• 1
  • 2
2025-02-14, 23:29
Medlem
Ja, vad r egentligen skillnaden mellan olika frikyrkor? Har frskt googla fram det utan ngot vettigt svar. Pingstkyrkan har jag ganska bra koll p d jag har slktingar (och ven fredetta vnner) som varit involverade dr, men hur skiljer sig t.ex Equmeniakyrkan, Metodistkyrkan, och Baptistkyrkan frn dem och varandra?
Citera
2025-02-14, 23:35
Medlem
Allt finns ju att lsa om.
Vad r ditt syfte?

Skriv in samma frga i AI.
Blir fr lngt att svara p.
Senast redigerad av tedshiro 2025-02-14 kl. 23:37.
Citera
2025-02-14, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BunnyDragon
Ja, vad r egentligen skillnaden mellan olika frikyrkor? Har frskt googla fram det utan ngot vettigt svar. Pingstkyrkan har jag ganska bra koll p d jag har slktingar (och ven fredetta vnner) som varit involverade dr, men hur skiljer sig t.ex Equmeniakyrkan, Metodistkyrkan, och Baptistkyrkan frn dem och varandra?
Ingen skillnad

Hade en kristen period p flera r provade alla kyrjor utom jeh vittnrn mormoner och katolsk

Alla frikyrkor r samma skit
ytlig omogen extremism blandat med frmlingsfientlighet mot alla som inte tillh kyrkan i generationer
Israelkrlek och det kryllar av idioter och skitsnack om andra

Men du kanske ville veta mer deras offentliga profil gentemot varandra
Citera
2025-02-15, 09:06
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BunnyDragon
Frikyrkan i Knutby skiljde sig iallafall en hel del frn andra frikyrkor...
Citera
2025-02-15, 11:12
Medlem
G runt till dem och frga istllet fr att ska svar av mongon p Flashback.

Ls p internet om du inte orkar g dit fysiskt.
Citera
2025-02-15, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Skriv in samma frga i AI.

Tyvrr har jag tillrckligt med respekt fr bde mig sjlv och miljn fr att inte anvnda AI.
Citera
2025-02-15, 18:18
Medlem
Alla frikyrkor r i stort sett likadana.

Deras gudstjnster, som vissa av dem kallar "mten", bestr av en inledning med lite information, predikan som ofta har karaktren av bibelfrelsning varvat med musik samt frbn. D och d har de "nattvard", vilket innebr att de dricker juice och ter lite brd. Sammantaget en i allmnhet tmligen ytlig sammankomst som mest har syftet att "lyfta" och "inspirera" deltagarna. Det ska knnas s bra eftert att man kan sga att det varit ett "hrligt mte".

Den strsta skillnaden mellan de olika frikyrkorna r valet av musiken och tilltalet. Missionskyrkan och baptisterna har mer traditionella andliga snger medan de nyare frsamlingarna sjunger snger med mer "s", lovsnger som de felaktigt betecknar som en egen musikgenre. Mnga nya frsamlingar inom bl.a. EFK lockar kristna frn Afrika och det speglar ocks musikvalet.

Teologiskt r vl den strsta skillnaden att Missionskyrkan dper barn medan de andra tillmpar "troendedop". Annars tror de flesta p samma protestantiska villfarelser.
Citera
2025-02-15, 19:00
Medlem
oyegies avatar
De firar vl inget,r det trettondagsafton,kyndelsmssodagen eller andra hgtider som inte r jul och psk s sitter pastorn och frsamlingen hemma och pillar navelludd,srskilt pingst,de andra vet jag inte hur petiga de r.
Citera
2025-02-15, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
De firar vl inget,r det trettondagsafton,kyndelsmssodagen eller andra hgtider som inte r jul och psk s sitter pastorn och frsamlingen hemma och pillar navelludd,srskilt pingst,de andra vet jag inte hur petiga de r.

Det stmmer. De fljer inte kyrkoret, frutom p Pingst. De flesta av frsamlingarna firar knappt Jul eller Psk, frutom Missionskyrkan. Inte Jungfru Maria Guds moder, inte Epifania, , inte Kyndelsmss, inte Askonsdagen med efterfljande fasta (en del brukar fasta de frsta 21 dagarna p det nya ret), inte Marie bebdelse, inte Kristi Himmelsfrd, Inte Kristi kropp och blod, inte Petrus och Paulus, Inte Jungfru Marias upptagning till himlen, inte Alla Sjlars Dag och Alla Helgons Dag

Gr man till ett av deras mten kan lsningarna vara tagna var som helst i Bibeln. Det r ingen ordning alls.
Citera
2025-05-06, 11:30
Medlem
upplaenningens avatar
Du fr ut mer vettigt genom att frga dessa eller lsa om dom via deras sajter. Frgar du djvulsdyrkare p flashback s kommer dessa fortare att konvertera dig till Islam.

Equmeniakyrkan bildades efter en sammanslagning av svenska baptister, metodister, missionister och frlsningssoldater.
Brukar bjuda p fika och samtal hr hemma i bygden.

Har fr mig att dessa var frst ut av frikyrkorna att slppa in homofiler.
Citera
2025-05-08, 13:57
Medlem
Frgestllningen kan jmfras med att frga vad det r fr skillnad p partierna i hgerblocket, eller frga vad det r fr skillnad p ICA och Lidl. Utt sett kanske de tycks var vldigt lika men om man gr in och undersker lite s ser man att det r rtt stora skillnader.

I kyrkor s r det alltifrn hur
- gudstjnstordningen ser ut,
- hur ledarskapet r utformat
- hur mycket de samarbetar med andra kyrkor
- hur de firar nattvard/dop
- hur de tycker om att utrycka sig i bn/sng
- hur familjr r gemenskapen
- hur mycket engagerar sig medlemmarna i frsamlingen, och vad r frvntningarna
- vilken exakt syn har ledarskapet & medlemmarna i bibelns doktriner.
Citera
2025-05-08, 23:14
Medlem
ekerilars avatar
En frikyrka r en kyrka man sker sig till av fri vilja, till skillnad mot folkkyrkan.

Vanligen har man en gng brutit sig ur en folkkyrka.

Baptister: Tillmpar troendedop istllet fr barnadop-

Pingstkyrkan & Karismatiska rrelsen: Tror p Andedop. Man uppfylls av Helig Ande.

Episkopala kyrkor: Skiljer sig inte s mycket frn folkkyrkorna, men anser att varje frsamling (Mjligen stift) r en egen enhet. Man frkastar allts Kyrkliga Hierarkier.

Metodister: Calvinister som frkastar predestinationslran

Adventister/sjundedagsadventister: Baptister som lever asketiska liv och frvntar sig Kristi terkomst vilket gonblick som helst, allts mycket nra frestende.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in