Citat:
Ursprungligen postat av
fakbab
Skulle du anmäla om personen har ett prov på 0,3 och ett på 0,69 (5 veckor mellan) och personen kör ambulans? Fast personen verkar frisk och hävdar att den festar bara en dag i månaden?
Jag hade absolut nämnt det i intyget för högre behörighet om ett sådant efterfrågades. Det handlar ju då inte om en anmälan utan ens myndighetsansvar att fylla i intyget på ett ärligt sätt. Jag hade dock givetvis om tidsutrymme finns påpekat TS inställning till provet och gett patienten en chans att lämna nytt prov om 6-8 veckor som jag då hade förväntat mig varit normalt.
Om en patient hade berättat det för mig så hade jag varit tämligen säker på att patienten delger långt ifrån sanningen. Alla tillgängliga studier talar för att det är helt omöjligt att nå en siffra på 0,69 med konsumtion enbart en gång per månad. Personen talar helt enkelt inte sanningen.
Jag hade även här gett patienten en chans att sluta dricka helt under 2 månaders tid och gett henne en chans att visa upp ett normalt värde.
Jag förstår inte hur detta kan tolkas som så provokativt eller kontroversiellt?
Detta gäller ett yrke där man ska framföra ett tyngre fordon i höga hastigheter under akutsituationer? Detta bör väl medföra ett ansvar som sträcker sig över ens upplevda givna rättigheter att dricka rejält varje helg?