• 1
  • 2
2025-05-14, 17:40
Medlem
fido1986s avatar
Jag snubblade över ett nytt vokabulär: "Riskpatient"

Det ska vara en patient som inte behandlas, utan bara övervakas, medicineras och riskbedöms. - Enligt påstående.

Är det sant? Vad innebär det i praktiken i så fall?
Citera
2025-05-14, 17:59
Medlem
StudiumValors avatar
Används väl , men inte som en formell diagnos.
Någon sjuk människa vars tillstånd kan förvärras, spädbarn, gamling, kol, gravid som har ngn sjukdom.
kanske en smällfet tjej med högt blodtryck som skall föda t ex.
Citera
2025-05-14, 18:00
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Används väl , men inte som en formell diagnos.
Någon sjuk människa vars tillstånd kan förvärras, spädbarn, gamling, kol, gravid som har ngn sjukdom.
kanske en smällfet tjej med högt blodtryck som skall föda t ex.

Vet du hur det är inom psykiatrin? Använder de sig av begreppet?

Med risk tänkte jag på farlig för andra.
Citera
2025-05-14, 18:06
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Vet du hur det är inom psykiatrin? Använder de sig av begreppet?
Om ngn är suicid, gjort allvarligt försök tidigare, uppvisar ingen förbättring, vill inte delta i vården, tar inte medicinen å missbruk på det å snor tabletter i medicinskåpet t ex.
Eller vid självskadebeteende.
men det är väl ingen som skriver "riskpatient" i journalen skulle jag gissa i alla fall.
Citera
2025-05-14, 18:19
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Om ngn är suicid, gjort allvarligt försök tidigare, uppvisar ingen förbättring, vill inte delta i vården, tar inte medicinen å missbruk på det å snor tabletter i medicinskåpet t ex.
Eller vid självskadebeteende.
men det är väl ingen som skriver "riskpatient" i journalen skulle jag gissa i alla fall.

Tänker mig mer en mer normal person... Jobb, ordnat boende, inget missbruk över huvud taget. Men som anses vara farlig, impulsiv och beräknande samt sakna ångest för sina handlingar.

Hur behandlar man en sådan patient?
Citera
2025-05-14, 18:27
Medlem
zombie-nations avatar
En riskpatient är en patient som kan råka ut för något. T ex om man har en viss genuppsättning har man risk för cancer.

Det används inte för att beskriva att någon är en risk för andra. Men ditt psyk kanske använder en annan vokabulär.
Citera
2025-05-14, 18:32
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
En riskpatient är en patient som kan råka ut för något. T ex om man har en viss genuppsättning har man risk för cancer.

Det används inte för att beskriva att någon är en risk för andra. Men ditt psyk kanske använder en annan vokabulär.

Har inte hört det från mitt psyk. Jag har hört det från annat håll. Försökt söka förklaring till mitt psyks agerande och snubblade över uttrycket.

Då blev jag nyfiken på om det stämmer? Typ som att faktagranska.
Citera
2025-05-14, 18:37
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Har inte hört det från mitt psyk. Jag har hört det från annat håll. Försökt söka förklaring till mitt psyks agerande och snubblade över uttrycket.

Då blev jag nyfiken på om det stämmer? Typ som att faktagranska.

Som sagt, då är det ett ord som används fel. Men ditt psyk vet väl om att du är farlig?
Citera
2025-05-14, 19:53
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Som sagt, då är det ett ord som används fel. Men ditt psyk vet väl om att du är farlig?

Ja, psyket vet om, och anser att jag är det. Förstår väl hur de tänker, men jag tycker att det är överdrivet.

Psyket beter sig konstigt och jag får inga vettiga svar någonstans. Jag försöker söka och förstå vad det är som händer...

Läste att man kan bli klassificerad som "riskpatient" - Dvs att de anser att man inte är behandlingsbar. Men de vill inte heller släppa taget om en. Det innebär medicinering, möten och löpande riskbedömningar. Men ingen behandling.

Kan själva konceptet stämma även om det används under ett annat namn?
Citera
2025-05-14, 20:02
Medlem
Sayokas avatar
Citat:
Ja, psyket vet om, och anser att jag är det. Förstår väl hur de tänker, men jag tycker att det är överdrivet.

Psyket beter sig konstigt och jag får inga vettiga svar någonstans. Jag försöker söka och förstå vad det är som händer...

Läste att man kan bli klassificerad som "riskpatient" - Dvs att de anser att man inte är behandlingsbar. Men de vill inte heller släppa taget om en. Det innebär medicinering, möten och löpande riskbedömningar. Men ingen behandling.

Kan själva konceptet stämma även om det används under ett annat namn?

Gissningsvis anser de i såna fall att de åtminstone kan "hålla dig i schack" så ditt beteende inte eskalerar, vilket på sätt och vis är ett sätt att behandla någon... Patienten blir åtminstone inte värre.
Citera
2025-05-14, 20:16
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sayoka
Gissningsvis anser de i såna fall att de åtminstone kan "hålla dig i schack" så ditt beteende inte eskalerar, vilket på sätt och vis är ett sätt att behandla någon... Patienten blir åtminstone inte värre.

Gagnar mig inte särskilt mycket... Hade hellre sett att de infriade sina löften. Vill inte vara på övervakning. Får jag inte det utlovade så tröttnar jag ju till sist.

Kan en sådan patient tacka för sig och gå? Låta bli att dyka upp, eller bara boka av mötena? - Utan att något händer dvs.
Citera
2025-05-14, 20:18
Medlem
Sayokas avatar
Citat:
Gagnar mig inte särskilt mycket... Hade hellre sett att de infriade sina löften. Vill inte vara på övervakning. Får jag inte det utlovade så tröttnar jag ju till sist.

Kan en sådan patient tacka för sig och gå? Låta bli att dyka upp, eller bara boka av mötena? - Utan att något händer dvs.

De gör det nog i såna fall för att gagna samhället. Det gagnar nog dock dig med även om du inte vill inse det i nuläget.

Om det är vanliga öppenvården du är hos kan du inte tvingas gå dit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in