Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-05-12, 19:11
Medlem
Hej! Har 3 månaders bindningstid på mina bolån (rörligt) Just nu går det ut i juni.

Men till det roliga förra månaden hade jag en ränta på ca 3,20 och idag när jag kollade så låg den räntan helt plötsligt på 4,29.

Får dem verkligen göra såhär? Eller gör dem en fuling och ska suga ut ännu mer pengar från en?

Har någon annan varit med om något liknande?
Citera
2025-05-12, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sime19970218
Hej! Har 3 månaders bindningstid på mina bolån (rörligt) Just nu går det ut i juni.

Men till det roliga förra månaden hade jag en ränta på ca 3,20 och idag när jag kollade så låg den räntan helt plötsligt på 4,29.

Får dem verkligen göra såhär? Eller gör dem en fuling och ska suga ut ännu mer pengar från en?

Vad tror du "rörlig" betyder?

Försöker du amortera av lånet så snabbt du kan? Eller betalar du enbart ränta?
Citera
2025-05-12, 19:26
Medlem
Nya räntesatsen gäller väl till nästa förfallodag sattes efter nya omsättningen?
Citera
2025-05-12, 19:28
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Precis som du skriver så har du rörlig boränta så när räntorna går upp eller ner så följer räntorna med.
Du sa ingenting när räntorna gick ner för det måste du råkat ut för om du haft bolånet ett tag?
Citera
2025-05-12, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Precis som du skriver så har du rörlig boränta så när räntorna går upp eller ner så följer räntorna med.
Du sa ingenting när räntorna gick ner för det måste du råkat ut för om du haft bolånet ett tag?

"Rörligt" brukar ju betyda "3mån bundet", dvs man får en ny ränta var tredje månad?
Citera
2025-05-12, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
"Rörligt" brukar ju betyda "3mån bundet", dvs man får en ny ränta var tredje månad?
Yes, sedan en del år, tidigare förändrades räntorna löpande vid förändringar.
Citera
2025-05-12, 19:43
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Du har troligen haft en ränterabatt.
Länsförsäkringar lägger bara in ränterabatt ett år i taget. Det är din uppgift att bevaka det eftersom det inte är i bankens intresse.

Så ta reda på om det är så genom att ringa telefonbanken. Är det så ber du dem förnya rabatten och sen sätter du en påminnelse om 11 månader att du ska ringa och förnya den.

Edit: 4,29 är just nu listräntan men den var inte 3,20 när din 3-månadersperiod började vilket tyder på att du hade en ränterabatt.
Senast redigerad av Kapitalistkalle 2025-05-12 kl. 19:46.
Citera
2025-05-12, 21:06
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

Du har rörlig ränta, ergo banken kan höja den. Läs på nästa gång så blir du inte lika förvånad.

Mitt tips är att binda räntan om du vill undvika oförutsägbara höjningar.
Citera
2025-05-12, 21:19
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Det är inte så att räntan är oförändrad, men din ränterabatt har löpt ut och således försvunnit?
Citera
2025-05-12, 21:57
Medlem
profanity101s avatar
Låter kriminellt, de är bara ute efter dina pengar. Betala av lånet så snabbt som möjligt och slipp undan deras klor
Citera
2025-05-12, 22:17
Medlem
Rumpkorvens avatar
Du måste säga till en gång om året för att du ska få behålla din förmånsränta.
Citera
2025-05-13, 03:04
Medlem
mer

Citat:

Nu tror jag allt att du är lite fel ute....
Du vet att du har "RÖRLIGT LÅN"?

Och får du 4.29% ränta på ett rörligt lån så tror jag nog att du har fått väldigt fel siffror...... Låter ju mer som ett dåligt bil-lån.

Själv har jag 3.07% utan någon rabatt.
Senast redigerad av Kalle-i-KBA 2025-05-13 kl. 03:16. Anledning: mer
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här