• 2
  • 3
2025-05-13, 21:38
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Du stter likhetstecken mellan att "ha jagat sedan fre 1 januari 1985." och "ha en licens fr jaktvapen dr licensen r utfrdad fre 1985" ?

Nej det gr jag inte.

Jag har en kollega som aldrig tagit jgarexamen men har jagat sedan 70-talet (Han r fdd 1962.) och han kpte nytt hagelgevr frra ret och d fick han sjlvklart licens p det vapnet. Vet att han ven bytte ett annat vapen hromret (Slde ett och kpte ett annat.) och ven d fick han licens p det nya vapnet utan jgarexamen.

Vi skjuter hagel ihop ett par tre gnger i mnaden nu under vr, sommar och hst, s att han har nytt hagelgevr r knappast ngot han har hittat p utan ngot jag sett sjlv.

Polisen frskte frra ret omtolka direktiven och f det till att gamla jgare inte fick byta vapen och/eller skaffa nya (Finns flera exempel du kan kolla upp med en enkel googling.), men frlorade den striden nr det togs till rtten och har varit tvungna att backa frn det upplgget och fortstta att utfrda licenser t gamla jgare.

Exempel p fall frn i r som bidragit till att polisen varit tvungna att backa frn sitt trams:

Citat:
"Polisen backar ldre jgare utan jgarexamen fr byta vapen

Polismyndigheten ndrar sin tolkning av hur mnga gnger ldre jgare utan jgarexamen fr byta vapen. Utslagen i domstolarna som gtt jgarnas vg har ftt myndigheten att tnka om. Domen i Kammarrtten i Gteborg kommer inte att verklagas.
"

https://svenskjakt.se/start/nyhet/po...ar-byta-vapen/
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här