2025-05-14, 13:45
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solstralen94
Priset ökar eftersom utgifterna för hela ledet ökar. Det är enkel och grundläggande matte, sen kan man tycka vad man vill i sakfrågan. Jag tycker exempelvis att maten är alldeles för billig, ser vi historiskt så är också maten väldigt billig idag, så inga konstigheter där.
Du måste ju vara politiker eller nåt..
2018 minns jag hur jag kunde fylla hela skuffen på bilen med mat för ca 1000-1500. Nu får man två påsar för samma pengar.
2025-05-14, 14:22
Medlem
Solstralen94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Du måste ju vara politiker eller nåt..
2018 minns jag hur jag kunde fylla hela skuffen på bilen med mat för ca 1000-1500. Nu får man två påsar för samma pengar.

Varför tror du jag är politiker? Tycker snarare att hela ledet ska få betalt, det är inte rimligt att jag kan köpa en gurka för 5 kr, med tanke på det jobb som krävs att odla, förvara, skicka, sälja.
2025-05-14, 14:30
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Varför tror du jag är politiker? Tycker snarare att hela ledet ska få betalt, det är inte rimligt att jag kan köpa en gurka för 5 kr, med tanke på det jobb som krävs att odla, förvara, skicka, sälja.
Det kostar mer än 5 kr för en gurka. Var handlar du? Alibabas fruktstånd?

Priset på gurka har gått upp mer än 30% sedan december.
2025-05-14, 14:42
Medlem
Det är vissa produkter som gör så att matpriserna totalt ökar, några få produkter som frukt och grönt, kaffe, choklad, socker olivolja drar iväg. Detta är till största del på grund av dåliga skördar vilket i sig beror på dåligt väder (kanske relaterat till klimatförändringar, vem vet) samt en ökad efterfrågan på produkterna nu när mer och mer människor kommer upp ur fattigdom och har råd att köpa saker.

Tittar man bränsle så är det väl det lägsta på flera år. Sen har kriget mellan ryssen och Ukraina fördyrat en hel del, deras inflation ligger på ca 15% för Ukraina och 25% för Ryssen, detta gör att mindre exporteras då det framställs mindre mängder mat i dessa länder plus sanktioner.
2025-05-14, 14:53
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Kaffe och choklad. Just de två nöjen som jag köper mest av. Otur.

När jag köpte min senaste chipspåse och öppnade den fanns det bara lite krafs i botten. För 30 kr.
Om det var hål i påsen så att det fattades chips så borde du lämnat tillbaks den.
2025-05-14, 15:26
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Det som har varit mest iögonfallande är kaffepriset, det andra har jag inte tänkt så mycket på.

Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
Jepp, några månader sen var lägsta priset på Lidl kring 40 strecket. Idag är allt 65 kr+

Lidl’s tyskrostade kaffe ”Bellarom Gold”, kostar 53:90 kr. Deras svenskrostade kaffe (det heter också Bellarom) är runt 20 kr dyrare.
Var hamnar de 20 kronorna?
Hos rosteriets aktieägare?
Saker och ting är ju allvarligt upp och ner när livsmedel producerat utomlands är billigare än svenskproducerat.

(Bellarom Gold är ett riktigt gott kaffe, tycker jag)
2025-05-14, 15:34
Medlem
TrueCs avatar
Vi måste ju införa IQ-test på den här jävla sidan, det står uttryckligen ”i årstakt”

Jävla kioskmongon, det gäller er som skriver utan att läsa också.
2025-05-14, 15:38
Medlem
EU, kort och gott, EU
2025-05-14, 16:19
Medlem
Solstralen94s avatar
Citat:
Det kostar mer än 5 kr för en gurka. Var handlar du? Alibabas fruktstånd?

Priset på gurka har gått upp mer än 30% sedan december.

Sist jag handlade kostade en gurka 5 kr på Stora COOP, okej det var rea och nedsatt pris men ändå inte värdigt. Jag tycker alla led ska få betalt för det arbete dom gör och då måste man kosta betydligt mer.
2025-05-14, 16:23
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Sist jag handlade kostade en gurka 5 kr på Stora COOP, okej det var rea och nedsatt pris men ändå inte värdigt. Jag tycker alla led ska få betalt för det arbete dom gör och då måste man kosta betydligt mer.
Det kallas för lockvara då, butiker har flera såna för att få in dig i just deras.
2025-05-14, 16:30
Medlem
Tysta nu gott folk, knyt näven i fickan. Vi ska kriga mot Ryssarna, då spelar det ingen roll om ni svälter lite på köpet.
2025-05-14, 16:32
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Det kallas för lockvara då, butiker har flera såna för att få in dig i just deras.
Så är det, men även fast det är en lockvara så behöver du bara betala 5 kr. Du behöver faktiskt inte köpa andra varor. Det är upp till dig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in