Inväntar nu nästa steg i det här med att fallet går till rättegång. Speciellt FUP:en.
Vore ju fantastiskt om My Martens fall fick bli ett prejudikat gällande stalking!
Hallå somnade du?
Jag skrev att åklagaren yrkade på sex månaders fängelse för Frida Karlssons stalker som höll på i 1,5 år. Men han hade ju tur och fick villkorlig dom och bara dömdes till 40 000 kr i skadestånd.
Å andra sidan var det en annan typ av stalking med ovälkomna kärleksförklaringar och kontaktsökande.
My's stalker har ju ägnat sig åt en annan typ av förföljelse och ofredande och skrivit att det vore bättre om hon var död och anmält till myndigheter och sånt.
Frågan är om de bedömer det som värre? Och att det pågått under en längre tid, flera år. Kanske blir 1 års fängelse? Vem vet.
Tanten har väl inte varit så knäpp så att hon slickade igen kuverten och lämnade saliv.
Det som händer är ju att stalkerns juridiska ombud måste visa om My har gjort något brottsligt och presentera ett case i tingsrätten. Alltså presentera bevis.
Ytterligare en falskanmälan från stalkaren blir bara ännu ett fall av förföljelse. Ett juridiskt ombud skulle förmodligen avråda stalkaren att begå ytterligare brott.
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Har letat lite till och har sett sju konton som deletats i tråden sedan dokumentären startade. Intressant.
Undrar om det motsvarar 7 olika personer eller om någon haft flera konton? Det kanske inte är så många som är mot henne trots allt.
Senast redigerad av outoftheblue 2025-05-15 kl. 00:24.
"Vad händer om den nu påstådda stalkern helt enkelt skaffar sig ett juridiskt ombud.", skrev jag. Läs rätt!
My har skapat ett drev mot denna person. Och om nu "Stalkern" helt enkelt vänder på steken? Vad händer?
Helt uppenbart har du inte de juridiska kunskaperna jag efterfrågade, så jag lämnar frågan öppen till den som vet den juridiska gången i detta.
Hur i hela friden kan du få det till att "My har skapat ett drev mot denna person"?
Är det Mys fel att hon blivit förföljd och trakasserad i nästan tio år av en och samma person?
Är det inte dags att skjuta över ansvaret där det ligger - hos förövaren? Är det inte ett uns av självinsikt som skulle kunna få denna person att tänka om och sluta trakassera andra? Varför skyller du allt på My? Har hon inte rätt att stå upp för sig själv och sina anhör, som även de blir drabbade?
Det bör finnas en så överväldigande mängd av bevis mot stalkaren i form av hundratals handskrivna brev och prenumerationstalonger att hon knappast kan spela oskyldig. Vad menar du att hon skulle kunna göra? Gnälla över att ha blivit avslöjad av undersökande journalistik ännu en gång? Första gången i Trolljägarna i mars 2015. Andra gången i tv4-dokumentären i maj 2025. Att hon inte lärt sig! Hon måste ha förstått att det kunde hända igen.
Första gången, i Trolljägarna, lät det som hon erkände eftersom hon pratade om att be Madeleine om ursäkt. I den senaste dokumentären blånekade hon och sa att hon skulle kontakta sonens advokat. Vad tror du advokaten kan göra?
Blir intressant på måndag då sista avsnittet sänds, enligt ordinarie tablå. Först då kommer stalkaren att bli mer allmänt känd.
Finns detta avsnitt av Trolljägarna kvar någonstans att streama? Jag har sökt men ej funnit. Vill gärna veta mer om Mys stalker då jag undrar vad som egentligen driver henne att förfölja och trakassera andra personer. Att My bara kom i vägen och råkade bli måltavla är jag helt övertygad om. My har inte gjort någonting som rättfärdigar denna stalking. Om stalkern är en sådan rättshaverist att hon anser det befogat att anmäla just My för varje företeelse så undrar jag hur hon kan försvara sina egna trakasserier, som alla brev och tidningsprenumerationer. Hur skulle hon själv känna om det var hon som blev utsatt? Skulle hon ta det med godan ro eller anmäla och försöka komma till botten med det, om det så krävs med hjälp av ett teveteam då polisen inte verkat bry sig om det? Jag gissar på det senare.
Inväntar nu nästa steg i det här med att fallet går till rättegång. Speciellt FUP:en.
Vore ju fantastiskt om My Martens fall fick bli ett prejudikat gällande stalking!
Jag skrev att det kunde bli ett prejudikat. Inte att det skulle.
För andra personer att ha som exempel på att mångårig stalking är att se som kriminellt.
Som det är nu, och vilket My Martens själv sagt, så läggs polisanmälningarna ner, år efter år, trots att My haft bevis på hur hon blivit stalkad.
Blir det en utredning som leder till en fällande dom i en rättegång, så kan hennes mål användas för andra, stalkade individer som ett prejudikat.
Med förhoppning att My nu blir lyssnad på och tagen på seriöst allvar, får till en rättegång, så kan hon även vara till hjälp för pågående/framtida andra fall för stalking.
Då kommer hon alltid att vara aktuell! För den goda sakens skull!
Jag skrev att det kunde bli ett prejudikat. Inte att det skulle.
För andra personer att ha som exempel på att mångårig stalking är att se som kriminellt.
Som det är nu, och vilket My Martens själv sagt, så läggs polisanmälningarna ner, år efter år, trots att My haft bevis på hur hon blivit stalkad.
Blir det en utredning som leder till en fällande dom i en rättegång, så kan hennes mål användas för andra, stalkade individer som ett prejudikat.
Med förhoppning att My nu blir lyssnad på och tagen på seriöst allvar, får till en rättegång, så kan hon även vara till hjälp för pågående/framtida andra fall för stalking.
Då kommer hon alltid att vara aktuell! För den goda sakens skull!
Och åtminstone jag är intresserad av FUP!
Folk har blivit dömda förr. Så, blir inget prejudikat. Fattar inte vad du menar…
Finns detta avsnitt av Trolljägarna kvar någonstans att streama? Jag har sökt men ej funnit. Vill gärna veta mer om Mys stalker då jag undrar vad som egentligen driver henne att förfölja och trakassera andra personer. Att My bara kom i vägen och råkade bli måltavla är jag helt övertygad om. My har inte gjort någonting som rättfärdigar denna stalking. Om stalkern är en sådan rättshaverist att hon anser det befogat att anmäla just My för varje företeelse så undrar jag hur hon kan försvara sina egna trakasserier, som alla brev och tidningsprenumerationer. Hur skulle hon själv känna om det var hon som blev utsatt? Skulle hon ta det med godan ro eller anmäla och försöka komma till botten med det, om det så krävs med hjälp av ett teveteam då polisen inte verkat bry sig om det? Jag gissar på det senare.
Ett intressant mönster är att stalkern ger sig på unga mammor som hon ser på TV. Först Madeleine Ilmrud i Familjen Annorlunda och sedan My i Ensam mamma söker. Det är inga superkändisar hon ger sig på utan mer vanliga medelsvensson som hon ser i en realityserie.
Det ligger säkert någon avundsjuka bakom och hon verkar projicera sina egna problem med sina söner och försäkringskassan och myndigheter på offren. Skriver att de är dåliga mödrar och inte tar hand om sina barn och anmäler till socialen och håller på.
"Vad händer om den nu påstådda stalkern helt enkelt skaffar sig ett juridiskt ombud.", skrev jag. Läs rätt!
My har skapat ett drev mot denna person. Och om nu "Stalkern" helt enkelt vänder på steken? Vad händer?
...
My visste ju inte ens vem den anonyma stalkaren var, hur skulle hon ha kunnat skapa ett "drev"? Om den brevskrivande damen ogillade dokumentären får hon anmäla tv4. Tv4s dokumentär avslöjade dock inte namnet, och filmade henne bara i mörker med utsuddat ansikte. Tror det var Hänt som var först med att publicera namnet efter dokumentären, även om namnet förekom i redan i en kommentar 14 augusti 2015 på Madeleines blog då någon kände igen henne från en repris av Trolljägarna.
Så vad har My gjort för hemskt egentligen? Det var ju Aschberg och tv3 som avslöjade henne först. Gnäll på dem om det ska gnällas.
Senast redigerad av outoftheblue 2025-05-15 kl. 10:22.
Ett intressant mönster är att stalkern ger sig på unga mammor som hon ser på TV. Först Madeleine Ilmrud i Familjen Annorlunda och sedan My i Ensam mamma söker. Det är inga superkändisar hon ger sig på utan mer vanliga medelsvensson som hon ser i en realityserie.
Det ligger säkert någon avundsjuka bakom och hon verkar projicera sina egna problem med sina söner och försäkringskassan och myndigheter på offren. Skriver att de är dåliga mödrar och inte tar hand om sina barn och anmäler till socialen och håller på.
Tack för länkar!
Exakt, jag tror det handlar om rättshaverism, ett tvångsmässigt beteende att ge igen för egna upplevda oförrätter som hon istället tar ut på oskyldiga. Egentligen är det synd om stalkern, hon skulle behöva hjälp att bryta det mönstret och gå till botten med varför hon beter sig som hon gör. Undrar om hon har så pass mycket självinsikt att hon är beredd att ta emot hjälp.
Exakt, jag tror det handlar om rättshaverism, ett tvångsmässigt beteende att ge igen för egna upplevda oförrätter som hon istället tar ut på oskyldiga. Egentligen är det synd om stalkern, hon skulle behöva hjälp att bryta det mönstret och gå till botten med varför hon beter sig som hon gör. Undrar om hon har så pass mycket självinsikt att hon är beredd att ta emot hjälp.
Tror det är avsnitt 4 säsong 2 där Madeleines/Mys stalkare förekommer, sändes första gången 17 mars 2015. Men jag kan ha fel.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!