Flashback bygger pepparkakshus!
2025-05-13, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NakedApple
Visst

Den som är arbetsskygg vill jobba hemma.

Den som vill ha gemenskap och vara delaktig går till jobbet!

Vi förstår du vill smyga ifrån mitt på dagen ditt lata rövhål! Ta av dig damtrosan, sätt ner hörnflaggan och ta dig till jobbet som alla andra gjort tills för ett par år sedan, fjant!
Man kan vara folkskygg också. Eller bara vilja slippa idioter som dig.
Citera
2025-05-13, 05:12
Medlem
Skyggedanss avatar
Kameran: Av
Mikrofonen: Av
Uppmärksamheten: Annanstans
WFH time

Citat:
Ursprungligen postat av Kolwezi-Nisse
Detta jävla hemarbete leder enbart till att de anställda lägger mindre tid på arbete och mera tid på egenintresse. Dessutom så tappar man gruppkänsla i gruppen som man tillhör och blir inte "up to date" av den senaste information.
Slavmoral.

Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
Folk myglar som fan när man får sitta hemma...
Slavmoral.

Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Varför sätta en 74-åring som VD för ett av landets största bolag? Borde inte gubben vara pensionerad för många år sedan? Det är inte konstigt att man får stofila beslut om man anställer gamla gubbar.
Boomers vägrar gå i pension.
Citera
2025-05-13, 05:29
Medlem
ReijoHervonens avatar
Det är nog klokt. Det där jobbandet hemifrån tror jag inte på. Folk gör ett sämre jobb men framförallt så försvinner lojaliteten emot företaget om man aldrig är på plats och träffar sina kolleger.
Citera
2025-05-13, 05:36
Medlem
Arons avatar
drabbar andra indirekt som inte kan jobba hemifrån med alla bilköer som har uppstått
Citera
2025-05-13, 05:52
Medlem
Informella möten vid kaffeapparaten oftast de bästa. Funkar sämre om en tredjedel är borta varje dag. På jobbet går man förbi någons kontor med en kort fråga. Inte samma sak att ringa någon som sitter hemma. Dessutom svarar människor inte längre på telefon. Man ska texta först så alla spontana möten försvinner. De som föredrar att sitta hemma får väl starta ett eget företag. Tror inte många framgångsrika start-ups drivs av latmaskar som vill slöjobba i pyjamas.
Citera
2025-05-13, 06:31
Medlem
Smugumins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Dock kommer det blir problem i Torslanda om man kräver 100% på kontoret! Man behöver köpa en jävla massa mark för nya parkeringar och det över 1 km bort från PVE (största byggnaden för oss ingenjörer).
Nu räcker platserna till precis då det är 50-60% på jobbet.
Istället för bilen bör ju typ alla vara förmågna att ta sig dit med kollektivtrafiken?
Citera
2025-05-13, 06:47
Medlem
Sun Rulers avatar
Kan ge ett exempel.

En kompis driver ett företag med sex anställda. Två av de anställda är otroligt produktiva, de levererar oaktat om de arbetar hemma eller ej. En av dessa anställdas barn har varit hemma en längre tid efter en olycka, vilket har gjort att den anställde arbetat hemifrån en lång period på heltid.

Detta har inte påverkat produktiviteten det minsta.

Sedan har han en annan anställd, som just nu drar in intäkter som på håret täcker kostnaderna för hen. Produktiviteten varken ökar eller minskar om vederbörande befinner sig på plats på kontoret eller ej.
Min kompis för statistik över arbetade timmar och intäkter i de olika projekten, vilket gör det lätt för honom att föra statistik.

Min slutsats:

En ambitiös och driven anställd kommer vara just detta oaktat om vederbörande arbetar hemifrån eller på kontoret.

En anställd som är slö, kommer vara slö oaktat om vederbörande arbetar hemifrån eller på kontoret.
Citera
2025-05-13, 07:19
Medlem
Goto10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Sedan vet jag inte var dom ska sätta in alla skrivbord (man har inga fasta platser på VCC)....
Skojar du nu eller? Jag kan förstå om man inte har en fast arbetsplats om man för det mesta jobbar på distans, men ska man vara på plats varje dag är väl det minsta man kan begära en fast plats där man kan sitta och arbeta?
Varför gick ni med på att börja komma tillbaka in 5 dagar i veckan utan någon plats att sitta och arbeta på? Ska man stå hela dagen eller sitta på dass och jobba om alla platser är upptagna eller hur funkar det?

Håller med tidigare talare om att det låter som ett sätt att få folk att säga upp sig.
Citera
2025-05-13, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
varenda gång jag stöter på detta fenomen, att beslut tas som inte är populära börjar snacket
om massuppsägningar, the race to the bottom osv

Sen efter ett halvår så ser man att inte ett skit hände, ingen sa upp sej och alla
biter sej kvar på sina positioner.

Intressant fenomen som jag har sett några gånger. Dessa människor fortsätter jobba år efter år som om det inte var de som gapade om att sluta. Riktigt pinsamt och lite ryggradslöst faktiskt.
Citera
2025-05-13, 07:36
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goto10

Håller med tidigare talare om att det låter som ett sätt att få folk att säga upp sig.

Självklart är det ett sätt att försöka få så många som möjligt att säga upp sig själva, besparingen som annonserats ligger på 18 000 miljoner. Mot den bakgrunden är det direkt korkat att gå emot högsta ledningens order om man är tjänsteman på volvo och siktar på att behålla jobbet. Själv hade jag med glädje åkt in till kontoret 5 dagar i veckan om jag jobbade där, åtminstone tills dess att besparingen blåst över...
Citera
2025-05-13, 07:38
Medlem
Gantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Istället för bilen bör ju typ alla vara förmågna att ta sig dit med kollektivtrafiken?
Kollektivtrafik är ju sämst.

Tar mig 1h att åka till Torslanda med buss som tar mig dit direkt utan att byta. Bil tar mig kanske 25min. Stor skillnad

Sen går det inga bussar till VCC direkt efter 09:00. Man får då hoppa av vid motorvägen för att ta en annan buss istället.
Citera
2025-05-13, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Volvo Cars nyligen tillträdde VD Håkan Samuelsson, 74 år gammal, slopade som första åtgärd hemarbetet för alla anställda. Alla förväntas alltså vara 5 dagar i veckan på kontoret, oavsett roll. Detta trots normen som uppstått på arbetsmarknaden sedan 2020 om att man jobbar enligt en hybridmodell med en del på kontoret och en del hemifrån, 2/3 dagar vardera är standard i många branscher numera. Detta beslut väckte stor ilska bland de anställda och VD:n blev impopulär direkt.

Som förklaring till beslutet menar bolaget att "arbete på kontoret främjar bättre samarbete och förbättrar företagskulturen". Dock håller inte forskningen på området med om detta, då studier visat att beslut om full kontorsnärvaro 5 dagar i veckan saknar vetenskapligt stöd för att förbättra företagskulturen och istället riskerar att leda till omfattande kompetenstapp:

Bolagets anställda lyder dessutom inte det nya direktivet då medarbetarna istället verkar fortsätta som tidigare, dvs. man jobbar med ett utbrett distansarbete.

Enligt Di:s uppgifter är risken för att ”fel personer ska sluta” ett av skälen till att chefer vid Volvo Cars Stockholmkontor avvaktar med att skruva upp närvarokravet.

Vad säger ni om detta? Är det rimligt att en 74-åring vill ha det som på "sin tid" eller är det dags att uppdatera bolagets policy? Är det en bra styrsignal att införa ett beslut som alla hatar, och som bolagets egna chefer vägrar att följa av rädsla för stora negativa konsekvenser för arbetsgivaren? Är det ett förtroendeingivande ledarskap som bolaget rört sig mot?

Du har lite fel i din omvärldsspaning. Många stora företag som tidigare var förespråkare för distansarbete nu har börjat kräva ökad fysisk närvaro på kontoret. Rätt många företag, världsledande, har omvärderat sina arbetsplatsstrategier, undrar varför. Det är en googling bort för dig att läsa om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in