2025-05-13, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Syftar du på Thybergs äkta man här? Eller har det förekommit någon annan diplomat i tråden förutom Thyberg (det var ett tag sedan jag dök in här sist)?

Nej inte hans partner utan på en diplomat. Nu går SVT ut och bekräftar att det verkar finnas någon koppling mellan den diplomat som frihetsberövade och bilderna på Thyberg.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...hybergs-avgang
Citera
2025-05-13, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Det är ingen större skillnad nu. Fortfarande massa kontakter som krävs för att komma någon vart. Skulle säga att denna verkstad är värre än de flesta andra. Ja jag känner en del som arbetar på UD. Vettiga personer överlag men de erkänner gladeligen att de fått sina möjligheter via familjens tidigare insatser men även hårt slit men de var helt hundra på att det fanns en framtid där innan de började utbilda sig. Sen finns det fördelar med detta också. Lojalitet, pålitlighet och hållhakar är viktigt i den där miljön. En anledning varför det kommer bli brutalt mycket svårare att släppa in någon med rysk, iransk och allmänt utländsk bakgrund i några som helst känsliga tjänster i framtiden.

Det finns många som inte alls har någon familjekoppling som blir antagna till diplomatprogrammet. Det är flera tusen sökande och det görs både många tester och intervjuer. Så att det behövs familjekontakter för att komma någonstans stämmer inte. Däremot behövdes länge partibok i S för att avancera.
Citera
2025-05-13, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sveaswe
Dom skickades via proton Mail enligt nyheterna. Har svårt att se att ryssarna använder sig av protonmail. Om jag inte minns fel är protonmail förbjudet i Ryssland. Eller så försvårar dom kommunikationen via dom. Kommer inte ihåg vad det var. Protonmail låter som någon sd:are sitter på som inte ville ha en bög till säkerhetsrådgivare. Eller kan man misstänka denna toppadvokat som nu blivit arresterad ska ha skickat dom. För det finns ju konkurrens också inte bara utländska fiender. Jag tycker detta är mer något inrikes problem än misstänka någon från utlandet. Vi vet ju inte vem han och partnern har legat runt med och säkert haft multipla relationer . Någon som kanske är sårad eller arg . Vad vet vi.

Precis det jag trodde och skrev tidigare!!LOL!!! Denna circus fortsätter altså.
Citera
2025-05-13, 16:12
Medlem
Janina-Kazarinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Nu vänds kritiken mot de som avskedade Thyberg. Justitiemmord ?

Ja, fast inte med bara två "m" utan med tre stycken. Och så måste du stammmmmma som Orrrruppppp
Citera
2025-05-13, 16:13
Medlem
Janina-Kazarinas avatar
Fram med bilderna någon gång, tack!
Citera
2025-05-13, 16:21
Avstängd
triptykens avatar
Tre dagar efter att Tobias Thyberg slutat greps en UD-diplomat misstänkt för spioneri. Enligt SVT finns det en koppling mellan händelserna.

Vilket låter vasst MEN det är inte därför jag valde Aftonbladets istället för SVTs text utan detta

Citat:
På utrikesdepartementet ska flera anställda också vara upprörda över hur, som man upplever det, Thyberg slängts under bussen av Kristersson, erfar Aftonbladet.

Det ska ”råda panik”, enligt en källa på UD.

– Det finns en gyllene regel om att politiker i ledande ställning inte ska skylla på tjänstemän och det bryter Kristersson emot nu. Folk skriker åt varandra och känslan av att ingen har kontroll är påtaglig efter senare dygnet, säger källan.

Det i kombination med det som nämnts innan - det var JUST i detta nu någon läckte fotona till media och regeringen. Foton nån hållt på länge och fått på rätt rejäla sätt. Kukbilden var ju ett PM på Grindr inte nåt officiellt.
Diskussion då var av goda skäl varför i hela friden nån skulle läcka det då istället för att hålla på det och pusha - men ett argument var att TT inte var en sån snubbe som skulle begå högförräderi för att regeringen inte skulle se hans kukbilder med tanke på hur välrenommerad han var.
Så varför nu?

Det var nog just det här dom ville uppnå. Panik. FUD mer eller mindre.
Citera
2025-05-13, 16:23
Avstängd
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janina-Kazarina
Fram med bilderna någon gång, tack!

Har inte sett dom men som dom beskrivs: litet naket, litet hud från officiella grindrprofilen och sen en kukbild skickad i PM på grindr. Känns ju inte som vad som är i dom är särskilt rafflande.
Citera
2025-05-13, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sveaswe
Precis det jag trodde och skrev tidigare!!LOL!!! Denna circus fortsätter altså.

Tror helt klart att främmande makt är involverad. Kanske har de tvingat toppdiplomaten att läcka bilderna? Kan ju finns känsliga bilder även på denne.
Citera
2025-05-13, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byrakrat
Det finns många som inte alls har någon familjekoppling som blir antagna till diplomatprogrammet. Det är flera tusen sökande och det görs både många tester och intervjuer. Så att det behövs familjekontakter för att komma någonstans stämmer inte. Däremot behövdes länge partibok i S för att avancera.

Vilka tragglar en jur kand, pol mag och sedan bekostar praktik i ett främmande land tror du? Uppväxta halva livet på någon privat skola i Frankrike/USA. Tröskeln är betydligt högre än för arbetarklassens ungar.
Citera
2025-05-13, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Vilka tragglar en jur kand, pol mag och sedan bekostar praktik i ett främmande land tror du? Uppväxta halva livet på någon privat skola i Frankrike/USA. Tröskeln är betydligt högre än för arbetarklassens ungar.

Känner flera goda vänner och "arbetarklassungar" som gått både diplomatprogrammet eller fått jobb på UD ändå. Men det är höga krav på flera språk, helst dubbla examen, utlandserfarenhet i form av studier eller arbete etc. Men numera kan ju även "arbetarklassungar" plugga utomlands. Så det stämmer inte längre det du skriver, i alla fall inte för alla på UD.
Citera
2025-05-13, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Ja, i min världsbild så styrs inte ett land av perversa avvikare som hyser sexuellt intresse för minderåriga. Än mindre att de får 15 miljoner i fallskärm när de ertappas på bar gärning. (Som den aktuella Centerpedofilen i Stockholm).

Gör det mig till landsförrädare i din förvrängda värld så får det väl vara så.

Då tror jag att du bor på Mars i så fall. Väx upp och inse att sådana som du baktalar sitt land. Du passar bättre i ett totalitärt samhälle som Ryssland eller för all del Nord Korea. I denna härva har det största felet begåtts av UK som inte vågade ha is i magen.
Citera
2025-05-13, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Nu vänds kritiken mot de som avskedade Thyberg. Justitiemmord ?

Han blev inte avskedad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in