2025-05-13, 09:32
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
Vattenförbrukning?

0kr eftersom jag har eget vatten som jag skrivit tidigare.
Ja jag har extremt låga fasta kostnader vilket bäddar för en väldigt tidig pension vilket är mitt mål.
Citera
2025-05-13, 09:36
Medlem
Kallamakaronens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
0kr eftersom jag har eget vatten som jag skrivit tidigare.
Ja jag har extremt låga fasta kostnader vilket bäddar för en väldigt tidig pension vilket är mitt mål.

Har dessvärre ej läst dina tidigare inlägg men grattis till dig. Klokt beslut. Jag är på samma väg som du men är inte där riktigt än.
Citera
2025-05-13, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Jag har fasta utgifter på 9500 kr

Räknar då hyra,el,bredband,försäkringar,gymkort och sådant som är på autogiro. Alltså kostnader som jag måste betala just nu...

Hur ligger ni andra till när det gäller fasta kostnader?

När man diskuterar fasta utgifter så behöver man nog dela upp det.

1. BOENDE: Hyran (helt enkelt för den varierar oerhört)

2. RESEKOSTNADER: Bilen (helt enkelt stor skillnad och många har inte ens en bil)

3. SERVICE: El (ibland ingår det i hyran), bredband, telefon, försäkringar. Det här brukar vara någorlunda lika per person.

4. NÖJEN: Gymkort etc som man har med fast kostnad. Grejen att det är en egen kategori är att det ändå går välja bort rätt enkelt är tanken.

Min gissning är att när du landar på 9500 kr för fasta utgifter så har du en hyra runt 8000 kr, ingen bil, el runt 400 kr, telefon runt 500 kr, försäkring 200 kr och gymkort runt 500 kr. Resekostnader räknar du inte som fasta kostnader?

Alltså egentligen ganska normalt med runt 9500 kr i fasta utgifter. Med en inkomst 25.000+ kr så funkar det och du kan även göra aktiviteter och spara till att utveckla dig i framtiden.
Citera
2025-05-13, 14:54
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Har du färdtjänst och ändå egen bil???
Jodå två styckken. Men ska sälja en av dom nu- Färtjänst har jag för att jag är blind. Men bilar har vart mitt största intresse sen jag var typ 2 år.
Citera
2025-05-13, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
När man diskuterar fasta utgifter så behöver man nog dela upp det.

1. BOENDE: Hyran (helt enkelt för den varierar oerhört)

2. RESEKOSTNADER: Bilen (helt enkelt stor skillnad och många har inte ens en bil)

3. SERVICE: El (ibland ingår det i hyran), bredband, telefon, försäkringar. Det här brukar vara någorlunda lika per person.

4. NÖJEN: Gymkort etc som man har med fast kostnad. Grejen att det är en egen kategori är att det ändå går välja bort rätt enkelt är tanken.

Min gissning är att när du landar på 9500 kr för fasta utgifter så har du en hyra runt 8000 kr, ingen bil, el runt 400 kr, telefon runt 500 kr, försäkring 200 kr och gymkort runt 500 kr. Resekostnader räknar du inte som fasta kostnader?

Alltså egentligen ganska normalt med runt 9500 kr i fasta utgifter. Med en inkomst 25.000+ kr så funkar det och du kan även göra aktiviteter och spara till att utveckla dig i framtiden.

Med fasta kostnader menar jag allt som man har på autogiro som månadsbetalningar. Oavsett vad de är. Kan vara allt från bredband till gymkort till viaplay etc...

Min hyra är 6000 kr
Citera
2025-05-13, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vad har du för försäkringar som kostar så pass?
Hemförsäkring x2 eftersom jag har en bostadsrätt jag hyr ut i andrahand och en hyresrätt jag bor i samt djurförsäkring.
Citera
2025-05-13, 22:15
Medlem
glajarns avatar
Har ca 3700 kr i fasta kostnader.
El, sophämtning, villa och hemförsäkring, bilförsäkring, bilskatt, service och reparationer bil, slamtömning, mobil, sotaren.
Har ej räknat med fastighetsskatten (den kommer på deklarationen) och underhåll av huset så det tillkommer självklart. Är nöjd med utgifterna
Citera
2025-05-14, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Det var en ruggigt hög försäkring du har!
Vi betalade nästan halva den summan för vår villa häromåret.....

Vad är det huset värt? Vi betalar 900 eller 1k/månad för hus i Stockholm. Fasta utgifter inklusive mat osv ligger nog strax över 40k
Citera
2025-05-15, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Beror på vad man bakar in där, men det var endast en uppskattning eftersom jag inte följer upp på det sättet. Kan tänka mig att el, larm, vatten, bredband, försäkring, sopor ligger där någonstans. Lägg till något, ta bort något, få ned siffran symboliskt. Spelar roll.
Jag räknar in allt utan larm och hamnar på drygt 3500kr... Du har nog rätt många dåliga avtal!
Citera
2025-05-15, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Jodå två styckken. Men ska sälja en av dom nu- Färtjänst har jag för att jag är blind. Men bilar har vart mitt största intresse sen jag var typ 2 år.
Då förstår jag! Men det kan inte vara så skoj när du inte kan se hur fina dina bilar är eller?
Citera
2025-05-15, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UglySeabear
Vad är det huset värt? Vi betalar 900 eller 1k/månad för hus i Stockholm. Fasta utgifter inklusive mat osv ligger nog strax över 40k
7 miljoner var det värt, vilket det såldes för. Skulle tro att du har en riktigt röten försäkring....
Citera
2025-05-15, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UglySeabear

Tror vår försäkring ligger däromkring också, Stockholm. Har IF, men det ligger även hund, bil och moppe i samma belopp. 1600 kr totalt i månaden.

Men vi flyttade för några år sedan (inom Stockholm). Till ett hus som var 2,5x större, och 100 år gammalt. Det förvånade mig att hemförsäkringen för huset endast var någon hundralapp högre i månaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in