2025-05-11, 21:14
Medlem
Ajogens avatar
Du vet inte vad indikera betyder.
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Det beror på sammanhanget. Det kan vara ett exakt mätvärde som går att lita på eller något som är mer kvalitativt som lågt eller högt. 0,3 används främst som "högt".
2025-05-11, 21:20
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astarte4ever
Jag håller med dig delvis här, men samtidigt är frågan lite varför testerna ska göras överhuvudtaget. Kommer det verkligen något gott ur en sådan rutin eller skrämmer det bort just de patienter som de egentligen vill nå?

Innan resultatet rapporteras någonstans tycker jag även att personen ska få ett samtal med läkaren och erbjudas behandling.

Man ska givetvis inte ta PEth-tester urskillningslöst.

Men för de patienter som har diffusa neurologiska symtom, oförklarligt långa sjukskrivningar, svårreglerad hypertoni och dylikt så måste vi ju ta testerna. Det är ju annars helt omöjligt att komma vidare i eventuell utredning om svaret är så enkelt att personen ifråga har en kraftigt förhöjt alkoholkonsumtion.

Självklart lyfts alltid svaren med patienten. Alla som inte gör det gör helt fel i min mening.

Man bör givetvis få information om att ens överkonsumtion av alkohol är högre än vad kroppen mår bra av och att man bör minska betydligt. Därefter överenskommer man givetvis med patienten om omkontroll 2 månader senare. De allra flesta minskar sin konsumtion utifrån detta och då har man ju inte gjort skada med testet utan nytta.

För de som inte klarar att minska så bör man ju absolut ta sig en funderare kring om vederbörande ska ha körkort. Men det är ju upp till var och en att faktiskt anmäla.
2025-05-11, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp

Är läkaren skyldig att göra en uppföljning med påtryckningar från Transportstyrelsen redan efter första förhöjda testet.

Är läkaren skyldig att rapportera till Transportstyrelsen redan efter första förhöjda testet?

Jag skulle inte säga att man är skyldig avseende endera enligt ovanstående.

Vi är skyldiga att anmäla om man bedömer att vederbörande inte är lämplig att ha körkort ur en medicinsk synpunkt där PEth kan vara en del i bedömningen.

Läs:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/pressrum/nyhetsarkiv/2025/fortydligande--alkohol-och-aterkallelser-av-korkort/
2025-05-11, 21:28
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Jag skulle inte säga att man är skyldig avseende endera enligt ovanstående.

Vi är skyldiga att anmäla om man bedömer att vederbörande inte är lämplig att ha körkort ur en medicinsk synpunkt där PEth kan vara en del i bedömningen.

Läs:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/pressrum/nyhetsarkiv/2025/fortydligande--alkohol-och-aterkallelser-av-korkort/

Skulle du anmäla om personen har ett prov på 0,3 och ett på 0,69 (5 veckor mellan) och personen kör ambulans? Fast personen verkar frisk och hävdar att den festar bara en dag i månaden?
2025-05-11, 21:40
Medlem
Citat:
Skulle du anmäla om personen har ett prov på 0,3 och ett på 0,69 (5 veckor mellan) och personen kör ambulans? Fast personen verkar frisk och hävdar att den festar bara en dag i månaden?

Jag hade absolut nämnt det i intyget för högre behörighet om ett sådant efterfrågades. Det handlar ju då inte om en anmälan utan ens myndighetsansvar att fylla i intyget på ett ärligt sätt. Jag hade dock givetvis om tidsutrymme finns påpekat TS inställning till provet och gett patienten en chans att lämna nytt prov om 6-8 veckor som jag då hade förväntat mig varit normalt.

Om en patient hade berättat det för mig så hade jag varit tämligen säker på att patienten delger långt ifrån sanningen. Alla tillgängliga studier talar för att det är helt omöjligt att nå en siffra på 0,69 med konsumtion enbart en gång per månad. Personen talar helt enkelt inte sanningen.

Jag hade även här gett patienten en chans att sluta dricka helt under 2 månaders tid och gett henne en chans att visa upp ett normalt värde.

Jag förstår inte hur detta kan tolkas som så provokativt eller kontroversiellt?

Detta gäller ett yrke där man ska framföra ett tyngre fordon i höga hastigheter under akutsituationer? Detta bör väl medföra ett ansvar som sträcker sig över ens upplevda givna rättigheter att dricka rejält varje helg?
Senast redigerad av trustmeiamadoctor 2025-05-11 kl. 21:43.
2025-05-11, 21:42
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Jag hade absolut nämnt det i intyget för högre behörighet om ett sådant efterfrågades. Det handlar ju då inte om en anmälan utan ens myndighetsansvar att fylla i intyget på ett ärligt sätt. Jag hade dock givetvis om tidsutrymme finns påpekat TS inställning till provet och gett patienten en chans att lämna nytt prov om 6-8 veckor som jag då hade förväntat mig varit normalt.

Om en patient hade berättat det för mig så hade jag varit tämligen säker på att patienten delger långt ifrån sanningen. Alla tillgängliga studier talar för att det är helt omöjligt att nå en siffra på 0,69 med konsumtion enbart en gång per månad. Personen talar helt enkelt inte sanningen.

Jag hade även här gett patienten en chans att sluta dricka helt under 2 månaders tid och gett henne en chans att sluta.

Jag förstår inte hur detta kan tolkas som så provokativt eller kontroversiellt?

Detta gäller ett yrke där man ska framföra ett tyngre fordon i höga hastigheter under akutsituationer? Detta bör väl medföra ett ansvar som sträcker sig över ens upplevda givna rättigheter att dricka rejält varje helg?

Tack, det var ett svar som jag hade förväntat mig från en läkare.
2025-05-11, 21:45
Medlem
Citat:
Man ska givetvis inte ta PEth-tester urskillningslöst.

Men för de patienter som har diffusa neurologiska symtom, oförklarligt långa sjukskrivningar, svårreglerad hypertoni och dylikt så måste vi ju ta testerna. Det är ju annars helt omöjligt att komma vidare i eventuell utredning om svaret är så enkelt att personen ifråga har en kraftigt förhöjt alkoholkonsumtion.

Självklart lyfts alltid svaren med patienten. Alla som inte gör det gör helt fel i min mening.

Man bör givetvis få information om att ens överkonsumtion av alkohol är högre än vad kroppen mår bra av och att man bör minska betydligt. Därefter överenskommer man givetvis med patienten om omkontroll 2 månader senare. De allra flesta minskar sin konsumtion utifrån detta och då har man ju inte gjort skada med testet utan nytta.

För de som inte klarar att minska så bör man ju absolut ta sig en funderare kring om vederbörande ska ha körkort. Men det är ju upp till var och en att faktiskt anmäla.

Om du fortfarande pratar om PEth-värden på 1,0-2,0 kan du säkert ha rätt, men ligger de längre ner (som runt 0,3) tror jag inte nödvändigtvis att det stämmer som du skriver. Hälsa är inte bara fysisk och goda viner eller en fin whiskey ses som livskvalité av många och man kanske njuter av det trots att man vet att det inte är så bra egentligen. Känner man sig tvingad att sluta med det bara för att göra läkaren till lags och för att kunna lämna fina prover vet jag inte om man har gjort personen en tjänst.

Men det beror så klart på hur höga värden det handlar om och personens egen inställning.
2025-05-11, 21:47
Medlem
Citat:
Tack, det var ett svar som jag hade förväntat mig från en läkare.

Det finns som sagt säkert paragrafryttare som tolkar TS riktlinjer rent bokstavstroget och anmäler friskt men detta är inställningen som jag vet att de flesta av mina kollegor har.

Just därför tycker jag att man bör fråga sig om det verkligen är den helt sanningsenliga bilden som målas upp i media av de personer som intervjuas. Helt ärligt så tror jag det ligger en hund begraven i de flesta av fallen.

Vi tar PEth ganska ofta och majoriteten ligger på <0,05. Hade det varit så lätt att nå upp i förhöjda PEth-värden som vissa påstår så skulle jag vilja säga att det skulle visa förhöjt bra mycket oftare än vad det gör.
2025-05-11, 21:50
Medlem
Citat:
Det finns som sagt säkert paragrafryttare som tolkar TS riktlinjer rent bokstavstroget och anmäler friskt men detta är inställningen som jag vet att de flesta av mina kollegor har.

Just därför tycker jag att man bör fråga sig om det verkligen är den helt sanningsenliga bilden som målas upp i media av de personer som intervjuas. Helt ärligt så tror jag det ligger en hund begraven i de flesta av fallen.

Vi tar PEth ganska ofta och majoriteten ligger på <0,05. Hade det varit så lätt att nå upp i förhöjda PEth-värden som vissa påstår så skulle jag vilja säga att det skulle visa förhöjt bra mycket oftare än vad det gör.

Så hur många glas i veckan tycker du är gränsen för när körkortet ska dras? När ska man inte få ha kvar sitt körkort?
2025-05-11, 21:50
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Hälsa är inte bara fysisk och goda viner eller en fin whiskey ses som livskvalité av många och man kanske njuter av det trots att man vet att det inte är så bra egentligen.

Livskvalitet är ju subjektivt men alkohol är skadligt från första glaset. Ligger man på en nivå på 10 standardglas i veckan konstant så har man 1 på 10 att dö i förtid som följd av alkoholintaget. Gränsen på 10 standardglas är politiskt satt eftersom det finns en stor allmän acceptans för att dricka alkohol trots att det är så skadligt. Sen väljer man förstås själv.
2025-05-11, 21:52
Medlem
Citat:
Om du fortfarande pratar om PEth-värden på 1,0-2,0 kan du säkert ha rätt, men ligger de längre ner (som runt 0,3) tror jag inte nödvändigtvis att det stämmer som du skriver. Hälsa är inte bara fysisk och goda viner eller en fin whiskey ses som livskvalité av många och man kanske njuter av det trots att man vet att det inte är så bra egentligen. Känner man sig tvingad att sluta med det bara för att göra läkaren till lags och för att kunna lämna fina prover vet jag inte om man har gjort personen en tjänst.

Men det beror så klart på hur höga värden det handlar om och personens egen inställning.

I körkortssynpunkt så handlar det inte om att sluta med det. Det handlar i praktiken om att göra ett uppehåll i ett par månader för att visa att man KAN sluta och inte måste dricka.

Visar man ett normalt värde och sedan efter ett år förhöjt värde igen så vet man ju att personen kan sluta på uppmaning. Då handlar ju diskussionen mindre om körkortet (givet att det inte är kraftigt förhöjt) utan mer en dialog om de potentiella nackdelarna med att dricka och fördelarna med att sluta.

Såvida personen inte är LVM-mässig så är det ju upp till var och en att välja hur man lever sitt liv. Precis som med rökning. Självklart skulle man behandla det förhöjda blodtrycket oavsett för att minska risken för individen.
2025-05-11, 21:53
Medlem
Citat:
Livskvalitet är ju subjektivt men alkohol är skadligt från första glaset. Ligger man på en nivå på 10 standardglas i veckan konstant så har man 1 på 10 att dö i förtid som följd av alkoholintaget. Gränsen på 10 standardglas är politiskt satt eftersom det finns en stor allmän acceptans för att dricka alkohol trots att det är så skadligt. Sen väljer man förstås själv.

Det är klart att man kan dö i förtid av att äta för mycket god mat eller dricka goda viner, men varför tror så många att alla strävar efter så långa liv som möjligt med så perfekta värden som möjligt? Själv är jag hedonist och lever hellre kortare, men underbarare. När jag blir pensionär ser jag fram emot att till exempel unna mig betydligt fler vinglas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in