• 1
  • 2
2024-03-03, 18:20
Medlem
QP Cheeses avatar
Jag har en gammal skrotbil från 2011 som har ett avtagbart drag, jag har lagt draget nånstans och minns inte var och nu är det dags för besiktning. Jag använder inte draget och skiter egentligen i det, men besiktningen lär bry sig.

Kan jag dra monteringen på bilen med en vinkelslip så det inte går koppla drag i framtiden och på det sättet komma undan både tvåor och framtida tjafs och på besiktningen regga skiten utan drag och åka därifrån utan just den tvåan iallafall?

Eller är det betydligt jobbigare än så att lösa?
Citera
2024-03-03, 18:52
Du måste i så fall göra en registreringsbesiktning eftersom det står i registreringsbeviset att den har dragkrok

https://www.bilprovningen.se/tjanste...nklare-andring
Citera
2024-03-03, 19:00
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Du måste i så fall göra en registreringsbesiktning eftersom det står i registreringsbeviset att den har dragkrok

https://www.bilprovningen.se/tjanste...nklare-andring

Så, dra av fästet på bilen med en vinkelslip, göra en registreringsbesiktning och sen en vanlig?
Citera
2024-03-03, 19:01
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese
Så, dra av fästet på bilen med en vinkelslip, göra en registreringsbesiktning och sen en vanlig?
Det är vad jag tror
Citera
2024-03-03, 19:03
Medlem
66ccskyhawks avatar
skruva bort hållaren bara så får du inte 2a på det.
Citera
2024-03-03, 19:27
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 66ccskyhawk
skruva bort hållaren bara så får du inte 2a på det.

Du menar alltså att jag kan skruva bort hållaren på bilen, boka en tid och så reggar de det bara sådär? Och om jag vill så kan jag spara hållaren, råkar jag hitta draget så skruvar jag dit det igen och vips så kan jag regga det med drag återigen?
Citera
2024-03-03, 19:38
Medlem
66ccskyhawks avatar
Citat:
Du menar alltså att jag kan skruva bort hållaren på bilen, boka en tid och så reggar de det bara sådär? Och om jag vill så kan jag spara hållaren, råkar jag hitta draget så skruvar jag dit det igen och vips så kan jag regga det med drag återigen?

en vettig besiktningsman ger inte 2a om man tar bort dragkroken.

https://www.bilprovningen.se/arkiv/f...rt-en-dragkrok

"Demontering av kopplingsanordning på EU-typgodkänd personbil klass I eller EU-typgodkänd lätt lastbil med en högsta maximala totalvikt av 3 500 kg under förutsättning att uppgift om kopplingsanordning inte finns i vägtrafikregistret."
Citera
2024-03-04, 00:11
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:

Kolla så bilen verkligen har draget inskrivet i registreringsbeviset. Det är nämligen godkänt att montera modellgodkända drag utan att registreringsbesikta bilen.
Om så är fallet kan du montera av och på hur mycket du vill så länge du följer monteringsanvisningen.

Men kan du inte låna en krok från samma dragtillverkare av någon bekant (eller fråga i någon Facebookgrupp) det verkar vara den enklaste lösningen tycker jag. Westfalia har t ex många modeller av krok som passar i alla hållare av samma grundtyp av drag för olika bilar.
Citera
2024-03-04, 19:26
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Kolla så bilen verkligen har draget inskrivet i registreringsbeviset. Det är nämligen godkänt att montera modellgodkända drag utan att registreringsbesikta bilen.
Om så är fallet kan du montera av och på hur mycket du vill så länge du följer monteringsanvisningen.

Det står "kopplingsanordning - Demonterbar kula" och jag antar att det ska stå -"ingen" eller nåt liknande?

Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Men kan du inte låna en krok från samma dragtillverkare av någon bekant (eller fråga i någon Facebookgrupp) det verkar vara den enklaste lösningen tycker jag. Westfalia har t ex många modeller av krok som passar i alla hållare av samma grundtyp av drag för olika bilar.

Jag har spenderat 3 veckor nu att hitta en, verkar vara lögn så jag kommer nog dra vinkelslipen på fästet och göra det obrukbart så är problemet ur världen.
Citera
2024-03-04, 19:33
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Det står "kopplingsanordning - Demonterbar kula" och jag antar att det ska stå -"ingen" eller nåt liknande?
Ja då är den inskriven och registreringsbesiktad, annars står det inget alls där.

Citat:
Jag har spenderat 3 veckor nu att hitta en, verkar vara lögn så jag kommer nog dra vinkelslipen på fästet och göra det obrukbart så är problemet ur världen.
Tråkigt, Marketplace på Facebook, Blocket och Tradera, har du kollar där? Bildelsbasen?
Citera
2024-03-04, 23:14
Medlem
Citat:

Måste gå att demontera utan destruktiva åtgärder som blir fallet med envinkelslip.
Citera
2024-03-05, 15:48
Medlem
Citat:

Inte hittat nån här?

https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb...imit=10&page=1

Vilken bilmodell är det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in