2025-05-11, 12:18
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokis29
Betalartikel
Ngon som kan citera ?

Insndare. Hg tid fr omprvning av vr moraliserande narkotikapolitik

https://www.dn.se/insandare/hog-tid-...kotikapolitik/

Det rr p sig.
Liknar alla andra insndare som har gjorts i mnet. Kan citera en snippet:
Citat:
Ett tydligt exempel p detta tankestt r spridningen av statligt finansierade program som Krogar mot knark. I stllet fr att prioritera skademinimering och folkhlsa skuldbelggs individer som brukar narkotika fr de komplexa samhllsproblem som gngkriminalitet och narkotikahandel utgr.

Att pst att bara en brukare som kper ibland direkt finansierar vapen och sprngmedel r inte bara en felaktig frenkling av en komplex verklighet. Det r djupt stigmatiserande och undergrver mjligheten till en konstruktiv och nyanserad dialog.

Narkotikautredningen freslr lagndring frsta januari 2026. Fr det behver en preposition lggas ngra mnader innan. Jag hoppas att vi ser rtt snart om socialministern vljer att gra en utredning om narkotikalagstiftningen. Om det sker s lr vi se frndring tidigare n vad jag trott. Av det jag tycker mig antyda tror jag mer p att det kommer ske n inte, trots att han senast i hstas sa att det inte skulle ske.
Senast redigerad av spyder123 2025-05-11 kl. 12:21.
Citera
2025-05-12, 12:53
Medlem
knarkadamuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Narkotikautredningen freslr lagndring frsta januari 2026. Fr det behver en preposition lggas ngra mnader innan. Jag hoppas att vi ser rtt snart om socialministern vljer att gra en utredning om narkotikalagstiftningen. Om det sker s lr vi se frndring tidigare n vad jag trott. Av det jag tycker mig antyda tror jag mer p att det kommer ske n inte, trots att han senast i hstas sa att det inte skulle ske.
Forssmeds samtal med Johan verkar lovande men vi vet inte vad syftet med samtalet var eller vad som sades. Det finns inget krav p en ytterligare utredning eller att man antar de frslag som en utredning kommer fram till. Vi kan inte heller lsa Forssmeds tankar, han har makten att tillstta en utredning, men det gr inte enbart emot det egna partiet utan ven regering och riksdag.

Vi vet inte vad en utredning skulle komma fram till, men Norges rusreform och ESOs "Bruk och straff" r nog bra en bra indikation, allts att den egna politiken r dlig. Med allra strsta sannolikhet vet han detta. Vad skulle det betyda fr Forssmeds politiska framtid?
Senast redigerad av knarkadamus 2025-05-12 kl. 13:27.
Citera
2025-05-12, 13:45
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkadamus
Forssmeds samtal med Johan verkar lovande men vi vet inte vad syftet med samtalet var eller vad som sades. Det finns inget krav p en ytterligare utredning eller att man antar de frslag som en utredning kommer fram till. Vi kan inte heller lsa Forssmeds tankar, han har makten att tillstta en utredning, men det gr inte enbart emot det egna partiet utan ven regering och riksdag.

Vi vet inte vad en utredning skulle komma fram till, men Norges rusreform och ESOs "Bruk och straff" r nog bra en bra indikation, allts att den egna politiken r dlig. Med allra strsta sannolikhet vet han detta. Vad skulle det betyda fr Forssmeds politiska framtid?
Jag menar inte bara det samtalet. Jag tror att bland annat att mnet togs upp i "Veckan" har stor betydelse - frsta gngen som sveriges narkotikapolitik frklarades till den stora massan. I vrigt har myten om "partyknarkare" som en huvudanledning till gngkrig brjar d ut, och jag ser det som den sista sucken i Sveriges nolltoleranspolitik med fokus p brukare. Vi ser ocks med t.ex. PETh tester att det brjar komma en viss reaktion mot statens verfrmynderi, och det spiller indirekt ver i denna frga.

Det skulle inte vara srskilt kontroversiellt att gra en frutsttningsls utredning. Flera partier vill uttryckligen det, och jag tror att partier som anser det helt uteslutet r f. Det finns inte s mnga hinder, kombinerat med ganska mycket tryck bde frn utredningar och remisser samt frn media. Forssmed vill som han tidigare kommunicerat helst behlla det som det r - men samtidigt r det omjligt att vara helt ignorant fr sin omgivning.

Jag tycker mig kunna frnimma att det ligger ngot i luften och att 2025 kan komma att bli en brytpunkt fr ngot - och jag frvntar mig att std fr legalisering eller i alla fall avkriminalisering kommer ha en skarp kning detta r. Vi fr vl se.
Senast redigerad av spyder123 2025-05-12 kl. 14:17.
Citera
2025-05-15, 09:50
Medlem
Legalisering kryper nrmare geografiskt. Undrar hur lnge Sverige kan fortstta med sin huvudlsa narkotikapolitik nr grannlnderna gr t andra hllet https://www.gp.se/nyheter/varlden/da...6-02990529e729
Citera
2025-05-16, 11:57
Medlem
knarkadamuss avatar
30 minuter Simona Mohamsson, partisekreterare (L)
https://www.svtplay.se/video/Kxgk6NE...isekreterare-l
Citat:
A: Simona Mohamsson du tycker att det borde vara lagligt att rka cannabis, varfr det?
S: Liberalerna har en ganska tydlig hllning i att vi ska skademinimera och se till att mnniskor som har ett missbruk faktiskt fr det std som de behver. Exempelvis vrt ungdomsfrbund som jag representerade nr jag gick ut kring de hr frgorna, dr tycker man att man borde se ver narkotikapolitiken igen.
A: Men du har ven sagt det nr du kandiderade till EU-parlamentet till exempel varfr tycker du att det borde vara lagligt?
S: Min instllning har varit vldigt tydlig att vi behver skademinimera och jag tror att den politiken, och mnga r nog verens om det, som vi haft i Sverige inte hjlper i att minimera ddsfallen.
A: Det lter som att du inte riktigt vill svara p frgan hr. Har du ndrat dig?
S: Nej, men jag representerar Liberalerna, och Liberalerna har en vldigt tydlig syn i narkotikapolitiken
A: Men du sjlv tycker egentligen att det borde vara lagligt?
S: Nej, jag tycker att det r viktigt att minimera skador, det tycker jag r centralt i frgan om narkotika
Frsta minuten av avsnittet.
Senast redigerad av knarkadamus 2025-05-16 kl. 12:09.
Citera
2025-05-17, 09:23
Medlem
Utopia.s avatar
Citat:
Det jag tror socialministern mste frst r att alternativet till kriminalisering med fngelsestraff i skalan, behver inte vara att allt slpps fritt och att staten med ppnar armar vlkomnar alla att brja knarka. Det finns en stor grzon drimellan dr man kan undvika de vrsta sociala och folkhlsomssiga problemen med narkotikalagstiftningen, samtidigt som staten kan markera mot narkotika. Ett typiskt snt exempel r att man avkriminaliserar ringa narkotika men lter det fortsatt vara straffbart, allts att det bedms som ett ordningsfrfarande p samma stt som t.ex. nedskrpning. Frhoppningsvis talade Johan om detta, och kanske leder det till att de i propositionen till utredningen "Vi kan bttre" trots det som tidigare r sagt skapar en utredning om narkotikastrafflagen. Ngot som utredningen, socialutskottet, folkhlsomyndigheten, och ESO alla rekommenderar att de borde vervga.

Allts, jag r fr detta och tror att det r en en mjlig politisk kompromiss. Problemet r dock att om man gr detta och samtidigt har en hrd lagstiftning kring produktion och distribution s gr man inte till botten med problemet.

I fallet cannabis och ven svamp kan detta lsas genom att man i samma veva avkriminaliserar odling fr eget bruk. Vi vill frhindra en formering av kriminella nringskedjor, tror att det r en viktig mlbild att ha i tanke.

Men jag vidhller att en legalisering r det enda sttet att verkligen g till botten med problemet, och r ven det som kommer ge bst sidoeffekter i form av skatteintkter som kan finansiera vrd och andra skademinimerande insatser.
Citera
2025-05-19, 14:25
Medlem
spyder123s avatar
Unionen om fler drogtester p jobbet: Skrmselpropaganda
https://www.arbetsvarlden.se/unionen...selpropaganda/

Citat:
Allt fler anstllda testas slumpvis fr droger. Och av dem kar ocks andelen som testar positivt fr ngon drog, cannabis r vanligast.
Citat:
Susanna Kjllstrm sger att hon knner igen, frn frbundets frhandlingar med arbetsgivare, att kriminalitet och otillbrlig pverkan anvnds som argument. Att fretagen sger sig vilja ta samhllsansvar genom att skra att ingen anvnder droger p arbetsplatsen.

Ofta undrar jag varfr gngen skulle vara intresserade av just det fretaget. Sjlvklart ska mnniskor vara nyktra och drogfria p arbetsplatsen. Men hur mycket fr man misstnkliggra alla i jakt p den som eventuellt anvnder droger?
Citat:
Susanna Kjllstrm p Unionen vill att synen p bruk och missbruk uppdateras. Hon sger att den som verkligen missbrukar narkotika sllan r kvar p arbetsmarknaden.

Men att unga som rker cannabis p fritiden kanske inte ska ses som missbrukare, som inte klarar av att jobbet i kundtjnst till exempel. Hon sger ocks att testerna blir bttre och bttre p att upptcka intag som skett fr en tid sedan.
Citera
2025-05-19, 14:28
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Unionen om fler drogtester p jobbet: Skrmselpropaganda
https://www.arbetsvarlden.se/unionen...selpropaganda/
I enlighet med nolltoleransprincip ngas det p fr att ven offentligt anstllda ska f sin personliga integritet sidosatt och kunna bli drogtestade nr som helst (https://arbetet.se/2024/10/29/forsla...igt-anstallda/). Det man kan hoppas p r att detta kombineras med utkad skydd mot privat anstllda, dr arbetsgivare idag kan gra lite princip som dom vill. Tid ser mest ut att vilja ha samma rttigheter fr offentligt anstllda, medan vnstern verkar vilja ha det mer restriktivt.
Senast redigerad av spyder123 2025-05-19 kl. 14:49.
Citera
2025-05-19, 17:39
Medlem
spyder123s avatar
Och p samma tema..

Aftonbladet Ledare: Ska chefen f drogtesta dig nr hen fr feeling?
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/...en-far-feeling
Citat:
Ett drogtest som visar spr av THC i munnen eller i urinprovet sger inte om du r pverkad. Det sger ingenting om huruvida du r farlig. Det sger inte heller om du behver hjlp. Allt det sger r att du ngon gng under senare tid haft kontakt med mnet. Och med det r du ute. Sparken. ven om du har utfrt ditt jobb felfritt.
Citera
2025-05-20, 15:55
Medlem
spyder123s avatar
Bevisat att medicinsk cannabis lindrar smrta
https://magasinetkonkret.se/bevisat-...indrar-smarta/
Citat:
Magnus Alkarp berttar om sin kamp fr att f tillgng till medicinsk cannabis. Han lyfter fram behovet av frndring inom den svenska vrden fr att erbjuda effektiv smrtlindring och rehabilitering.
Citera
2025-05-20, 18:52
Medlem
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...iv-utan-smarta

Citat:
Det handlar om att skilja p bruk och missbruk och om att ge rtt medicinering till svrt sjuka mnniskor som i dag str utan. En rimlig narkotikapolitik ska vara tuff mot droger som drabbar samhllet, men empatisk mot det individuella lidandet. Fr att uppn en god folkhlsa fr hela Sverige br vi ocks erbjuda medicinsk cannabis fr de patienter som annars tvingas uthrda livet istllet fr att leva livet.
Citera
Idag, 09:44
Medlem
spyder123s avatar
Portugals drogpolitik sticker ut men gick under radarn
Citat:
Helgens parlamentsval i Portugal ppnade fr en minoritetsregering i hger-mittenfltet.

Bland det intressantaste var egentligen en sak som valet handlade vldigt lite om: Med undantag fr extremhgern Chega rder i princip politisk enighet i Portugal om rtten att knarka.
https://omni.se/portugals-drogpoliti...adarn/a/4Bwm7g

Betalartikel som ger bakgrund till Portugals narkotikapolitik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in