2025-05-08, 07:42
Medlem
Ser man alkohol som sidomissbruk i LARO eller ses det som okej i och med att det är lagligt osv
Citera
2025-05-08, 12:09
Medlem
Är det värt att höja från 16 till 20-24? Har bra effekt på 16 men känns som det går ur för snabbt vaknar på natten med abs, blir det bättre om jag höjer? Min mottagning verkar ha 16 som maxdos men kan nog tjata mig till en höjning frågan är om det är värt det
Citera
2025-05-09, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Är det värt att höja från 16 till 20-24? Har bra effekt på 16 men känns som det går ur för snabbt vaknar på natten med abs, blir det bättre om jag höjer? Min mottagning verkar ha 16 som maxdos men kan nog tjata mig till en höjning frågan är om det är värt det

Känns det så även första natten? Eller hur många dagar har passerat tills du känner dig abstinent?
Det är depotspruta du får eller hur?
Citera
2025-05-09, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SophieF
Känns det så även första natten? Eller hur många dagar har passerat tills du känner dig abstinent?
Det är depotspruta du får eller hur?

Känts så hela tiden, nej jag får filmen varför tror du att jag får depotsprutan?
Citera
2025-05-09, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av galt
Har inte varit på något möte sedan jag gick med i LARO så ca 15år sedan sist. Vet att det varierar från möte till möte men hur upplever du (eller någon annan som läser) att att det fungerar och hur är attityden mot LARO?
Jag har vart på möten i Stockholmsområdet och där va attityden att man inte är ren om man är med i LARO. Vissa tyckte väl att det ändå va bra att man gick på möten men jag upplevde att de flesta va emot LARO. Det fanns tydligen LARO-grupper, liknande NA, förr men det finns tyvärr inte kvar i Stockholm som jag förstått det. Hade vart skönt o va med på möten där man också kände sig respekterad.
Citera
2025-05-09, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kasst
Jag har börjat gå på NA möten för att få prata av mig om mitt drogsug och allt annat som pågår i livet. Är ganska ny på Laro. Men får ut väldigt mycket av denna kombination

Okej! Där jag bor får man inte gå på NA möten då man inte anses vara ren om man går dessa och blir inte respekterad av gruppen. Jättetråkigt tycker jag.
Citera
2025-05-09, 23:22
Medlem
Citat:
Ser man alkohol som sidomissbruk i LARO eller ses det som okej i och med att det är lagligt osv
Du får dricka även fast du är med i programmet, dock så är det mycket vanligt att man behöver lämna blodprov regelbundet där peth ska ligga under 0,30. Det krävs en relativt stor alkoholkonsumtion för att komma upp i det värdet. Iaf enligt mig.
Citera
2025-05-09, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opitjejen
Okej! Där jag bor får man inte gå på NA möten då man inte anses vara ren om man går dessa och blir inte respekterad av gruppen. Jättetråkigt tycker jag.
Sorgligt att höra. Vet du om det finns något liknande där LARO-folk träffas? Tidigare fanns ju brukarföreningen.
Citera
2025-05-10, 10:22
Medlem
Citat:
Känts så hela tiden, nej jag får filmen varför tror du att jag får depotsprutan?

Det låter som att du borde höja dosen ja
Citera
2025-05-10, 23:14
Medlem
Alltså va är det där för snack? Plast i kroppen? Har aldrig hört det innan, varför skulle de använda sig av plast? (Halveringstid 400 år..)

Sen undrar jag varför folk vill sidomissbruka, är inte hela tanken med Laro att man ska sluta med allt, eller åtminstone försöka? Alkohol är väldigt individuellt, de som är beroende av mötena kommer säga till er att drick inte en droppe, jag säger att det är helt och hållet upp till en själv, minns tillbaka på alkoholen och hur den har påverkat er.. det är så otroligt individuellt! Jag dricker gärna en öl till maten, eller ett par öl till en match nångång, men då måste jag stanna vid 2-3 stycken.

Personligen har jag lyckats hålla mig ifrån det mesta men har fuskat ibland med pregabalin och även fått några benso återfall.
Men det är inte något jag vill göra längre, har man inte den attityden så sen jag inte riktigt vitsen med Laro? Jaja jag tänker inte döma nån, räddar det ett liv så är det värt precis alla återfall en kan få.

Sen när det kommer till NA, i staden där jag bor på västkusten så har jag och min vän gjort klart för dem som är på mötena att vi kommer prata, vi ska bemötas med samma respekt som alla andra, punkt slut.

Jag hoppas verkligen attityden gällande NA ändras i era städer, annars får ni ta tag i det själv, som vi gjorde. Nu tycker jag iof att AA mötena ger mer så det är mer rutinerade folk där.. nåväl, kämpa på alla!

Och gå på mötena om ni känner att det ger er nånting. För mig är det skönt att kunna ha en ”vägg” att få prata till ibland, utan att de dömer en.. lite trist att inte folk lyssnar så bra bara, tycker ibland att de som går på mötena är väldigt fokuserade på sig själva, men det kanske är så det ska va?

(Snart 2 månader med Laro, möten och lagt ner 95% av all skit ja höll på med.. helt otroligt när jag tänker efter..)
Citera
2025-05-11, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opitjejen

Vem är det som hindrar dig från att gå på mötena?
Citera
2025-05-11, 08:19
Medlem
Angående subutex injektionen.

Jag började på laro för ca 3 månader å har testat både tablett buvidal å nu subutex injektionen.
Jag gick från 8 mg till injektionen å den första på 300 vart jag påverkad av på kvällen. Men redan efter 2.5 vecka så vart jag skakig är trött ha rångest å omotiverad. Fick min andra spruta för 15 dagar sen å jag är i samma läge som förra gången fast alla säger att det ska ha byggts på ännu mer och därför andra sprutan bara blir på 100.
Jag vaknar stel ont i kroppen och jqg kan knappt hålla ögonen öppna om jag inte tar min elvanse.

Grejen är att restiden till laro fram å tillbaka går på 5 timmar för mig å min läkare vill att jag ska gånpå låg dos som 8 mg å jag tänkte då att jag skulle få mer mg eller ja halt av injektionen .

Ska dit i morgon och tänker be dom om ett prov, läste nått inlägg om att värdena ska ligga på ett visst värde nu men att det i den personen fall inte hade gjort det. Tänker finns de dom fallen där injektionen inte alls släpper ut medicin? Menar knölarna är ju fortfarande väldigt stora bägge två.

Dom verkar lite utgå ifrån hur den ska funka men allt kan väl inte funka likadant på alla?

Tänkte om det är fler som kollat värdet ochbdet faktiskt inte stämmer? Eller om man helt enkelt ska gå tillbaka till tabletter å genast efter första dagen be om en högre dos för att sprutan i deras ögon ska ge ut mer?

Vill så gärna att sprutan ska fungera för det funkar verkligen inte med allt åkande fram å tillbaka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in