Citat:
Nej det gör jag inte.
Jag har en kollega som aldrig tagit jägarexamen men har jagat sedan 70-talet (Han är född 1962.) och han köpte nytt hagelgevär förra året och då fick han självklart licens på det vapnet. Vet att han även bytte ett annat vapen häromåret (Sålde ett och köpte ett annat.) och även då fick han licens på det nya vapnet utan jägarexamen.
Vi skjuter hagel ihop ett par tre gånger i månaden nu under vår, sommar och höst, så att han har nytt hagelgevär är knappast något han har hittat på utan något jag sett själv.
Polisen försökte förra året omtolka direktiven och få det till att gamla jägare inte fick byta vapen och/eller skaffa nya (Finns flera exempel du kan kolla upp med en enkel googling.), men förlorade den striden när det togs till rätten och har varit tvungna att backa från det upplägget och fortsätta att utfärda licenser åt gamla jägare.
Exempel på fall från i år som bidragit till att polisen varit tvungna att backa från sitt trams:
Citat:
"Polisen backar – äldre jägare utan jägarexamen får byta vapen
Polismyndigheten ändrar sin tolkning av hur många gånger äldre jägare utan jägarexamen får byta vapen. Utslagen i domstolarna som gått jägarnas väg har fått myndigheten att tänka om. Domen i Kammarrätten i Göteborg kommer inte att överklagas."
Polismyndigheten ändrar sin tolkning av hur många gånger äldre jägare utan jägarexamen får byta vapen. Utslagen i domstolarna som gått jägarnas väg har fått myndigheten att tänka om. Domen i Kammarrätten i Göteborg kommer inte att överklagas."
https://svenskjakt.se/start/nyhet/po...ar-byta-vapen/