Citat:
Ursprungligen postat av
EmmanuelGoldstein
Jag sålde alla aktier jag hade (via en s.k. "global indexfond" som visade sig vara en Nasdaq composite-fond) nära toppen i december. Satte ca hälften i en fond som enbart har guldgruvor. Har lite guld sedan tidigare och har nu en portfölj som grovt sett ser ut såhär:
guld 20%
guldgruve-fond 20%
likvida medel 60%
Guldet har gått upp lite, gruv-fonden mest sidledes/lite uppåt, +6% på ca ett kvartal. Jag tror på guldet men har mycket likvida medel pga riskspridning. Jag tror inte på någon bra börsutveckling närmaste tiden.
Jag tror fortsatt på guldet i nuvarande miljö men vad ska jag nu göra med de likvida medlen? Kommer vi se skyhög inflation, så dess värde går upp i rök? Sätta i en annan valuta? Öka guldinnehavet? Många pratar om silver, att guld/silver ratio är historisk sett hög, men sånt har jag hört tidigare utan att silvret har dragit iväg uppåt.
Grattis.
Nej, jag tror inte Sverige får skyhög inflation. Kronan stärks ju dessutom just nu.
Jag skulle inte stressa men kika på Europa. Jag tror mycket kommer att hända i USA, där skulle jag avvakta.
Valuta och råvaror är svåra att spekulera i, där har jag ingen djupare insyn, men jag skulle avvakta som sagt för kronan tror jag inte inflateras till sämre värde utan tvärtom kommer den att stärkas några snäpp till.