• 1
  • 2
2025-05-13, 07:25
Medlem
Enligt länsförsäkringars hemsida så är listräntan 4.29% så det låter snarare som någon nämner att ränterabatten är borta.

Övriga Einsteins här kan ju läsa på storbankernas hemsida och kanske komma till insikten att rörlig ränta på dagsnivå saknas utan den är bunden i 3 månader.
Citera
2025-05-13, 07:28
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sime19970218
Hej! Har 3 månaders bindningstid på mina bolån (rörligt) Just nu går det ut i juni.

Men till det roliga förra månaden hade jag en ränta på ca 3,20 och idag när jag kollade så låg den räntan helt plötsligt på 4,29.

Får dem verkligen göra såhär? Eller gör dem en fuling och ska suga ut ännu mer pengar från en?

Har någon annan varit med om något liknande?
Låter som att du har blivit av med nån ränterabatt. Byt till SBAB så slipper du tjafset med rabatter.
Citera
2025-05-13, 07:37
Medlem
"Dem" har inte höjt bolånet. "Dem" har höjt räntan. Det är viss skillnad.
Citera
2025-05-13, 07:42
Medlem
Som flera tidigare skrivit, du har fått listad ränta som egentligen bara kunder får som dom vill bli av med. Normal snittränta ligger drygt 1% under - så ja banken kan göra så men förväntar att du ringer en signal och påpekar, alternativt- byt bank/låneinstitut, du får lätt 3 - 3,10% på ditt lån (om du inte har mycket hög belåning i komb med låg inkomst eller betalningsanmärkningar)

Ring dom, så ordnar det sig nog.
Citera
2025-05-13, 13:29
Medlem
Jag har också rörlig hos en storbank. Ligger just nu på 2,94%. Du får nog ta ett snack med banken skulle jag säga.
Citera
2025-05-13, 14:13
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
"Rörligt" brukar ju betyda "3mån bundet", dvs man får en ny ränta var tredje månad?

Du har självklart helt rätt. Jag tänkte fel. Bor i hus själv men har inga bolån så jag behöver inte bry mig 😀
Citera
2025-05-15, 02:36
Medlem
Ser i statistiken att Länsförsäkringar ligger över 1% över, så det vore kanske läge att byta bank!
Citera
2025-05-15, 12:53
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Ser i statistiken att Länsförsäkringar ligger över 1% över, så det vore kanske läge att byta bank!

Det är tyvärr många som gnäller över räntan men dom gör ingenting åt det för det är bekvämare att ha kvar sin gamla bank.
Det är precis som med sparkonton där folk har kvar sina sparpengar hos storbankerna fast dom ger skit räntor när det finns nisch banker med betydligt bättre räntor med insättningsgaranti så väljer folk att ha kvar pengarna. Svenskarna gnäller men gör ingenting åt sin egen situation och så är det med allt tyvärr.
Citera
2025-05-16, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Det är tyvärr många som gnäller över räntan men dom gör ingenting åt det för det är bekvämare att ha kvar sin gamla bank.
Det är precis som med sparkonton där folk har kvar sina sparpengar hos storbankerna fast dom ger skit räntor när det finns nisch banker med betydligt bättre räntor med insättningsgaranti så väljer folk att ha kvar pengarna. Svenskarna gnäller men gör ingenting åt sin egen situation och så är det med allt tyvärr.
Har man sina pengar på storbankerna är man ju direkt korkad!
Använder en storbank (SEB), men då bara för lönekontot, alla sparpengar och fonder har jag på annan bank med 5 gånger högre ränta.
Citera
2025-05-16, 01:33
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Har man sina pengar på storbankerna är man ju direkt korkad!
Använder en storbank (SEB), men då bara för lönekontot, alla sparpengar och fonder har jag på annan bank med 5 gånger högre ränta.

Absolut men det är tyvärr den bistra sanningen. Har själv storbank men enbart lönekonto. Resten har jag på annan bank med betydligt bättre villkor som ränta etc etc.
Citera
2025-05-16, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Absolut men det är tyvärr den bistra sanningen. Har själv storbank men enbart lönekonto. Resten har jag på annan bank med betydligt bättre villkor som ränta etc etc.
Ja då gör vi ju precis på samma sätt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in