• 1
  • 2
2025-05-14, 17:40
Medlem
fido1986s avatar
Jag snubblade ver ett nytt vokabulr: "Riskpatient"

Det ska vara en patient som inte behandlas, utan bara vervakas, medicineras och riskbedms. - Enligt pstende.

r det sant? Vad innebr det i praktiken i s fall?
Citera
2025-05-14, 17:59
Medlem
StudiumValors avatar
Anvnds vl , men inte som en formell diagnos.
Ngon sjuk mnniska vars tillstnd kan frvrras, spdbarn, gamling, kol, gravid som har ngn sjukdom.
kanske en smllfet tjej med hgt blodtryck som skall fda t ex.
Citera
2025-05-14, 18:00
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Anvnds vl , men inte som en formell diagnos.
Ngon sjuk mnniska vars tillstnd kan frvrras, spdbarn, gamling, kol, gravid som har ngn sjukdom.
kanske en smllfet tjej med hgt blodtryck som skall fda t ex.

Vet du hur det r inom psykiatrin? Anvnder de sig av begreppet?

Med risk tnkte jag p farlig fr andra.
Citera
2025-05-14, 18:06
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Vet du hur det r inom psykiatrin? Anvnder de sig av begreppet?
Om ngn r suicid, gjort allvarligt frsk tidigare, uppvisar ingen frbttring, vill inte delta i vrden, tar inte medicinen missbruk p det snor tabletter i medicinskpet t ex.
Eller vid sjlvskadebeteende.
men det r vl ingen som skriver "riskpatient" i journalen skulle jag gissa i alla fall.
Citera
2025-05-14, 18:19
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Om ngn r suicid, gjort allvarligt frsk tidigare, uppvisar ingen frbttring, vill inte delta i vrden, tar inte medicinen missbruk p det snor tabletter i medicinskpet t ex.
Eller vid sjlvskadebeteende.
men det r vl ingen som skriver "riskpatient" i journalen skulle jag gissa i alla fall.

Tnker mig mer en mer normal person... Jobb, ordnat boende, inget missbruk ver huvud taget. Men som anses vara farlig, impulsiv och berknande samt sakna ngest fr sina handlingar.

Hur behandlar man en sdan patient?
Citera
2025-05-14, 18:27
Medlem
zombie-nations avatar
En riskpatient r en patient som kan rka ut fr ngot. T ex om man har en viss genuppsttning har man risk fr cancer.

Det anvnds inte fr att beskriva att ngon r en risk fr andra. Men ditt psyk kanske anvnder en annan vokabulr.
Citera
2025-05-14, 18:32
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
En riskpatient r en patient som kan rka ut fr ngot. T ex om man har en viss genuppsttning har man risk fr cancer.

Det anvnds inte fr att beskriva att ngon r en risk fr andra. Men ditt psyk kanske anvnder en annan vokabulr.

Har inte hrt det frn mitt psyk. Jag har hrt det frn annat hll. Frskt ska frklaring till mitt psyks agerande och snubblade ver uttrycket.

D blev jag nyfiken p om det stmmer? Typ som att faktagranska.
Citera
2025-05-14, 18:37
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Har inte hrt det frn mitt psyk. Jag har hrt det frn annat hll. Frskt ska frklaring till mitt psyks agerande och snubblade ver uttrycket.

D blev jag nyfiken p om det stmmer? Typ som att faktagranska.

Som sagt, d r det ett ord som anvnds fel. Men ditt psyk vet vl om att du r farlig?
Citera
2025-05-14, 19:53
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Som sagt, d r det ett ord som anvnds fel. Men ditt psyk vet vl om att du r farlig?

Ja, psyket vet om, och anser att jag r det. Frstr vl hur de tnker, men jag tycker att det r verdrivet.

Psyket beter sig konstigt och jag fr inga vettiga svar ngonstans. Jag frsker ska och frst vad det r som hnder...

Lste att man kan bli klassificerad som "riskpatient" - Dvs att de anser att man inte r behandlingsbar. Men de vill inte heller slppa taget om en. Det innebr medicinering, mten och lpande riskbedmningar. Men ingen behandling.

Kan sjlva konceptet stmma ven om det anvnds under ett annat namn?
Citera
2025-05-14, 20:02
Medlem
Sayokas avatar
Citat:
Ja, psyket vet om, och anser att jag r det. Frstr vl hur de tnker, men jag tycker att det r verdrivet.

Psyket beter sig konstigt och jag fr inga vettiga svar ngonstans. Jag frsker ska och frst vad det r som hnder...

Lste att man kan bli klassificerad som "riskpatient" - Dvs att de anser att man inte r behandlingsbar. Men de vill inte heller slppa taget om en. Det innebr medicinering, mten och lpande riskbedmningar. Men ingen behandling.

Kan sjlva konceptet stmma ven om det anvnds under ett annat namn?

Gissningsvis anser de i sna fall att de tminstone kan "hlla dig i schack" s ditt beteende inte eskalerar, vilket p stt och vis r ett stt att behandla ngon... Patienten blir tminstone inte vrre.
Citera
2025-05-14, 20:16
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sayoka
Gissningsvis anser de i sna fall att de tminstone kan "hlla dig i schack" s ditt beteende inte eskalerar, vilket p stt och vis r ett stt att behandla ngon... Patienten blir tminstone inte vrre.

Gagnar mig inte srskilt mycket... Hade hellre sett att de infriade sina lften. Vill inte vara p vervakning. Fr jag inte det utlovade s trttnar jag ju till sist.

Kan en sdan patient tacka fr sig och g? Lta bli att dyka upp, eller bara boka av mtena? - Utan att ngot hnder dvs.
Citera
2025-05-14, 20:18
Medlem
Sayokas avatar
Citat:
Gagnar mig inte srskilt mycket... Hade hellre sett att de infriade sina lften. Vill inte vara p vervakning. Fr jag inte det utlovade s trttnar jag ju till sist.

Kan en sdan patient tacka fr sig och g? Lta bli att dyka upp, eller bara boka av mtena? - Utan att ngot hnder dvs.

De gr det nog i sna fall fr att gagna samhllet. Det gagnar nog dock dig med ven om du inte vill inse det i nulget.

Om det r vanliga ppenvrden du r hos kan du inte tvingas g dit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in