2025-04-26, 10:07
Medlem
Marknaden verkar ha glömt att Trump bara pausade tullarna. Det är nu mindre än 2.5 månader tills de ska införas igen.
Citera
2025-04-26, 10:30
Medlem
Swingexpertens avatar
Väntar på bekräftelse från ”Lund-NoGo-zone”, som enligt mina beräkningar, lyckades nå sitt mål om 100 miljoner kronor på sitt Avanza-konto. Han satsade hela sin förmögenhet på att OMXS30 och USD skulle krascha. Grattis! 🥳
Citera
2025-04-26, 11:04
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swingexperten
Väntar på bekräftelse från ”Lund-NoGo-zone”, som enligt mina beräkningar, lyckades nå sitt mål om 100 miljoner kronor på sitt Avanza-konto. Han satsade hela sin förmögenhet på att OMXS30 och USD skulle krascha. Grattis! 🥳
Ja, precis han björnade ju från Corona och säkerligen ännu längre bakåt i tiden och under denna period har ju OMXS30 kraschat från 1500 till 2400 och dollarn från 8,6 till 9,6. Cash money.
Citera
2025-04-29, 14:29
Medlem
TheGretaResets avatar
Vi har definitivt en sammandragning av ekonomin (recession). Den började dessutom innan donalds tariffer. Men inte blev det bättre heller och han fick panikbacka när den 10 åriga räntan stack iväg.

Hur kommer det att spela ut sig. Det är svårare att sia om. Fed kan ju ösa ut pengar (likt covid) och få ett börsrus (likt under covid)
Citera
2025-04-29, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Vi har definitivt en sammandragning av ekonomin (recession). Den började dessutom innan donalds tariffer. Men inte blev det bättre heller och han fick panikbacka när den 10 åriga räntan stack iväg.

Hur kommer det att spela ut sig. Det är svårare att sia om. Fed kan ju ösa ut pengar (likt covid) och få ett börsrus (likt under covid)

FED kan inte ösa ut pengar om Trump skapat stigande inflation, då måste dom tvärtom kanske höja räntorna.
Citera
2025-05-03, 11:18
Medlem
gotets avatar
För några veckor sedan så kom kraschen. Nu får vi starta en ny tråd med spekulationer kring nästa krasch.
Citera
2025-05-04, 17:00
Medlem
Swingexpertens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Ja, precis han björnade ju från Corona och säkerligen ännu längre bakåt i tiden och under denna period har ju OMXS30 kraschat från 1500 till 2400 och dollarn från 8,6 till 9,6. Cash money.

Jag hörde nyss att ”Lund-NoGo-zone” tog sovmorgon den 7 april och missade att ta vinsten när OMXS30 bottnade på 2097,58. Så han är tyvärr fortfarande pank 😭
Citera
2025-05-05, 10:40
Medlem
Jag sålde alla aktier jag hade (via en s.k. "global indexfond" som visade sig vara en Nasdaq composite-fond) nära toppen i december. Satte ca hälften i en fond som enbart har guldgruvor. Har lite guld sedan tidigare och har nu en portfölj som grovt sett ser ut såhär:

guld 20%
guldgruve-fond 20%
likvida medel 60%

Guldet har gått upp lite, gruv-fonden mest sidledes/lite uppåt, +6% på ca ett kvartal. Jag tror på guldet men har mycket likvida medel pga riskspridning. Jag tror inte på någon bra börsutveckling närmaste tiden.

Jag tror fortsatt på guldet i nuvarande miljö men vad ska jag nu göra med de likvida medlen? Kommer vi se skyhög inflation, så dess värde går upp i rök? Sätta i en annan valuta? Öka guldinnehavet? Många pratar om silver, att guld/silver ratio är historisk sett hög, men sånt har jag hört tidigare utan att silvret har dragit iväg uppåt.
Citera
2025-05-05, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmmanuelGoldstein
Jag sålde alla aktier jag hade (via en s.k. "global indexfond" som visade sig vara en Nasdaq composite-fond) nära toppen i december. Satte ca hälften i en fond som enbart har guldgruvor. Har lite guld sedan tidigare och har nu en portfölj som grovt sett ser ut såhär:

guld 20%
guldgruve-fond 20%
likvida medel 60%

Guldet har gått upp lite, gruv-fonden mest sidledes/lite uppåt, +6% på ca ett kvartal. Jag tror på guldet men har mycket likvida medel pga riskspridning. Jag tror inte på någon bra börsutveckling närmaste tiden.

Jag tror fortsatt på guldet i nuvarande miljö men vad ska jag nu göra med de likvida medlen? Kommer vi se skyhög inflation, så dess värde går upp i rök? Sätta i en annan valuta? Öka guldinnehavet? Många pratar om silver, att guld/silver ratio är historisk sett hög, men sånt har jag hört tidigare utan att silvret har dragit iväg uppåt.

Grattis.

Nej, jag tror inte Sverige får skyhög inflation. Kronan stärks ju dessutom just nu.

Jag skulle inte stressa men kika på Europa. Jag tror mycket kommer att hända i USA, där skulle jag avvakta.

Valuta och råvaror är svåra att spekulera i, där har jag ingen djupare insyn, men jag skulle avvakta som sagt för kronan tror jag inte inflateras till sämre värde utan tvärtom kommer den att stärkas några snäpp till.
Citera
2025-05-09, 16:32
Medlem
CodexGigass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Grattis.

Nej, jag tror inte Sverige får skyhög inflation. Kronan stärks ju dessutom just nu.

Jag skulle inte stressa men kika på Europa. Jag tror mycket kommer att hända i USA, där skulle jag avvakta.

Valuta och råvaror är svåra att spekulera i, där har jag ingen djupare insyn, men jag skulle avvakta som sagt för kronan tror jag inte inflateras till sämre värde utan tvärtom kommer den att stärkas några snäpp till.
Europa har haft sitt rally. ”All time high i Tyskland”. Men det normala är att folket köper dyrt och säljer billigt 😀
Citera
2025-05-09, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CodexGigas
Europa har haft sitt rally. ”All time high i Tyskland”. Men det normala är att folket köper dyrt och säljer billigt 😀

Inte de som lyckas få ihop ett kapital och lär sig hur man gör på vägen.
Citera
2025-05-11, 15:53
Medlem
Mukhaiznas avatar
Det har gått en månad sen kraschen och vi var många som passade på att köpa till reapris. Vi som handlade har gjort en snabb vinst på 12-15% så nu undrar jag vad andra investerare tror om resten av året.
Sälja och ta hem vinsten eller fortsätter det uppåt?
Sälja och köpa tillbaka billigare efter att Trump gjort nåt igen?
Behålla och bara chilla?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in