår...

Sover man över hos varandra och har olika inställning till när sex ska komma in i bilden. Så är det oerhört viktigt att den part som "vill nu", inte forcerar den andra partens "vill vänta och se...".

I detta fallet var det bestämt övernattning på soffan. Bara det är en klar signal att det är endast övernattning, inget sex som gäller.

Här är det viktigt att Elitidrottaren hade visat respekt för det. Nöjt sig med kanske hångel.

Men han visade tydligen inte respekt för det. Han ville ha sin vilja igenom och forcerade hennes motvilja, med våld. Lyssnade inte på hennes "nej", kastade henne på sängen, rev henne och tog strypgrepp. Och genomförde ett samlag med henne, mot hennes vilja. Våldtäkt med andra ord.

Han skulle istället nöjt sig med en fortsatt trevlig dejt och kanske lite hångel på sin höjd. Och en dejt snart igen. Och inväntat att hon skulle bli redo för sex.

En kvinna som är redo för sex med en man och vill ha sex med honom, är inte alls benägen att anmäla honom för våldtäkt.

När en anmälan om våldtäkt (efter dejt) kommer in är det troligast att det förhåller sig på dessa vis:
1. Våldtäkt har skett.
2. Oaktsam våldtäkt har skett.
3. Tjatsex har skett, vilket inte är brottsligt, men kan kännas jobbigt för den som gått med på något den inte vill.

Allt detta skulle försvinna om folk hade den goda smaken att visa respekt och att kunna invänta att den andra verkligen vill och är redo för sex.

Falsk angivelse om våldtäkt är ovanligt. Men är givetvis ett hemskt brott för den som drabbas.

Men i detta fallet anser domstolen att bevisen i målet är starka nog för en fällande dom. Då är det det vi får utgå ifrån.
Citera
2025-05-15, 16:25
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Har du inte läst tidningsartikeln du själv länkade till? Elitidrottaren och kvinnan var ute på dejt med varandra. De var inga främlingar för varandra. Utan häll på att lära känna varandra genom dejt.

Vid dejtade kan två parter ha olika tankar om när sex är lämpligt att ha för första gången. Mannen kanske vill på en gång. Medans kvinnan vill vänta och se om attraktion uppstår eller vill kanske rentav vänta och se om kärlek uppstår...

Sover man över hos varandra och har olika inställning till när sex ska komma in i bilden. Så är det oerhört viktigt att den part som "vill nu", inte forcerar den andra partens "vill vänta och se...".

I detta fallet var det bestämt övernattning på soffan. Bara det är en klar signal att det är endast övernattning, inget sex som gäller.

Här är det viktigt att Elitidrottaren hade visat respekt för det. Nöjt sig med kanske hångel.

Men han visade tydligen inte respekt för det. Han ville ha sin vilja igenom och forcerade hennes motvilja, med våld. Lyssnade inte på hennes "nej", kastade henne på sängen, rev henne och tog strypgrepp. Och genomförde ett samlag med henne, mot hennes vilja. Våldtäkt med andra ord.

Han skulle istället nöjt sig med en fortsatt trevlig dejt och kanske lite hångel på sin höjd. Och en dejt snart igen. Och inväntat att hon skulle bli redo för sex.

En kvinna som är redo för sex med en man och vill ha sex med honom, är inte alls benägen att anmäla honom för våldtäkt.

När en anmälan om våldtäkt (efter dejt) kommer in är det troligast att det förhåller sig på dessa vis:
1. Våldtäkt har skett.
2. Oaktsam våldtäkt har skett.
3. Tjatsex har skett, vilket inte är brottsligt, men kan kännas jobbigt för den som gått med på något den inte vill.

Allt detta skulle försvinna om folk hade den goda smaken att visa respekt och att kunna invänta att den andra verkligen vill och är redo för sex.

Falsk angivelse om våldtäkt är ovanligt. Men är givetvis ett hemskt brott för den som drabbas.

Men i detta fallet anser domstolen att bevisen i målet är starka nog för en fällande dom. Då är det det vi får utgå ifrån.
Så GM och MÅ var på Dejt på Burger King enligt dig?

"Händelsen inträffade i januari i år efter att spelare från både herr- och damlag festat tillsammans på stan.
Mannen och kvinnan hade kontakt via Snapchat under kvällen, och möttes senare upp på Burger King när det var dags att ta sig hem."
Citera
2025-05-15, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Så GM och MÅ var på Dejt på Burger King enligt dig?

"Händelsen inträffade i januari i år efter att spelare från både herr- och damlag festat tillsammans på stan.
Mannen och kvinnan hade kontakt via Snapchat under kvällen, och möttes senare upp på Burger King när det var dags att ta sig hem."

Ah, nu såg jag! Tack för rättelser! Så de var inte ens på dejt. Ännu tydligare då att hon inte ville ha sex med honom. Hon ville bara sova på hans soffa då hon bodde längre bort. De kände varandra dessutom. Hon kände sig förmodligen helt trygg med honom. Hemskt. Stackars kvinna.
Citera
2025-05-15, 16:38
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ah, nu såg jag! Tack för rättelser! Så de var inte ens på dejt. Ännu tydligare då att hon inte ville ha sex med honom. Hon ville bara sova på hans soffa då hon bodde längre bort. De kände varandra dessutom. Hon kände sig förmodligen helt trygg med honom. Hemskt. Stackars kvinna.
Jag trodde att DU själv Läst artikeln efter ditt eget uttalande "Har du inte läst tidningsartikeln du själv länkade till?"

På vilket sätt framkommer det tydligare att hon inte ville ha sex med honom enligt dig?
Citera
2025-05-15, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Jag trodde att DU själv Läst artikeln efter ditt eget uttalande "Har du inte läst tidningsartikeln du själv länkade till?"

På vilket sätt framkommer det tydligare att hon inte ville ha sex med honom enligt dig?

Jag har inte länkat till tidningsartikeln. Länkar jag till något har jag i regel läst det länkade grundligt. Förväntar mig därmed att andra läser det de själva länkar grundligt. Men TS hoppade helt över biten som beskrev våld i tidningsartikeln. Vilket tyder på en agenda hos TS. Varav jag ställde en retorisk fråga till TS, om han inte läser det han själv länkar till.
Blev det tydligare så för dig?

De var polare. I samma klubb. Det fanns då ingenting som ens skulle kunna tolkas av mannen som att hon skulle vilja ha honom sexuellt. Hon ville sova på hans soffa för det var långt hem för henne.

Om det varit en dejt hade han ju i sitt eget huvud kunnat inbilla sig att hon ville ha sex, när hon bara ville sova över på soffan.

Oavsett vilket, så borde han ha respekterat hennes gränser.
Citera
2025-05-15, 17:13
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Jag har inte länkat till tidningsartikeln. Länkar jag till något har jag i regel läst det länkade grundligt. Förväntar mig därmed att andra läser det de själva länkar grundligt. Men TS hoppade helt över biten som beskrev våld i tidningsartikeln. Vilket tyder på en agenda hos TS. Varav jag ställde en retorisk fråga till TS, om han inte läser det han själv länkar till.

De var polare. I samma klubb. Det fanns då ingenting som ens skulle kunna tolkas av mannen som att hon skulle vilja ha honom sexuellt. Hon ville sova på hans soffa för det var långt hem för henne.

Om det varit en dejt hade han ju i sitt eget huvud kunnat inbilla sig att hon ville ha sex, när hon bara ville sova över på soffan.

Har jag påstått att du länkat till tidningsartikeln??

Nej det har jag Inte!
Citera
2025-05-15, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danne90

Hörde att han har en son som spelar i HBK eller något.
Låter lite märkligt, måste ju vara i något av de yngre pojklagen i så fall.
Spelarna i Hylte/Halmstad är ju max 25-26 år, undantaget 2 som är 29 resp 35.

Kan det vara en bror du hört talas om?
Citera
2025-05-15, 17:25
Medlem
Rompers avatar
Citat:

Retoriskt eller inte av TS.

Du verkar veta saker som tex.:"De var polare. I samma klubb. Det fanns då ingenting som ens skulle kunna tolkas av mannen som att hon skulle vilja ha honom sexuellt."

Var du själv på plats vid Burger King dejten?

Var det ett medvetet val ifrån dig att inte svara på frågan: På vilket sätt framkommer det tydligare att hon inte ville ha sex med honom enligt dig?
Citera
2025-05-15, 17:26
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoffestofil
Låter lite märkligt, måste ju vara i något av de yngre pojklagen i så fall.
Spelarna i Hylte/Halmstad är ju max 25-26 år, undantaget 2 som är 29 resp 35.

Kan det vara en bror du hört talas om?
HBK=Halmstad Boll Klubb
Citera
2025-05-15, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Naturligtvis, eftersom just Halmstad ju är ishockeyn mekka i Sverige
Halmstad fanns ej med när Ts lade upp sitt inlägg.
Känns det bättre med fotboll kanske?
Citera
2025-05-15, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Finns inga elitspelare i ishockey i Halmstad.
Halmstad fanns ej med i Ts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in