• 1
  • 2
2025-05-14, 09:07
Medlem
I april ökade matpriserna med otroliga 5,5% procent, vad är det som gör att matpriserna ökar som de gör? Stämmer ens siffrorna som SCB presenterar kring inflationen?

https://www.dn.se/direkt/2025-05-14/...-kaffet-rusar/
2025-05-14, 09:33
Medlem
RiMaXs avatar
Det som har varit mest iögonfallande är kaffepriset, det andra har jag inte tänkt så mycket på.
2025-05-14, 09:38
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
I april ökade matpriserna med otroliga 5,5% procent, vad är det som gör att matpriserna ökar som de gör? Stämmer ens siffrorna som SCB presenterar kring inflationen?

Finns knappt en bonde kvar i Sverige. Så det rullar ut mkt pengar ur Sverige. Tack alliansen för det.
2025-05-14, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx

Nej de ökade inte med 5.5% under April, det var årstakten som var 5.5%.
I April sjönk livsmedelspriserna med 0,2 procent jämfört med mars. Från artikeln du länkar till:

Citat:
I mars låg den på årsbasis på 5,4 procent – i genomsnitt sjönk dock livsmedelspriserna med 0,2 procent jämfört med mars.

Och var i ligger konspirationen? Vem menar du konspirerar mot vilka och varför? Känns lite luddigt att diskutera en så löst beskriven teori.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-05-14 kl. 09:45.
2025-05-14, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Finns knappt en bonde kvar i Sverige. Så det rullar ut mkt pengar ur Sverige. Tack alliansen för det.

Finns ganska gott om bönder här nere i Skåne, men jag tvivlar på att de får 5 % mer varje månad för sina produkter.
Detta är helt skapat av kapitalisterna för att fylla deras fickor och det pga det inte finns så mycket annat som går med vinst längre. Räntan gör att bostadspriserna går ner, kapitalvaror har folk slutat att handla eller i varje fall från Sverige, kläder lika så.
Det är bara att hålla tummarna för att privatpersoner snart skulle kunna importera sin egen mat från marknader med lägre priser för annars lär detta fortsätta.
Det är i vilket fall helt absurt att matpriserna ökar med 3-5 % månad för månad. Detta har dessutom hållit på med nu i 2-3 år och än verkar det inte bli något stopp.
2025-05-14, 10:39
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Finns ganska gott om bönder här nere i Skåne, men jag tvivlar på att de får 5 % mer varje månad för sina produkter.
Detta är helt skapat av kapitalisterna för att fylla deras fickor och det pga det inte finns så mycket annat som går med vinst längre. Räntan gör att bostadspriserna går ner, kapitalvaror har folk slutat att handla eller i varje fall från Sverige, kläder lika så.
Det är bara att hålla tummarna för att privatpersoner snart skulle kunna importera sin egen mat från marknader med lägre priser för annars lär detta fortsätta.
Det är i vilket fall helt absurt att matpriserna ökar med 3-5 % månad för månad. Detta har dessutom hållit på med nu i 2-3 år och än verkar det inte bli något stopp.

Mmm, och ökade produktionskostnader har givetvis inget med ökade slutpriser att göra? Energipriserna har ökat rejält som alla vet, vissa råvaror som det kan råda brist på mellan åren gör att priserna går upp på just detta osv. Nej det måste vara en handfull personer som gör detta för att fylla sina egna fickor! 😎
2025-05-14, 10:49
Medlem
Guldfoten avskaffades i Sverige 1931.
Nu, med all elektronik, behöver pengar inte ens vara värt pappret det är tryckt på.

Det är inte maten som blir dyrare, det är pengar som blir allt mer värdelöst.
Konsumenterna märker av detta som starkast, när effektiviseringen av matproduktionen nått vägs ände.
2025-05-14, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj

Ditt påstående är inte korrekt, priserna har ökat 5% på ett år..

Citat:
De genomsnittliga priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 0,8 procent i mars, jämfört med februari. Från mars 2024 till mars i år ökade priserna med 5,4 procent.

https://www.scb.se/pressmeddelande/h...manader-i-rad/
2025-05-14, 10:55
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Det som har varit mest iögonfallande är kaffepriset, det andra har jag inte tänkt så mycket på.
Jepp, några månader sen var lägsta priset på Lidl kring 40 strecket. Idag är allt 65 kr+
2025-05-14, 10:59
Medlem
Solstralen94s avatar
Priset ökar eftersom utgifterna för hela ledet ökar. Det är enkel och grundläggande matte, sen kan man tycka vad man vill i sakfrågan. Jag tycker exempelvis att maten är alldeles för billig, ser vi historiskt så är också maten väldigt billig idag, så inga konstigheter där.
2025-05-14, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solstralen94
Jag tycker exempelvis att maten är alldeles för billig, ser vi historiskt så är också maten väldigt billig idag, så inga konstigheter där.

Håller med om att maten är billig, förutom en del undantag för saker som alltid varit dyrt av olika anledningar såklart.
2025-05-14, 11:13
Medlem
Paris24s avatar
Kaffe och choklad. Just de två nöjen som jag köper mest av. Otur.

När jag köpte min senaste chipspåse och öppnade den fanns det bara lite krafs i botten. För 30 kr.

Alla människor, särskilt uttalat i USA, har numera lurats av media till att alla priser ska stiga och det är bara att bita ihop. Det har gett USA de högsta priserna på allt inklusive bostad och bil och snittpriset för bilar är $48000 = 480000 kr. Och hjärntvätten i media har fungerat så bra att de som köper bilen med 100.00 kr i överpris blir hur lyckliga som helst.

Apple var det första företaget som fick genomslag för iden "nu kostar våra produkter dubbelt så mycket som de andras. Men du får en fin vit kartongask också".

Detta ser illa ut för framtiden. Världens sju största företag kan höja priserna hur mycket de vill och ganska snart kommer de att ha alla pengar i hela världen.
Senast redigerad av Paris24 2025-05-14 kl. 11:17.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in