2025-05-12, 18:51
Avstängd
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmpertBX
Jo det kan stämma, men det spelar ju ingen roll. Däremot tror jag inte att dom får en enda spänn om inte listade patienten bokar ett läkarbesök eller annat besök. Inga pengar in, inga pengar ut.

Nog spelar det roll om du är läkare och du får ett par hundra för din kompetens/arbete och kapitalisten tar låt oss säga 1500 som kommer från det offentliga. Du blir knullad....Det är du som gått en utbildning på typ 7 år, inte kapitalisten.
Generellt talat.
Citera
2025-05-12, 19:18
Medlem
Dom som lurar folket är väll ändå VC? Man måste ringa in direkt när det öppnar kl 07.00 annars får du ingen tid. Ringer man kl 10.00 har man stängt av telefonerna. Om man väll kommer fram 07.00 så får man en tid bokad kl 15.00 men när man väll är där så får man sitta och vänta likförbannat i 1 timme. Sen skickar dom jävlarna en faktura på 500kr för ett besök som tog 10minuter där läkaren säger ta en Alvedon och vila.

Kry kommer jag fram till när jag vill inom 5min och har ett recept i handen efter 15minuter.
Citera
2025-05-12, 19:26
Medlem
AmpertBXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dicates
Dom som lurar folket är väll ändå VC? Man måste ringa in direkt när det öppnar kl 07.00 annars får du ingen tid. Ringer man kl 10.00 har man stängt av telefonerna. Om man väll kommer fram 07.00 så får man en tid bokad kl 15.00 men när man väll är där så får man sitta och vänta likförbannat i 1 timme. Sen skickar dom jävlarna en faktura på 500kr för ett besök som tog 10minuter där läkaren säger ta en Alvedon och vila.

Kry kommer jag fram till när jag vill inom 5min och har ett recept i handen efter 15minuter.

Exakt det jag sagt hela tiden alla myglar där dom kan och patienterna är dom som får betala för någonting som aldrig ens gjordes
Citera
2025-05-12, 19:27
Avstängd
Citat:

Jobbar du där eller?
De tar garanterat inte 500. Ofta tar de väl tom. samma summor eftersom upplägget är liknande rent ekonomiskt.

Vem som lurar folk beror väl på hur man ser på det. Kapitalisten lurar alltid arbetstagaren oavsett namn på stället. Med fåtal undantag. Nämner inga specifika företag.
En del människor med sågspån innanför skallbenet får stenhårda erektioner så fort det snackas kapitalism. Även de som blir blåsta av kapitalisten. Det är lite som stockholmssyndromet när de kidnappade börjar simpa för kidnapparen.
Det är inte jättekomplicerat.
Om någon tjänar väldigt mycket pengar på ditt arbete och det inte är du, så blir du dragen vid näsan.
Senast redigerad av UppmarksamhetsHora 2025-05-12 kl. 19:35.
Citera
2025-05-12, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Jobbar du där eller?

Vem som lurar folk beror väl på hur man ser på det. Kapitalisten lurar alltid arbetstagaren oavsett namn på stället. Med fåtal undantag. Nämner inga specifika företag.
En del människor med sågspån innanför skallbenet får stenhårda erektioner så fort det snackas kapitalism. Även de som blir blåsta av kapitalisten. Det är lite som stockholmssyndromet när de kidnappade börjar simpa för kidnapparen.
Om någon tjänar väldigt mycket pengar på ditt arbete och det inte är du, så blir du dragen vid näsan.
Nej jag jobbar inte där, har lärt mig att det finns ingen mening att ringa den VC jag är skriven på för man får absolut ingen hjälp iaf.

Har ringt Kry 3ggr och fått hjälp varje gång med receptbelagda mediciner.

Senast hade jag öroninflammation som ledde till hög feber. Kärringen på VC säger till mig att vila och ta en Alvedon 1 vecka till när jag redan legat 2 veckor med 40 grader feber och tappat hörseln i ena örat.

Ringde Kry och läkaren skrev ut antibiotika i örondroppar och jag var fullt frisk i örat 3 dagar senare.
Citera
2025-05-12, 19:40
Avstängd
Citat:
Nej jag jobbar inte där, har lärt mig att det finns ingen mening att ringa den VC jag är skriven på för man får absolut ingen hjälp iaf.

Har ringt Kry 3ggr och fått hjälp varje gång med receptbelagda mediciner.

Senast hade jag öroninflammation som ledde till hög feber. Kärringen på VC säger till mig att vila och ta en Alvedon 1 vecka till när jag redan legat 2 veckor med 40 grader feber och tappat hörseln i ena örat.

Ringde Kry och läkaren skrev ut antibiotika i örondroppar och jag var fullt frisk i örat 3 dagar senare.

Uttalar mig inte om detta företag.
Kapitalisterna mjölkar sin personal som kossor i alla fall.
Man anställer folk som det går att ta höga summor från det offentliga för att betala, men man ger bara en yttepytte del av den summan till de som utför arbetet.
Det är ungefär som att jag skulle anställa dig som flyktekniker. Du får meka med en massa flygplan. Kunden betalar mig 100 000 per reparation. Jag ger dig 5000.
Visst kapitalisten står för vissa kostnader, men här gäller det att inte vara naiv.
Är den profit som denna tjänar på ditt arbete rimlig? Eller är det så att du i princip luras i att skänka bort stor del av din förtjänade inkomst bara för att du inte satt dig in i sifforna.
Hur ser proportionerna ut.
Återigen, slaveriet. Ultimata kapitalismen. Inga utgifter. Bara inkomster från slavens värdeskapande.
Senast redigerad av UppmarksamhetsHora 2025-05-12 kl. 19:45.
Citera
2025-05-12, 19:43
Medlem
volvo 240s avatar
Staten borde inte subventionera el betala för dessa privata företag. Låt de som söker sig dit betala vad det kostar. Vi som betalar skatt ska inte behöva står för saker som privata vårdcentraler, skolor med mera.
Citera
2025-05-12, 19:48
Medlem
Citat:
Uttalar mig inte om detta företag.
Kapitalisterna mjölkar sin personal som kossor i alla fall.
Man anställer folk som det går att ta höga summor från det offentliga för att betala, men man ger bara en yttepytte del av den summan till de som utför arbetet.
Det är ungefär som att jag skulle anställa dig som flyktekniker. Du får meka med en massa flygplan. Kunden betalar mig 100 000 per reparation. Jag ger dig 5000.

Så kan den vara, men ungefär så exakt alla företag gör. Staten har hur mycket pengar som helst och skänker bort miljarder varje år. Men skolans personal står där och lever som råttor. Finns i princip inget företag som betalar det man är värd.
Citera
2025-05-12, 19:53
Avstängd
Citat:
Så kan den vara, men ungefär så exakt alla företag gör. Staten har hur mycket pengar som helst och skänker bort miljarder varje år. Men skolans personal står där och lever som råttor. Finns i princip inget företag som betalar det man är värd.

Nog finns det gradskillnader alltid. Det finns mer godartad kapitalism där både kund och arbetskraft får något bra och där arbetsgivaren inte stoppar för stor del i egen ficka utöver egna utgifter.

Men visst, sant. Generellt så är kapitalism exploatering. Man anställer ju i regel inte folk för att man typ vill att folk skall ha arbete utan för att man vill tjäna mer. Sedan avgör väl moralen hur mycket av deras värdeskapande man är beredd att knycka.

Det där du sa om staten fattar jag inte riktigt. Menar du typ till utlandet. Det är i så fall en annan diskussion.
Men det finns också "kapitalistisk mekanik" i det offentliga, tyvärr. Snuskigt överbetalda chefer och människor längre ner i hierarkin som är underbetalda. Där sker något liknande.

Tom. på ytan principbaserade "idealistiska" organisationer kan vara extremt kapitalistiska.
Det räcker att kolla hur löner ser ut och vad som görs för dessa löner. Vad görs längre ner i kedjan för att dessa löner ens skall vara möjliga?

Nä nu skall jag pyssla med annat. Hejs.
Senast redigerad av UppmarksamhetsHora 2025-05-12 kl. 20:02.
Citera
2025-05-12, 19:56
Medlem
AmpertBXs avatar
Citat:
Jobbar du där eller?
De tar garanterat inte 500. Ofta tar de väl tom. samma summor eftersom upplägget är liknande rent ekonomiskt.

Alla som är anslutna till 1177 är slavar under Praktikertjänst som bestämmer regelverket. Kommunpolitikerna bestämmer prissättningen.
Citera
2025-05-12, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tr11fip0xen
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/...-000-fuskbesok

Vilka är det som äger kry och doktor.se? Det är medvetet fusk för att få in så mycket pengar som möjligt. Jag kommer aldrig använda mig av dessa företag för vård.

Vad vet ni om detta?

Det är mycket viktigt för patienterna och deras säkerhet att vårdbolag är seriösa, och jobbar för patienternas bästa.
Jag har bytt vårdcentral sedan jag märkte hur illa det är på Kry.

Problemet är att vi införde en amerikaniserad "fri företagsmodell" Allt skulle bolagiseras och kapitaliseras. Den ekonomiska friheten hade kommit. Vi skulle få reklamTV - och fria marknadskrafter. Jag varnade för det - men alla sa, att jag skulle inte oroa mig, - Det skulle bli så bra.

Denna nya samhällsmodell kom samtidigt med berlinmurens fall.. .. just say'n..
Citera
2025-05-12, 20:40
Medlem
Citat:

Varför tror du egentligen det är så?....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in