• 1
  • 2
2025-05-14, 11:49
Medlem
Nyckeln till dragkroken kärvade och gick av inuti låset. Nu kan jag montera dragkroken men inte låsa den och det gillade inte Bilprovningen. Kan man göra något åt det eller blir det till att försöka få tag på en likadan dragkrok någonstans?

Opel Zafira Tourer -2012
Citera
2025-05-14, 11:54
Avstängd
Köp en nyckelutdragare, beställ nya nycklar.

Byt låskolv(vissa dragkrokar går de på)

Köp ny krok från skroten
Citera
2025-05-14, 12:13
Medlem
Mitt tips är att montera av dragkroken helt och hållet och montera en ny som inte är avtagbar. Sen typbesiktigar du den så slipper du det här problemet i framtiden.

Avtagbara dragkrokar är fan det mest efterblivna som någonsin uppfunnits.
Citera
2025-05-14, 12:18
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Mitt tips är att montera av dragkroken helt och hållet och montera en ny som inte är avtagbar. Sen typbesiktigar du den så slipper du det här problemet i framtiden.

Kan vara bra oxå ibland med avtagbara dragkrokar.

Mer tips finns här:
(FB) Åtgärda dragkrok - vad gäller?
(FB) Avtagbar dragkrok borta, besiktning?
(FB) Nyckel fastnat i dragkrok
Citera
2025-05-14, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regel0.02
Kan vara bra oxå ibland med avtagbara dragkrokar.
När är det bra? Enda gången jag någonsin har tagit av dem är vid besiktning.
Citera
2025-05-14, 14:34
Medlem
Citat:
När är det bra? Enda gången jag någonsin har tagit av dem är vid besiktning.
Den bör endast sitta på plats när den skall användas. En påkörning bakifrån som träffar draganordningen kan få skador på bilen längre fram också, den sitter ju stumt fastskruvad. En påkörning som träffar bakstammen på bilen mildras direkt av att plåten veckar ihop sig på avsett vis.
Citera
2025-05-14, 15:36
Medlem
Citat:

Du menar väl registreringsbesiktar.
Annars måste du bl a krocktesta bilen.
Efter det har du ingen bil!
Citera
2025-05-14, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Hehe, japp. Det var det jag menade.
Citera
2025-05-14, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Den bör endast sitta på plats när den skall användas. En påkörning bakifrån som träffar draganordningen kan få skador på bilen längre fram också, den sitter ju stumt fastskruvad. En påkörning som träffar bakstammen på bilen mildras direkt av att plåten veckar ihop sig på avsett vis.
Så kanske det är, men för mig känns det lite som ett edge case. När jag blir påkörd bakifrån är det inte bilen jag är orolig för utan personskador. Skulle aldrig ta av dragkroken av den anledningen.
Citera
2025-05-14, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Ja det var väl vad som menades, personen tycks dock ha missat det här med typgodkännande och årsmodell på bilen ifråga vilket gör att TS inte behöver göra någonting alls vad gäller besiktning, bara bulta dit en ny fast eller löstagbar spelar ingen roll så länge kroken är avsedd och godkänd för bilen.
Citera
2025-05-14, 16:03
Medlem
Citat:
Så kanske det är, men för mig känns det lite som ett edge case. När jag blir påkörd bakifrån är det inte bilen jag är orolig för utan personskador. Skulle aldrig ta av dragkroken av den anledningen.
Det är just för att krockskyddet ska fungera som det är tänkt av biltillverkaren som de infällbara krokarna blev till, så vad du gör när du inte tar av den är att egentligen försämra säkerheten då karossen kanske inte veckar sig som det är tänkt för att ta upp krockenergin.
Citera
2025-05-14, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Det är just för att krockskyddet ska fungera som det är tänkt av biltillverkaren som de infällbara krokarna blev till, så vad du gör när du inte tar av den är att egentligen försämra säkerheten då karossen kanske inte veckar sig som det är tänkt för att ta upp krockenergin.
Så kanske det är.

Hur som helst är jag nöjd över att äntligen fått höra ett någorlunda vettigt skäl till deras existens, även om de fortfarande kan dra åt helvete
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in