2025-05-06, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LidaSaghaidachn
Nej, att jaga kräver jägarexamen, och även om du haft det är det olagligt att använda slangbella eller pilbåge vid jakt i Sverige. Du kan dömas för jaktbrott, vilket kan ge upp till fyra års fängelse.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-1987-259/

Visst men jag kan även få en komet i skallen; verkar inte vara någon överhängande risk. Har för mig att det finns exakt EN (1) patrullbil för hela kommunen jag tänker mig. De små jävlarna tunnlar sig genom morsans trädgård också så... Polizei dyker inte upp när det gäller misshandel eller andra grova brott; har svårt att tro att de skulle bry sig i detta fall (?). Speciellt om man som jag faktiskt planerar att äta dem (och i senare skede ta vara på pälsen och lära sig sy mössor).

Slangbellan (med 300x träningsammunition OCH 8mm stål från annat håll) köpt och på väg. 👍 Blir nog ingen seriös jakt i år dock utan det får vänta tills nästa år när jag hunnit lära mig lite.

Edit: LITE off topic för tråden men hur är det med fällor (lådor då inte saxfällor)? Också otillåtet? Saxfällor otillåtet (gillar dock inte dessa av princip; vill inte att djuret ska lida)?
Senast redigerad av medlemsheltannan 2025-05-06 kl. 16:28.
Citera
2025-05-10, 11:00
Medlem
Har nu fått hem slangbellan och är överraskad över hur bra kvalitén är faktiskt; ska inte bli några problem att skjuta kanin med den här. "BOOM HEADSHOT!" dock det enda jag accepterar så det blir att träna först som sagt; jakt ligger en bit in i framtiden.

Någon som har några generella tips vad gäller just jakt på kanin då? Vet ett ställe där jag tänkte testa först, ett fält där kaninerna inte verkar så rädda (man kommer relativt nära, kanske 10-20 meter), men hela stället där är OCKSÅ som en schweizerost av kaninhålor och vill inte gärna träffa Stampe på så sätt att han hinner ner i ett hål och dör då det vore meningslöst. Något man kan göra för att undvika det (förutom att träffa rakt i skallen)? Jag planerar som sagt att träna ordentligt först men det är en sak att träna på stilla mål inomhus och en annan utomhus när det blåser osv.

Halvt offtopic men sökte på "kanin-burrito", för recept, och lustigt nog fick jag en massa träffar på hur man lindar in sin tamkanin i en filt så att det blir som en burrito. Känns lite "dorruphin and-o whaerru" över det här just nu. Har annars tänkt testa kanin-tacos á samma stil som kyckling. Väldigt basic. Vad tror Flashback?
Citera
2025-05-12, 18:51
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Det krävs jägarexamen för själv få inneha jaktvapen för att jaga med i Sverige för dem som inte redan jagade när kravet infördes 1985. Alltså krävs detta bara av dem som började jaga efter det kravet infördes.
Det har länge varit olagligt att jaga med slangbella här i vårt land. Det gäller även pensionärerna som började jaga innan jägarexamen var uppfunnen.
Citera
2025-05-12, 20:20
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Det har länge varit olagligt att jaga med slangbella här i vårt land. Det gäller även pensionärerna som började jaga innan jägarexamen var uppfunnen.

Fast du påstod att det krävdes jägarexamen för att jaga, vilket självklart inte är sant. Om du inte förstod det av inlägget du bemöter där det dessutom är utskrivet kan jag bara beklaga.

Oklart om någon försökt jaga dig med slangbella och "bara" blivit rejält träffad i tinningen...
Citera
2025-05-12, 21:53
Citat:
Fast du påstod att det krävdes jägarexamen för att jaga, vilket självklart inte är sant. Om du inte förstod det av inlägget du bemöter där det dessutom är utskrivet kan jag bara beklaga.

Oklart om någon försökt jaga dig med slangbella och "bara" blivit rejält träffad i tinningen...
Tråden handlar om jakt med slangbella, och om någon frågar om det är tillåtet, är det osannolikt att personen har erfarenhet av jakt. Därför är det mest konstruktivt på frågor med slangbella att rekommendera personen att ta en jägarexamen. Jag uppfattar det som att du inte bryr dig om lagar och försöker hitta kryphål, vilket förklarar varför du motarbetar detta.
Citera
2025-05-12, 22:22
Citat:
Ursprungligen postat av medlemsheltannan
Visst men jag kan även få en komet i skallen; verkar inte vara någon överhängande risk. Har för mig att det finns exakt EN (1) patrullbil för hela kommunen jag tänker mig. De små jävlarna tunnlar sig genom morsans trädgård också så... Polizei dyker inte upp när det gäller misshandel eller andra grova brott; har svårt att tro att de skulle bry sig i detta fall (?). Speciellt om man som jag faktiskt planerar att äta dem (och i senare skede ta vara på pälsen och lära sig sy mössor).
Om du skjuter djur med slangbella, ska du inte bli förvånad om polisen dyker upp. Dessutom riskerar du att reta upp seriösa jägare, och det kan sluta riktigt illa om någon med jaktgevär bestämmer sig för att ta lagen i egna händer för att stoppa dig.
Citera
2025-05-12, 22:38
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Tråden handlar om jakt med slangbella, och om någon frågar om det är tillåtet, är det osannolikt att personen har erfarenhet av jakt. Därför är det mest konstruktivt på frågor med slangbella att rekommendera personen att ta en jägarexamen. [b]Jag uppfattar det som att du inte bryr dig om lagar och försöker hitta kryphål, vilket förklarar varför du motarbetar detta.[z/B]

Då uppfattar du det fel.

Jag varken försöker hitta kryphål eller motarbetar något. Däremot påtalade jag att du hade fel eftersom du hade det och eftersom du kom med ett felaktigt påstående kontrade jag bara med information om hur det faktiskt ligger till.

Vad du ser som konstruktivt när det kommer till slangbellor lirar inte riktigt i linje med vad som faktiskt är det.
Citera
2025-05-12, 22:52
Citat:
Jag varken försöker hitta kryphål eller motarbetar något. Däremot påtalade jag att du hade fel eftersom du hade det
Jag förstår vad du menar med att det var annorlunda förr, men lagen har ändrats. Nu krävs jägarexamen. Att försöka kringgå det genom att hävda att man jagat sedan 1970-talet är inte en bra idé. Polisen kommer troligen inte att acceptera det.
Citera
2025-05-12, 23:45
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Jag förstår vad du menar med att det var annorlunda förr, men lagen har ändrats. Nu krävs jägarexamen. Att försöka kringgå det genom att hävda att man jagat sedan 1970-talet är inte en bra idé. Polisen kommer troligen inte att acceptera det.

Nej, det krävs det inte. Ta reda på fakta i stället för att sitta och ljug. Informationen är inte ens hemlig utan fullt tillgänglig även för dig.

Det räcker att ha jagat sedan före 1 januari 1985. Beslutet att införa jägarexamen fattades 15 december 1983. Samtliga av dessa omfattas fortfarande av övergångsreglerna och får jaga och inneha jaktvapen utan jägarexamen.

Ungefär hälften av alla i det jaktlag jag är med i har jagat längre än så.

Citat:
"Du måste ha tagit svensk jägarexamen för att få tillstånd att köpa jaktvapen i Sverige men det finns undantag. En person som idag har licens för jaktvapen där licensen är utfärdad före 1985 behöver inte avlägga jägarexamen."

https://www.naturvardsverket.se/amne...ragor-om-jakt/

Under fliken "Vem får jaga?".

Om du inte vill att folk ska uppfatta dig som en okunnig idiot som sitter och ljuger och hittar på kan det vara bra om du inte påstår saker som du uppenbarligen inte har någon kunskap om.
Citera
2025-05-13, 11:44
Medlem
Citat:
Om du skjuter djur med slangbella, ska du inte bli förvånad om polisen dyker upp. Dessutom riskerar du att reta upp seriösa jägare, och det kan sluta riktigt illa om någon med jaktgevär bestämmer sig för att ta lagen i egna händer för att stoppa dig.

Med tanke på att de inte dyker upp vid misshandelsfall så JO jag skulle nog bli YTTERST förvånad om de dök upp..
Citera
2025-05-13, 19:55
Medlem
Citat:
Nej, det krävs det inte. Ta reda på fakta i stället för att sitta och ljug. Informationen är inte ens hemlig utan fullt tillgänglig även för dig.

Det räcker att ha jagat sedan före 1 januari 1985. Beslutet att införa jägarexamen fattades 15 december 1983. Samtliga av dessa omfattas fortfarande av övergångsreglerna och får jaga och inneha jaktvapen utan jägarexamen.

Ungefär hälften av alla i det jaktlag jag är med i har jagat längre än så.

https://www.naturvardsverket.se/amne...ragor-om-jakt/

Under fliken "Vem får jaga?".

Om du inte vill att folk ska uppfatta dig som en okunnig idiot som sitter och ljuger och hittar på kan det vara bra om du inte påstår saker som du uppenbarligen inte har någon kunskap om.

Du sätter likhetstecken mellan att "ha jagat sedan före 1 januari 1985." och "ha en licens för jaktvapen där licensen är utfärdad före 1985" ?
Citera
2025-05-13, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medlemsheltannan
Har nu fått hem slangbellan och är överraskad över hur bra kvalitén är faktiskt; ska inte bli några problem att skjuta kanin med den här. "BOOM HEADSHOT!" dock det enda jag accepterar så det blir att träna först som sagt; jakt ligger en bit in i framtiden.

Någon som har några generella tips vad gäller just jakt på kanin då? Vet ett ställe där jag tänkte testa först, ett fält där kaninerna inte verkar så rädda (man kommer relativt nära, kanske 10-20 meter), men hela stället där är OCKSÅ som en schweizerost av kaninhålor och vill inte gärna träffa Stampe på så sätt att han hinner ner i ett hål och dör då det vore meningslöst. Något man kan göra för att undvika det (förutom att träffa rakt i skallen)? Jag planerar som sagt att träna ordentligt först men det är en sak att träna på stilla mål inomhus och en annan utomhus när det blåser osv.

Halvt offtopic men sökte på "kanin-burrito", för recept, och lustigt nog fick jag en massa träffar på hur man lindar in sin tamkanin i en filt så att det blir som en burrito. Känns lite "dorruphin and-o whaerru" över det här just nu. Har annars tänkt testa kanin-tacos á samma stil som kyckling. Väldigt basic. Vad tror Flashback?

Återkom med recension av din måltid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in