2025-05-11, 21:38
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det är så klart korkat bortom all räddning att tro att en verklig mördare som vänder sig om under flykten lider av OCD. Den rimliga slutsatsen borde vara att GM vände sig om för att kontrollera om någon följde efter.

Att därefter begå lustmord på sin egen intelligens och påstå att det är ett symptom på OCD att SE tittade på sin klocka en gång är något av en bedrift.

När dessa två "observationer" radas upp efter varandra och kopplas ihop, får OCD-hypotesens upphovsman en trovärdighet liknande en varmluftsballong med århundrades snabbaste pyspunka.

Jag försökte också förklara det för skribenten i fråga för bara en månad sedan:

(FB) Skandiamannen

Precis som du säger är det helt uppenbart för vem som helst. Men vissa är tydligen inte vem som helst.

En extra liten knorr på tankehaveriet du radar upp är ju att upphovsmannen dessutom tror att klocktittandet är påhittat. Tydligen tyder ett påhittat klocktittande på att SE har OCD i verkligheten, vilket i sin tur är misstänkt likt GM:s beteende att se sig över axeln ett par gånger på en sträcka som motsvarar en fotbollsplan på längden.

Jag tror jag hoppar av den dalulvska berg- och dalbanan för idag, det här är bara för snurrigt.
Citera
2025-05-11, 22:37
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Jag försökte också förklara det för skribenten i fråga för bara en månad sedan:

(FB) Skandiamannen

Precis som du säger är det helt uppenbart för vem som helst. Men vissa är tydligen inte vem som helst.

En extra liten knorr på tankehaveriet du radar upp är ju att upphovsmannen dessutom tror att klocktittandet är påhittat. Tydligen tyder ett påhittat klocktittande på att SE har OCD i verkligheten, vilket i sin tur är misstänkt likt GM:s beteende att se sig över axeln ett par gånger på en sträcka som motsvarar en fotbollsplan på längden.

Jag tror jag hoppar av den dalulvska berg- och dalbanan för idag, det här är bara för snurrigt.

Det är dessutom dåligt utrett om SE ens kunde vrida nacken bakåt efter att han bröt den.
Det finns således ett ganska troligt "medicinskt alibi" som gör den påhittade GM-SE helt omöjlig.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-05-11 kl. 23:08.
Citera
2025-05-11, 23:25
Medlem
goseigens avatar
Citat:
”Vi vet ju att GM kunde franska, för VG var ju GM”.

Det är exakt samma logik som att hävda att GM:s påhittade titt vid första trappavsatsen är faktisk eftersom SE måste vara GM.

Han måste ha gjort det! För han kunde ju beskriva LJ, och det går inte om man inte tittar på LJ.

Åklagaren hade älskat den logiken.
Citera
2025-05-11, 23:31
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
GM:s tittande är nog det mest komiska ”indicium” som någonsin lagts fram mot SE. Det är bra att du hjälpt till att vederlägga det med lite modern forskning om Buenos Aires.

Apropå SE:s inbillade ”OCD” får man inte riktigt den bilden av Filippa Glaser:

Stig Engström hade även svårt att hålla tiden och saknade struktur.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:H22159-05

Heureka!

Det är just därför som jag hypotetiskt misstänker ett kontrollbehov, kanske inte OCD men ...

Men en sådan perfektionist att denne har svårt att bli klar i tid, svårt att passa tider, m.m.

Kräver 5-6 omtagningar för att det ska bli rätt. T.ex. polisförhör ...

Det stämmer, precis som YN sa om Skandiamannens fysiska gestalt. Även beteendet stämmer?
Citera
2025-05-11, 23:34
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Anar man att delar av SE-gänget fått för sig att Lampers är team SE bara på grund av titeln ”Palmemördaren”? Haha.

Nej, Lampers misstänker att SE hade ett bekräftelsebehov? Att han ville synas och vara i centrum?

Frågan är var detta höll hus på mordkvällen. SE höll sig undan både polisernas och reportrarnas anteckningar, och fotografernas blixtar. Inte likt den Skandiaman som vi känner. Linslusen från Täby.
Citera
2025-05-11, 23:36
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Det är dessutom dåligt utrett om SE ens kunde vrida nacken bakåt efter att han bröt den.
Det finns således ett ganska troligt "medicinskt alibi" som gör den påhittade GM-SE helt omöjlig.

Ja, en stel nacke och reumatismfingrar gör uppenbarligen SE omöjlig som GM.
Citera
2025-05-11, 23:37
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen

Han måste ha gjort det! För han kunde ju beskriva LJ, och det går inte om man inte tittar på LJ.

Åklagaren hade älskat den logiken.

Har du någon förklaring till hur just SE kunde vara det enda vittnet som träffsäkert kunde beskriva LJ?

Det enda vittnet på Sveavägen, den kvällen, det vill säga.
Citera
2025-05-11, 23:51
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Heureka!

Det är just därför som jag hypotetiskt misstänker ett kontrollbehov, kanske inte OCD men ...

Jag frågade ChatGPT: ”Är folk med överdrivet kontrollbehov kända för att inte kunna passa tiden?”

Svar: ”Personer med överdrivet kontrollbehov är generellt inte kända för att vara dåliga på att passa tider – snarare tvärtom. Människor med starkt kontrollbehov brukar ofta vilja ha struktur, förutsägbarhet och ordning, vilket inkluderar att vara punktliga och hålla sig till scheman. Att komma i tid är ett sätt för dem att känna att de har kontroll över sin omgivning och sina åtaganden.”

Nu är jag inget större fan av att använda ChatGPT på det sättet, men eftersom vanligt mänskligt sunt förnuft inte biter på dig kanske du behöver höra det från en maskin också. Alla kan se hur du flyttar målstolpar och ägnar dig åt avancerad hjärngymnastik. Du hittar inte bara på indicier utan försöker också leka någon slags tvärtom-lek där upp är ner, vänster är höger och dålig punktlighet tyder på kontrollbehov.

Det är en ganska tröttsam lek som egentligen bara utspelar sig i ditt eget huvud.
Citera
2025-05-12, 00:10
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nej, Lampers misstänker att SE hade ett bekräftelsebehov? Att han ville synas och vara i centrum?

Precis. Det var därför jag ställde mig lite frågande till att Lampers tokhyllats av SE-klientelet de senaste dagarna.

Beror det kanske på ett grovt missförstånd av titeln på dokumentären ”Palmemördaren”? För det är ju faktiskt så att citattecknen ingår i titeln. Dokumentären heter inte Palmemördaren. Den heter ”Palmemördaren”. Citattecknen ska läsas som ett ifrågasättande.
Citera
2025-05-12, 00:28
Medlem
Citat:
"Problemet" med GM-SEs förslagenhet är väl att den "pusslas in" i tidsaxeln och hela tiden ändrar karaktär:

- panisk (flykt i hala kontorsskor)
- förslagenf (väktarlögnerna på mordnatten)
- frånvarande (fjällresan)
- manipulerande ("styrde medierapporteringen runt modet med järnhand")
- beräknande (ändrade, eller försökte ändra, sin utstämplingstid till kl 23.23 i hovrätten)
- manisk (SE ville prata med alla om mordet, även med Skydd & Säkerhet)

GM-SE framstår som en psykologisk gåta som bara kan "lösas" med uppdiktade speglingsteorier eller genom att räkna på hur många gånger den verkliga mördaren vände sig om under flykten.

Dessa försök kan inte beskrivas som "en kvalitetsproduktion", hur man än försöker att se på saken.

Lampers bok är väl ofta ganska kritisk till hypotesen att SE mördade OP?

Lampers tror inte SE mördade OP nej, men han är bra på att gräva fram fakta. Eller egentligen på att tolka det material som finns. Otto gjorde en riktig bra intervju med honom, tex. Även hans bok är läsvärd.

Typ, väktarna får höra av Engström att Palme är skjuten eller åtminstona kan vara skjuten typ utanför dörren på Skandia. Men inte fan springer dom ut och kollar det på en gång.. altså hur sjukt beteende är inte det? Det är ju vansinnigt.
Sånt reagerar inte pöbeln på, folk som egentligen inte fattar nånting. Men Lampers ser sånt, hans intellekt ligger helt enkelt på rätt nivå för att hantera ett sånt fall.

Sen kan man skratta åt speglingsteorin. Ju dummare man är ju mer skrattar man troligen.

JAG fattar det, men kommer inte använda fem sekunder av min tid på att förklara det för vissa här i tråden. Det är som att pissa i havet och tro att det växer.

Mycket misstolkas som speglingsteori också, tex att SE sprang efter polisen. Det handlar egentligen inte om spegling, det handlar bland annat om att slippa förklara detaljer från mordplatsen. Tror jag då.
Senast redigerad av Ballalaila 2025-05-12 kl. 00:35.
Citera
2025-05-12, 00:42
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag frågade ChatGPT: ”Är folk med överdrivet kontrollbehov kända för att inte kunna passa tiden?”

Svar: ”Personer med överdrivet kontrollbehov är generellt inte kända för att vara dåliga på att passa tider – snarare tvärtom. Människor med starkt kontrollbehov brukar ofta vilja ha struktur, förutsägbarhet och ordning, vilket inkluderar att vara punktliga och hålla sig till scheman. Att komma i tid är ett sätt för dem att känna att de har kontroll över sin omgivning och sina åtaganden.”

Nu är jag inget större fan av att använda ChatGPT på det sättet, men eftersom vanligt mänskligt sunt förnuft inte biter på dig kanske du behöver höra det från en maskin också. Alla kan se hur du flyttar målstolpar och ägnar dig åt avancerad hjärngymnastik. Du hittar inte bara på indicier utan försöker också leka någon slags tvärtom-lek där upp är ner, vänster är höger och dålig punktlighet tyder på kontrollbehov.

Det är en ganska tröttsam lek som egentligen bara utspelar sig i ditt eget huvud.

Nu pratar du och ChatGPT om ett mer normalt kontrollbehov. Är som sagt inne på ett överdrivet.

Ja, skolelever använder ofta ChatGPT för att få snabba lösningar på uppgifter.

Det är lätt att genomskåda. Din och ChatGPT:s förmåga att se nyansskillnader är tyvärr skral.

Du gör dig lustig över andras tänkande. Men visar själv endast prov på en begränsad apparat.

Juridiskt bevisat, ChatGPT ... Du har aldrig provat att tänka på egen hand?
Citera
2025-05-12, 00:45
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Precis. Det var därför jag ställde mig lite frågande till att Lampers tokhyllats av SE-klientelet de senaste dagarna.

Beror det kanske på ett grovt missförstånd av titeln på dokumentären ”Palmemördaren”? För det är ju faktiskt så att citattecknen ingår i titeln. Dokumentären heter inte Palmemördaren. Den heter ”Palmemördaren”. Citattecknen ska läsas som ett ifrågasättande.

Ja, det var ett fantastiskt material som Lampers hade grävt fram.

Tyvärr var analysen inte i paritet med materialet, vilket är ett vanligt fenomen i mopperiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in